Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 september 2021

Av Malin wiper - 22 september 2021 15:00


 

Här kommer lite promenadbilder från både i dag och några några dagar sen. Ett utegym framför Skantzö Bad & Camping fick mig att slå mig ner. I dag regnade det inte men man får ha paraply med sig och jag har även en allväderskappa på mig. I och med att vi promenerar så långt nu så vet man inte hur vädret förändrar sig. 


I dag har vi gått 4,8 km på förmiddagen och efter lunchen går vi ut igen för att komma upp i minst 7 km

 

 

Jag såg denna fina katt som satt som en skulptur helt stilla. Jag fick använda hela min zoom för att få en bild och sen började jag gå lite närmare men då började den också att röra på sig

 

                          


Kattskulptur 

 

Den gick in på en gård där det stod en jättefin blomställning som var härligt rostig

 

                                                        


Clipart Library 

 

Härligt när dom använder en gammal rostig cykel som trädgårdsprydnad. På pakethållaren en rostig kruka med blommor i. Sånt gillas

 

 

Det är så härligt att det fortfarande blommar på många balkonger. 

 

  

Här hade dom till och med vindsnurror som snurrade och gav ett litet härligt vindljud

 

       

Sophie Zelmani med Waiting for the miracle to come. Det är en låt man förut hört med Leonard Cohen

 

Jag tycker denna huslänga som är rätt lång är jättefin. Den ger lite vibbar från 1950- och 1960-talet. Hallstahem äger även dessa hus. Längst fram på bilden ser man två Boulebanor så det har blivit väldigt populärt spela boule. Vi fick två bouleset av L& L min sons vänner men vi inser att vi inte är så intresserad för då hade vi börjat spela för längesen. Jag skulle hellre vilja börja på gym igen men inte förrens det känns säkrare med corona. Än om man är fullvaccinerad som jag så känns det lite för tidigt

 

Klicka här för att se bouleväskorna vi fick

 

 

Vi promenerade förbi stationshuset som numera är privatbostad. Jag växte upp i en tid då alla stationsbyggnader även på små ställen fungerade fullt ut. Det fanns stins, tågmästare och biljettluckor. Även en järnvägsrestaurang och en personvåg med biljett. Nu är det bara storstäder som har stationsbyggnader man kan gå in och vänta eller köpa biljett digitalt. 

 

 

Numera får man stå ute och frysa tills tågen kommer än om det finns skydd och bänkar. Det är inte den farten och spänningen som var förr. Stationsbyggnaden ser man långsidan av till höger

 

Klicka här för att se gamla bilder på Hallstahammars jänrvägsstation

 

   

Utanför stationshuset kan man se denna höga gamla kocka

 

 

Här ser man hela stationshuset. Det var så länge sen jag åkte tåg sist så allt har förändrat sig med snabbtåg och tågen är trängre precis som flyget. På mammas sida så finns det både lokförare. stins, tågmästare och mamma som var sekreterare åt SJ chefen I Sundsvall ett antal år 

 

                                


Konduktörsväska 

 

Lite utsmyckning vid trappen upp till dörren

 

 

 

 

Här ser man rälsen från andra sidan

 

         

Lite svenska tåg från förr och nu. Nu har vi både ätit och jag har färdigställt detta inlägg så nu promenerar vi ut igen. Solen har kommit fram så det ser så vackert ut med höstlöven som börjar visa sig. Ha nu en fortsatt fin onsdag kära besökare 

 

                                


Clipart Library

 

#Utegym #Katt #Cykel #Balkonger #Sophie #Boulebanor #Stationshuset #Rälsen #Tåg

Av Malin wiper - 22 september 2021 09:15


  

Jag är så glad nu efter att ha varit till tandläkaren Reza Razifar. Fick beröm för att jag borstat tänderna så bra och även tagit till mig att byta mellanrumsborstar till tandstickor på vissa ställen. Han behövde bara undersöka och ta bort tandsten och rengöra så det gick bara på 900 kr. Jag känner mig så lättad och glad för jag trodde att nåt tillkommit och jag såg tusenlappar torna upp sig framför ögonen. Dessutom är stämningen så fin där och alla är så trevliga och hjälpsamma. Tandläkaren är superskicklig och även hans team så man känner sig trygg. Man får även så bra tips av honom som underlättar. 

 

                                                       

Clipart Library

 

Efter att ha blivit insläppt så går man uppför några trappor. Jag gillar att dom har en bänk innanför porten för dom som väntar på färdtjänst eller annan skjuts


 

Gillar även att dom lagt en röd matta innanför dörren hos tandläkaren. Det känns lite filmiskt

 

                               

Kodin 1 

 

Här ser ni hela tandläkarteamet. Dom är så så fina och proffsiga

 

 

Här ser man receptionen och där kan man även köpa sånt man behöver till tänderna ex tandstickor, munskölj mm

 

 

Jag köpte faktiskt ett munskölj som tandläkaren rekommenderade. Det heter Flux mot caries orginal cool mint och det innehåller inte alkohol. Det skall bara användas några gånger/vecka och då jättelite som man sköljer runt i munnen. Man tar det mellan två måltider så inte så nära mat. Jag har själv aldrig köpt munsköljen som finns numera utan har sköljt med Vademecum som funnits så länge jag kan minnas

 

       

Så här ser det ut då man borstar tänderna i rymden. Det är astronauten Chris Hadfield som visar upp detta i klippet. Chris Hadfield är en kanadensisk astronaut och tidigare pilot. Han var den första kanadensaren som gjorde en rymdpromenad


  

Ett fint väntrum med läderfotöljer och en lädersoffa. Det finns tidningar och böcker för alla åldrar

 

                            

 

I går promenerade vi 6 km så det börjar likna nåt nu. Jag känner mig mycket lättare i kroppen och det känns i benen att man promenerar varje dag. Dessutom ser man rätt mycket då man är ute och går så det händer alltid nåt. Efter ett långt uppehåll på promenaderna i somras på grund av den tropiska värmen så hade jag tappat all kondition så jag hade det jobbigt när jag startade upp igen men nu känns det som jag är på gång igen och är jätteladdad

 

  

Min man hade köpt hem sushi från Dala Sushi här i Hallsta. Vi tog bara tre sorter denna gång och dom hade extrapris om man tog 15 st. I vanliga fall äter min man 10 st men nu blev det 7,5 för han hade ätit en timme innan jag gick till tandläkaren. Lika gott som vanligt och det är förnämligt att ha en sån fin sushi bar i vårt samhälle. Dom har hög kvalitet på sin sushi.

 

Klicka här för att se när vi åt deras sushi i juni 2020

 

                           

       

Melody Gardot & Sting med Little Something

 

Nu är det fullmåne igen så jag har varit vaken några gånger och har haft märkliga drömmar. Vi har 10 grader varmt på morgonen och det blåser lite svagt. Om en stund så skall vi ut och promenera igen och det har blivit ett måste. Nu önskar jag er en så fin dag som möjligt. Sköt om er

 

 

 

#Praktikertrjänst #Matta #Tandläkarteamet #Munskölj #Chris #Sushi #Melody 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards