Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 juli 2021

Av Malin wiper - 27 juli 2021 18:30


 

Bilden har jag lånat från Svettkliniken i Stockholm


Hade jag vetat hur dåligt jag skulle må i dag så hade jag inte åkt ut med hyrbilen. Jag tål ju inte denna tropiska värme som är ett snäpp värre än förra året och väldigt långvarigt. Det har blivit ett handikapp som gör att jag mår både fysiskt och psykiskt dåligt av detta. Alla som har extrem svettning förstår hur det känns. På kroppen svettas jag normalt så det är det ingen fara med. 

 

                                                            

Clipart Library 

Jag gick in och kollade på nätet om det fanns fler som hade samma problem som jag när det gäller ansiktet. 

 

Klicka här för att läsa om en tjej som till och med svettas i ansiktet året om men inte får nån hjälp. Svettas man extremt under armarna eller så finns det hjälp att få i den vanliga vården. Svettas man i ansiktet så måste man gå till en privat klinik och det kostar väldigt mycket och behandlingen måste upprepas med jämna mellanrum. Sjukdomen heter hyperhidros och det är så illa med den kvinnan så hon kan inte arbeta. Jag hade själv svårt under sommaren på mina arbeten för det forsade från ansiktet. I dag när vi var ute så kunde jag inte promenera utan fick avbryta i och med att jag blev så dålig. Jag var bättre förra sommaren så jag antar att det inte var lika tryckande fuktigt då. Inte undra på att jag gillar höst och vinter bättre. I och med stressen av att svettas i ansiktet så får jag både huvudvärk och magbesvär så det blir som en kedjereaktion. Klicka här för att läsa om en kille som också lider av denna åkomma

 

                                

Clipart Library 

Jag insåg att jag inte kan åka till min son på fredag så vi skall avvakta tills nästa vecka och inte bestämma så långt i förväg. Jag satt mest i bilen i dag så min man fick gå in och handla det vi behövde. Jag fotade en del från bilfönstret. 

 

      

Här passar låten Hot Stuff in med Donna Summer. Jag har hunnit med många årtionden så jag har även varit och nosat på discon och dansat disco på en del klubbar i Göteborg. Även när man åkte ut med båten till Fredrikshamn så hade dom både disco och vanlig dans på olika ställen på båtarna, plus en massar annat kul. Donna Summer dog tyvärr 2012 i en ålder av 63 år


 

Vi tog en kort promenad inne i Västerås men jag fick vända om efter bara en stund. Hann i alla fall se denna installation på ett ställe en bit från Stora torget. Två sandlådor för barn att leka i. Några rosa solstolar att slå sig ner på och ett rosa piano


 

En närbild på det rosa pianot och den som kan spela piano får nog sätta sig ner där och underhålla folk som går förbi. ovanpå pianot låg en brun keps

 

                    


Clipart Library

 

En kruka med rosa blommor utanför en port och en bänk på andra sidan.


 

Framför en annan port stod denna kruka som var riktigt vildvuxen och snygg


Ett gäng med blomkrukor hängande ner från en balkong. Det såg läckert ut och sen gillar jag pelaren på höger sida


  

Min man gick in på Myrornas Second hand där han hittade denna potatispress av märket GastroMax. Den såg helt oanvänd ut och kostade bara 49 kr. Det var bara några personer därinne och han var den enda som hade munskydd fortfarande. Förut kostade en sån över 300 kr men nu har dom sjunkit till från 89-229 kr. Klicka här för att komma in på en sida och läs. Vår potatispress har gått ur tiden och min man är beroende av en sån så länge han inte kan äta potatis som den är    


 

Vår ena  rosenkalla har blivit så stor och den har fått flera nya blommor och det är fler på gång. På grund av detta så har krukan blivit för liten för blomman. Därför kollade min man runt på second hand

 

Klicka här för att se hur man lyckas med sin rosenkalla. Klicka här för att läsa lite mer om Rosenkalla som är perfekt när man är allérgisk och den renar miljön dessutom


 

Han hittade en precis likadan kruka men lite större. Det är en kvalitetskruka med väldigt kraftigt tjocklek i porsliner. Den kommer från Germany och det står unde krukan: Orchideen Topf vit


   

Så här ser en av dom utslagna blommorna ut. Rosenkalla är en av mina favoriter och jag gillar grafiska former och mönster. Jag önskar er nu en skön kväll  

 

      

Här kommer lite musik och dans att hålla sig vaken till. Dancin the boogie 2009. Paren är ju helt fantastiska på att dansa och musikerna gör att toppenjobb också

 

Boogie-Woogie-demo vid LAROQUEBROU-festivalen av WILLIAM och MAEVA 2008 världsmästare och av NICOLAS och Mélanie den andra vid piano silvan zigg större utdrag på www.rockandswing.fr

 

                                                         

Clipart Library

 

#Hyperhidros #Donna #Piano #Blommor #Potatispress #Rosenkalla #Krukan #Boogie

Av Malin wiper - 27 juli 2021 08:00


 

En bild jag tog i juli 2017 på en stubbe som nån gjort nåt kul av. Dom två första åren 2017 och 2018 var dom bästa åren då vi hade egen bil och var ute och upptäckte allt nytt runtomkring. Västerås och Enköping hade vi varit mycket till genom åren i och med att min son bor i Enköping och min mans bror i Västerås men alla andra ställen var helt nya. Sen upptäckte vi mer hela tiden och allt roligt vi haft på Hallstaparken glömmer jag aldrig. Bara att kunna träffa min son oftare betyder så mycket. Vi skulle ju ha flyttat till Enköping men där har det än inte dykt upp nån lägenhet så det är omöjligt. Vi trivs i Hallstahammar och det är ju bara 6 mil till Enköping

 

                     

Clipart Library 

 Hallstaparken piano

 

Klicka här för att se lite interiörbilder från Hallstaparken. Klicka här för att se när vi fikade utomhus på Hallstaparken, Klicka här för att se när vi såg The Granlocks i Hallstaparken

 

Klicka här för att se när vi var till Café Samt i Enköping med min son 2017


     

En av bilarna jag fotade i juli 2017. Detta är en Hudson från 1936

 

     

 

En chevrolet Bel Air från 1956 susade förbi i juli 2017


 

På Lövudden stod en Dodge Cornet från 1966 parkerad i juli 2017

 

Klicka här för att se när vi var till Lövudden och lyssnade på ett bluesband i juli 2017. Nu har detta ställe sålts och det blir nåt helt annat där


  

En rosa tjusig bil dök upp på en parkering i juli 2017. Det är en Dodge Custom Royal från 1959

 

 

En annorlunda bänk i Västerås april 2017. Den var där i några år men nu är den borta

 

 

I maj 2017 stannade vår Suzuki Wagon R+ i en rondell i värsta rusningstrafik. En riktig rysare. Efter det köpte vi samma bil men silverfärgad och den höll bara i 1,5 år. Att vi köpte en sån liten bil berodde på att jag hade såna besvär från nacke och ländrygg och bilen var hög och lätt att komma in i. 

 

 

Den 7 juli 2017 dök denna läckra husvagn upp framför ett rapsfält när vi var ute och åkte

 

        

En höjdare då vi såg Linda Gail Lewis (Jerry Lee Lewis syster) hos Carlssons på Kajen i början på juli 2017. Nu finns inte Carlssons på Kajen längre. Man fikade, åt och sen kunde man ge en extra slant till underhållningen. Klicka här för att se ett inlägg från Lindas besök. Jag skrev rätt många

 

Carlsson på Kajen har förvandlats till La Petite istället med samma ägare. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning 2020. Det skall vi kolla upp och testa vid tillfälle. Jag la ut lite minnesbilder i och med att jag inte har nåt att skriva om just nu. Det är ju inte helt fel heller att ta lite andningspaus från bloggen, men det är svårt för det är ju så roligt. Det har regnat i natt och nu är det rätt mörkt ute och lite svalare. Ha nu en skön tisdag och var rädda om er 

 

                              

Clipart Library 


#Stubbe #Hudson #Bel #Dodge #Husvagn #Linda #Petite

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards