Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 september 2021

Av Malin wiper - 20 september 2021 13:45


 

I går testade vi Små Delikatessköttbullar från Dafgårds. Det är Leif Mannerström som står för receptet och vi har testat många av dom rätterna han gjort åt Dafgårds. Dom vi ätit har varit till stor belåtenhet.

 

 

Så här ser dom ut färdigstekta med en väldigt fin färg så dom såg väldigt aptitliga ut

 

                                                         

Importoren outlet  

         

Vackra Venedig Italien med vackra bilder, musik som avslappning passande som dinner music. Min man och jag var till Venedig 1996 och det var en upplevelse jag aldrig glömmer

 

Klicka här för att läsa om att flygande elbåtar ska skydda sjunkande byggnader i Venedig


 

Min man fixade till en champinjonsås som var supergod. Den innehåller champinjoner purjolök, morot, grädde. Sen kryddade han den med timjan, salt, peppar och muskot  

 

  

Så här såg det ut på min tallrik med köttbullarna, såsen, röd vinbärsgelé och kokta och stekta morötter och palsternackor från Gunillas goda recept. Klicka här för att få receptet på palsternackorna. 

 

                                   

 

Dom små delikatessköttbullarna var väldigt goda, smakrika och kändes som hemlagade. Så dom kan jag varmt rekommendera och det är alltid bra att ha lite färdigmat av hög kvalitet i frysen om man vill ha det lite lättsammare med maten emellanåt. Allt på tallriken passade ihop och nu har vi inte ätit potatis på länge för palsternackorna är så goda när dom kokas och sen steks. Det blir dessutom lite mindre kolhydrater.

 

                           

Clipart Library 

Läkaren var nöjd med min mans långtidssocker som hade gått ner från 69 till 53 och hans blodtryck och andra värden var bra också. Om han kan gå ner till 90 kg så är det möjligt att han slipper insulinsprutan och bara behöver äta tabletter. Det skall han gå in för nu för han har fortfarande insulinproduktion. Jag trodde jag skulle till tandläkaren i dag men det är ju i morgon så det funkar inte fullt ut i hjärnkontoret

 

     

Frida Andersson & Bo Sundström med Paradiset. En låt jag inte hört förut och jag tycker den är jättefin och dom sjunger den så bra ihop

Vi har promenerat 5,1 km i dag på förmiddagen och nu blir vi inte helt slut när vi kommer hem utan andningen har förbättrats. Luften kan inte bli bättre än i dag för den känns så hög, ren och det är nästan vindstilla och 8 grader varmt. Det är så skönt i dag så jag kan tänka mig att gå ytterligare 5 km på eftermiddagen, vi får se hur det blir. Nu fick jag lite mer tid då tandläkarbesöket inte är förrens i morgon. 

 

                         

Var rädda om er och ha en så fin dag som möjligt. Jag tar inget för givet längre utan försöker att göra det bästa av dagen. Man vet inget om morgondagen för allt kan slås i kras på en sekund

 

#Dafgårds #Leif #Venedig #Champinjonsås #Långtidssocker #Frida

Av Malin wiper - 20 september 2021 07:34


       

Mats Paulson med Visa vid vindens ängar. Mats Paulson gick ur tiden i går och denna låt med honom var min mammas favorit. Jag gillar också visan för texten är så vacker och poetisk. Han blev 83 år gammal. Han gjorde sin debut 1961 på Nalen i Stockholm och framträdde därefter på restauranger mellan 1962 och 1965 över hela landet, från Malmö till Luleå. Mats Paulson spelade in sin första grammofonskiva 1962. En vårballad på Europafilm. Efter ett möte med Lulu Ziegler i Köpenhamn 1964 började han skriva sånger åt henne. Philip Keith Nelson översatte många av Paulsons sånger till engelska

 

                                  

Clipart Library 

Mats Paulson var en svensk sångare, poet, målare och visdiktare. Han har gjort samarbeten med bland annat Håkan Hellström, Alexander Rybak och Linda Pira

 

                                    Rest In Peace Mats Paulson   


På tisdag har jag tid hos tandläkaren 13.30 och jag håller mina tummar hårt för att det inte skall bli så dyrt. Vi sitter ju nu och betalar på min mans tandläkarräkning som sist gick på 10.000 kr. Min var på 4000 kr sist men den är tack och lov betald. Det känns bra i munnen efter förra gången jag var till Reza Razifar. Härligt att äntligen få tag på en jättebra tandläkare. Han är så skicklig och det är sån fin stämning på kliniken så man blir lugn. Min man har tid för sin diabetes nu på morgonen efter provtagning häromdan. Det blir bara ett kort inlägg på morgonen för jag skall möta upp min man utanför Vårdcentralen och sen tar vi en fika ute. Vädret är mulet just nu efter gårdagens sol. Nu önskar jag er en skön början på den nya veckan  

 

 

 #Mats #Tandläkaren

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards