Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 september 2021

Vågholmen i Västerås, Öster Mälarstranden, Utter In och en animering

Av Malin wiper - 8 september 2021 11:00

 

Det finns ett ställe i Västerås på Öster Mälarstrand som heter Vågholmen och det ligger långt ut i vattnet lite bortom småbåtshamnen. Vi har varit dit för några år sedan men då var det inte helt klart utan bara utbyggt en bit. Sist vi hyrde elbilen så promenerade vi runt i området 

 

                           

Clipart Library

Holmen är en konstgjord ö, tillskapad av muddermassor från botten som grävdes upp i samband med byggnationen av Elba-färjans nya färgeläger vid Öster Mälarstranden. Här kan besökarna sola, träna, grilla och njuta av sjölivet. Promenadvägarna på ön består av upphöjda gångspänger av trä. Sittplatser finns många av olika sort och tillgänglighetsanpassade parksoffor

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer och se fler bilder. Klicka här för att se Elba färjan åka förbi Vågholmen

 

 

Först kommer man ut på denna stora promenad-däck där man kan stå eller sitta och titta ut över vattnet 

 

 

Eftersom det står så många fina röda bänkar framför trädäcket så gissar jag på att det kan förekomma nån slags underhållning på sommaren

 

 

Man kan sen välja några olika bryggor man kan ta sig ut på till området. Här ser man en  jättestor pråm som ligger vid en av bryggorna. Kanske kan det vara ett café på sommaren 

 

 

Här går man över en träbro till själva Vågholmen och man möts av en lång bänk och där sitter min man som foto objekt

 

 

Sen promenerar man vidare och man möts av olika platser där man kan slå sig ner och kanske ha med sig egen fika.

 

      

Här kommer ett klipp från Öster Mälarstranden och där får man se hur Vågholmen såg ut 2018. Nu är den helt färdig så det finns mer att göra där nu än i detta klipp och den är lite mer utbyggd

 

                            

Clipart Library 

Klicka här för att se ett klipp då Vågholmen 1 invigdes 2018. Det kommer tydligen att bli fler


 

Sen dyker det upp en bänk och ett bord 

 

Nästa ställe står det två solstolar på och man har utsikt från alla håll ut mot vattnet där man även får chansen att fota och filma allt som händer därute för det är även ett rikt fågelliv. Det skall bli kul att få se hur det ser ut nästa vår och sommar då det samlas folk där

 

 

Här en ensam bänk man kan slå sig ner på

 

 

En av flera grillplatser

 

 

Sen dök ett utegym upp och det är handikappvänligt såsom hela Vågholmen 1. Sen fortsätter det att byggas med nr 2. Som samhället ser på äldre numera så kommer det nog ett Senior Vågholmen också. Segregeringen kommer att bli total så småningom..   

 

 

Vill man komma ännu närmare vattnet som har dom byggt en extra plats vid bryggan och två bänkar. När vi var där så blåste det väldigt mycket annars hade jag nog satt mig ner på en av dessa bänkar. En solig vår och sommardag med lagom vind, då skulle jag kunna tänka mig att ta med mig kaffe med dopp och sitta där och titta ut över vattnet. Då får man se både båtar, fåglar och annat på lite närmare håll

 

                         


Clipart Library 

 

Detta är ett undervattenshotellet Utter In som jag zoomade in. Det ligger rätt långt ut så jag fick ta till all zoom på kameran. Klicka här för att läsa om detta och se bilder  

 

 

Sen var promenaden slut och vi rundade holmen och gick mot småbåtshamnen och tillbaka till bilen

 

  

Fast innan så fick jag en bild på en honand som som hade landat på en stor sten och stod och spejade ut över vattnet. Vi har varit ute och promenerat på morgonen så jag hann inte få in nåt inlägg förrens nu. Det är helt underbart ute men tryckande så det kommer att bli regn. Solen visar sig lite emellanåt och vi har över 17 grader varmt 

 

     

Animerat klipp om livets gång som heter This Is It???. Vilket skede i livet ni än är i så önskar jag er en härlig onsdag..  Håll igång och njut av tiden. 

 

    

 

#Vågholmen #Pråm #Bänkar #Grillplatser #Utegym #Utter #Honand #Animerat

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards