Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 september 2021

Av Malin wiper - 7 september 2021 14:15

 

Vad glada min man och jag blev häromdan då vi var ute och promenerade och  träffade Charlie med sin husse. Charlie är en Cocker Spaniel som är 8 år gammal och jag har fotat honom till bloggen många gånger. Han har blivit min favorithund och ända sen jag var barn så har jag gillat den hundrasen. Han har en sån bra husse också som tar hand om honom väl så hunden är så harmonisk. Jag blir helt varm i hjärtat när Charie kommer fram till mig så jag får klappa honom.

 

Klicka här för att se första gången jag fotade Charlie. Det var i september 2019 

 

                            

Clipart Library

 

Ja! du är så fin så man smälter. Cocker Spaniel är en hundras från Storbritannien. Den är en stötande och apporterande jakthund men numera är den vanligast som sällskapshund. I Sverige var Cocker Spaniel den sjätte mest registrerade hunden 2013. Den är en av världens tjugo mest populära hundraser

 

       

Här ser ni Charlies husse Mr G 

 

                       


Birger and Company

 

Han är så cool så när vi börjar prata så lägger han sig ner på marken och vilar och väntar tills vi är klara. Så gulligt

 

 

Jag tycker detta är en fantastiks uppfinning till hundar. En flaska med vatten som sitter i en hållare och när hunden blir törstig så fäller man upp flaskan och man fyller hållaren med vatten. Undrar vem som kommit på detta.  

        

Joe Cocker med I Come In Peace. Joe Cocker var en engelsk sångare som var känd för sin bluesiga röst och dynamiska scenframträdanden. Han dog 2014 i en ålder av 70 år

 

 

Vi fick ett recept av min bloggläsare Gunilla på palsternackor som man förväller, steker och kryddar. Nu har vi testat att ta med morötter också och det blev jättegott som omväxling. Morötterna kokar man i 22 minuter och palsternackorna i ca 13 minuter. Sen steker man både pasternackorna och morötterna tillsammans. Det var ett tag sen jag åt potatis nu för palsternackorna blir så goda och man får i sig lite mindre kolhydrater

 

Klicka här för att komma in på inlägget med receptet och bilder

 

 

Jag avslutar med denna bild som jag tog sist vi var ute och åkte med hyrbilen. Det har börjat blåsa lite mer men det är så skönt i luften. Vi har varit ute och promenerat men det blir en gång till innan det mörknar. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag.

 

       

Ziggy Marley med Lighthouse. Ziggy Marley är en jamaicansk musiker och filantrop. Han är son till reggae- ikonen Bob Marley och Rita Marley.  

 

                                                   

Clipart Library 


#Spaniel #Joe #Palsternackor #Ziggy

Av Malin wiper - 7 september 2021 07:30


 

Här kommer lite bilder jag tagit på mina promenader. En katt satt på en balkong och myste i sin långa fina päls. Den hade en kattstege att gå på


 

En trampbil stod där på en kulle mot en trävägg

 

Klicka här för att se ett klipp på Stockholm 1950-talets trafik


 

En cykelhjälm hängde på ett staket och man undrar hur hjälmens väg dit har varit


 

En sliten skulptur på en stenmur vid ett hus. Det kanske föreställer ett råjur


  

Jag fotade även lite blommor som stack upp från ett staket så sommaren har inte släppt sitt grepp än


Ytterligare en i samma färgskala   


 

En lila blomma lite längre bort som lyste upp tillvaron


 

Böljande skira vita med mörkare konturer och i närkontakt

 

      

Min evighetsidol Joan Baez med Where have all the flowers gone. Jag ville se ut som henne och därför lät jag mitt hår växa sig långt. Jag hade ju ungefär samma hårfärg som henne. Jag har berättat förut att jag fick en gitarr av mina föräldrar och sen satt jag i mitt flickrum och spelade hennes låtar. Jag har även gillat hennes åsikter och hon är aktivist för medborgerliga och mänskliga rättigheter. Hon Är både, sångerska, gitarrist och kompositör

 

                                                

Clipart Library 

Ännu en men ensam i sin skönhet och man får en känsla av vitt böljande tyg 


 

I vårt bostadsområde Hallstahem har vi såna här fina vägglampor på kortsidorna

 

Klicka här för att se när det var Drakbåtsfestival här i Hallstahammar. Klicka här för att se ett klipp från Hallstahammar


 

En sån här skylt skulle passa överallt nu i och med all nedskräpning.


 

En liggande plasthink med jord som söker sig ut. Den låg på en gräsmatta som en skulptur över vår nutid

 

Jag blir både förbaskad och ledsen när man ser hur Kronfågel beter sig mot sina kycklingar och att det kunnat fortgå så länge utan att nåt hänt. Djur har också känslor och känner smärta precis som vi. Jag har själv inte ätit kyckling på två år och jag tror inte jag nån gång köpt Kronfågel. Det är skandalöst att dom inte gjort fler inspektioner när dom sett hur det går till. Jag tror ingen är oskyldig i detta och hur kan man leva med sig själv när man dagligen plågar djur?. Det är fullständigt oacceptabelt och jag fällde många tårar då jag läste detta. Hur svårt kan det vara att inspektera så allt går rätt till? men det är väl som allt annat det skall sparas in på och det ser vi ju också i vården av äldre som drogas ner med lugnande för att inte vara till besvär. Sen att kycklingarna fraktas till slakterierna med brutna vingar, blodiga med stor smärta går inte att ta in så jäkla grymt. 

 

                                                                            


Vi har 8  grader varmt på morgonen och solen börjar titta fram och vi har en svag vind. Jag hoppas ni får en så fin dag som möjligt mina kära besökare. Kram på er  

 

      

Jag kan inte annat än sätta in låten Hurt nu med Johnny Cash för stämningen i låten passar in i hur jag och många med mig känner nu i och med all grymhet. Man skadar sig själv automatiskt när man plågar både djur och människor


#Katt #Trampbil #Cykelhjälm #Skulptur #Blommor #Joan #Hallstahem #Vägglampor #Skylt #Kronfågel #Johnny  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards