Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 november 2021

Åsby Hem & Trädgård del 2, Slim Dusy, promenadbilder och Marie Bergman

Av Malin wiper - 24 november 2021 13:45


 

Jag filmade i går så jag hade 5 klipp men jag måste ha en stabilisator till kameran och sen gå ut och träna. Jag får yrsel att kolla på mina filmklipp. Min man säger att jag skall stå still och bara vrida mig om och filma lite långsamt fler gånger och sen klippa ihop. Därför vill jag inte sätta in det vi satt ihop från i går för det skall vara behagligt att titta på och inte se ut som man åker virvelvinden på ett tivoli. Det kanske går att rädda om jag klipper filmerna lite mer

 

Klicka här för att se mitt yrselklipp som jag ändå satt in på Youtube. Nästa gång så skall jag tänka mig för och ta till mig min mans undervisning.  Detta med att filma är lite mer komplicerat och jag skall tills vidare använda mig av enbensstativet jag fick av min son för några år sedan. Då blir det mer stabilt

 

 

Därför sätter jag in lite fler bilder från i går då vi var till Åsby Hem & Trädgård. Ett runt bord fyllt med vita höga porslinstomtar med guldtomtemössor

 

 

En hylla full med kramdjur

 

 

Två gunghästar mitt i julhavet av julkulor och annat. Klicka här för att se hur man snickrar ihop en gunghäst

      

Hittade en låt som passar in här och heter Old Rocking Horse (gammal gunghäst). En gammal låt med en sångare jag aldrig hört talas om. Han heter Slim Dusty Slim Dusy var en australisk countrymusiker med en karriär som pågick i över 60 år. Han spelade in 106 album för EMI. Han dog 2003 i en ålder av 76 år

 

                                            

Clipart Library 

  

Återigen höga gubbar som ger känslan av pjäser i ett sällskapsspel. Det som slog mig är att det inte finns en enda gumma eller tomtemor. Några änglar såg jag men jag får kolla upp det nästa gång vi går dit. När jag kom hem så kollade jag hur vi hade det med julsakerna och det visade sig att vi hade 2 tomteflickor, 4 änglar, en tomtemor, repstege med tomteflickor och en speldosa med ängel ovanpå. Det blir ju så när det är tomtefar som alltid kommit med julklapparna. Fast min man och jag har varit tomtemor och tomtefar hos två familjer där vi delade ut julklapparna tillsammans. Det var minst 8 år sedan

 

            

Detta är bilder från 25 december 2010 då vi blev anlitade som tomtepar i två familjer. Klicka på bilderna så blir dom större

 

       

Efter att vi varit tomtepar så gick vi hem till vårt egna hus och åt julmat. Senare drack vi kaffe med julsmörgås på bild 4.Vi var ensamma denna jul. Klicka på bilderna så blir dom större

 

 

Såna här klassiska ljusstakar finns nu i många färger och flera olika storlekar varav en är jättestor

 

 

Här har vi en vit variant och det finns även en grå

 

 

Lite julkulor

 

 

En soffa stod en bit från ingången till möbel- och klädavdelningen hos Åsby. 

 

 

Sen var jag en sväng på möbelavdelningen och där såg jag dessa läckra kudde ar varav den ena med snyggt grafiskt mönster

 

 

Härlig utsmyckning framför ett hus

 

Malin was here

 

 

Detta såg lite lustigt ut med en bänk och en stol ovanpå. Sånt gillas för en som fotar mycket

 

Nu har vi varit ute på en promenad som blev 5 km och det nöjer vi oss med men får vi lust så kan vi ju gå ut igen. Vädret är fortfarande lika fint med hög luft, lite frost på marken och vindstilla. Nu har vi fått en kvinnlig stadsminister och det var på tiden. Hoppas nu att hon visar framfötterna mer än Löven så vi får lite ordning på landet och att allt blir mer rättvist fördelat och att vi får en bättre skola, sjukvård mm. Fast jag har inga illusioner kvar för allt har gått käpprätt åt hel...ete dom sista årtiondena. Ännu värre om det skulle bli borgeligt och SD får mer makt. Då är vi ute på hal is.

 

     

Marie Bergman mfl framför låten Ingen kommer undan politiken

 

#Stabilisator #Åsby #tomtar #gunghästar #Slim #Gubbar #ljusstakar #julkulor #Kuddar #Malin #Bänk #Stadsminister #Marie

 
 
Ingen bild

Syrran

24 november 2021 15:32

Jag tycker inte alls att filmen var så hemsk som du skriver:-) Tycker du kommit lång väg vad gäller filmandet, du rör dig lugnt fram och vrider sakta på kameran. Att du är pytte lite skakig på handen går ju inte att hjälpa, vem kan hålla en kamera 100 procent still? Inte jag i alla fall :-) Tror det skulle bli trist att titta på om du bara står på ett ställe och vrider dig runt, men jag kan ha fel :-) Det enda jag saknar är en speaker röst och då menar jag din :-)

Ha en bra fortsättning på dagen!
kram från Syrran

Malin wiper

24 november 2021 17:02

Vad gullig och snäll du är syrran ;) tack för dom orden. Jag tänkte så också att jag vill promenera framåt och åt sidorna en bit men jag skall ändå använda ett stativ för då blir det lite stabilare när jag går. Jag skulle gärna vilja prata men min röst låter inte klok på film. Jag skall ändå försöka för jag kan ju ta fler tagningar.

Då kanske det blir lite speakerröst på nästa klipp ;). Du peppade mig nu.

Ha en jätteskön kväll
Kram från storasyster

 
Ingen bild

Gunilla

24 november 2021 23:10

Ett fint inlägg till och du filmade allt så bra så jag såg det vackra, och allt beror på vanan och så blir man aldrig nöjd, men tycker du gör det bra.
I dag har det varit en jobbig dag då vi varit halva dagen hos veterinären med kisse och det visade sig vara fel på sköldkörteln och måste äta tabletter livet ut och han som är svår att ge medicin så är orolig hur det skall gå.
Nu sova är trött som en gnu!
Ha det gott!
Kram!

Malin wiper

25 november 2021 09:11

Tack igen. Jag skall ändå träna på detta med att filma och sen skall jag försöka ta mod till mig och prata lite i klippen ;)

Så tråkigt med eran katt. Tänk att katter kan få såna fel också. Förstår att det känns oroligt när det är svårt att få i katten medicin. Kan man inte ta den med nåt annat till, gömma den alltså?. Fast det har du nog försökt med redan.

Hoppas du fick en god natts sömn
Ha en skön torsdag
kram

 
Åke

Åke

27 november 2021 08:16

Marie Bergman har jag haft i många år. För länge sedan köpte jag skivan: Jorden är platt. Men var har du filmen då? Hittar den inte... Vad klipper du i för program förresten?

http://www.nacka144.se

Malin wiper

27 november 2021 08:31

Jag klipper i Adobe premiere element 14

Det står att du skall klicka här så ser du filmen men jag sätter in en länk istället här

https://www.youtube.com/watch?v=CT3sjBlixgE

Marie Bergman är bra

Ha en fin helg
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards