Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 augusti 2021

Av Malin wiper - 13 augusti 2021 14:00


 

Jag har lite bilder kvar från då vi åkte till Skultuna med elbilen. Här en bro över Svartån och lite staket som skyddar. När man går över bron så kan man ta en promenad på en stig som först gå upp för en backe men sen vet jag inte vart man kommer. Det var så varmt den dan så jag orkade inte gå så långt 


 

På ett av staketen hängde denna skylt som jag gillar till tusen. Jag håller verkligen med om denna text för man måste få känna som man känner och det kan aldrig vara fel. 

 

                                                 

clipart Library

 

Det är en brusande å som är häftig att titta ner på från både bron och staketen


 

Det fanns en hel del såna här sittplatser där man kunde slå sig ner och senare såg vi folk som satt där och fikade. Lite primitivt men varför måste allt vara så tillrättalagt?. Nedanför har Skultuna sina föräljningsställen dit folk åker och handlar och även njuter av natur, historia och annat


 

Tyvärr är inga ställen förskonade mot nedskräpning så nedanför en papperskorg såg det ut så här.

 

                               

Clipart Library 

 

Lite längre bort på staketet hängde en annan skylt som gjorde reklam för Madame Slitage. Där kan man köpa möbler & inredning.

 

 

Så här ser huset ut som ligger vid Skultuna Mässingsbruk. Min man var därinne och filmade men nu hittar jag inte filmen. Det är fantastiskt fint därinne. Han hade även filmat Svartån men det filmklippet hittar jag inte heller så nu gäller det att leta med hopp om att det inte blivit bortslängt av misstag. Klicka här för att komma in på deras facebook. Nästa gång vi åker dit så går vi in i butiken och kollar runt

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om allt som finns i Skultuna


 

En dag vid Mälaren med fika ute på en brygga

 

  

Min man på väg ut på bryggan för att duka upp för en mysig bryggfika

 

 

Det är alltid kul att träffa på en kråka. Dom ser alltid så mäktiga ut med sin stora näbb och allvarliga utstrålning

 

 

Jag fick zooma rejält för att få en närbild när kråkan vrider på huvudet

 

        

Henrik Freischlader med Lonely World. Henrik Freishlander är en tysk bluesgitarris, sångare, låtskrivare och producent. Låten kanske inte är så upplyftande men jag gillar hans röst och gitarrspel. Dessutom känne rman så här ibland i en ensam värld.

 

 

Vi tog med oss kaffe och smörgås på förmiddagens promenad. Vi satt oss där det finns ett utegym och nedanför en parkoas. Ha nu en fortsatt fin dag mina härliga besökare. Tack för att ni tittar in till mig

 

#Skultuna #Bron #Skylt #Sittplatser #Nedskräpning #Madam #Brygga #Henrik

Av Malin wiper - 13 augusti 2021 08:15


 

Jag fick ett tips av min bloggläsare Gunilla ang palsternackor. Istället för potatis om man vill ha lite omväxling så kan använda palsternackor. 

 

                                   

                                                       ever fresh

Receptet

 

Skär palsternackor i 1,5 cm tunna skivor. Förväll dom i kokande vatten i ca 13 minuter. Häll av vattnet och lägg dom i en skål. Lägg i en smörklick i en stekpanna och stek palsternacksskivorna på båda sidorna så dom får lite färg. Krydda upp med svartpeppar och timjan eller dom kryddor ni själv väljer


Här ligger dom och väntar på att bli stekta

 

     

Lorenzo Varcchi med Kitchen Music 

 

 

Så här fina ser dom ut när dom är färdiga

 

                          

Zerszza

 

Så här ser det ut på tallriken då jag skulle provsmaka till min lunch. Jag hade tärnad stekt korv, senap, morötter och spetskål. Jag hade lite för lite grönsaker hemma så nästa gång så skall jag även ha broccoli och en svampsås till. Jag är jätteglad för detta tips för palsternackorna blev otroligt goda och genom kokning och stekning framträdde den goda palsternackssmaken mycket bättre. Jag är väldigt förtjust i palsternackor. Jag saknade inte potatis så detta recept kommer jag att göra många gånger och till olika rätter. Tusen tack Gunilla


                                        

Clipart Library 

           

Smith & Thell med Nangelima. Det enda jag vet i dag är att vi skall ta promenader som vanligt och sen städa lite hemma.  Hoppas ni har lite roligare på er agenda i dag. Sköt om er och ha det så bra

 

                                                 

Clipart Library

 

#Palsternackor #Lorenzo #Smith

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards