Öppen Ridå

Alla inlägg den 22 juli 2021

Av Malin wiper - 22 juli 2021 15:00


 

Jag har inte varit ute och fotat skräp på ett tag men jag såg denna plastflaska på marken i Köping sist. Jag läste i Aftonbladet häromdan om en liten kille som snart fyller 4 år och redan reagerar på skräp. Han ville hjälpa sopbilen att plocka upp skräp för att se till så inte djur skadas. Den killen kommer aldrig att slänga skräp ute så det finns hopp om framtiden. Han är full av empati, har en skarp blick och är miljömedveten.  redan nu. Det är synd att det inte finns folk som kan kolla upp vilka som slänger skräp för det skulle nog löna sig. Som jag skrivit förut så måste detta tas ända från att barnen är små och sen i skolan.  

 

                             


Visab 

Klicka här för att läsa om pojken som bor i Surahammar inte långt ifrån oss. Klicka här för att läsa mer om honom på Surahammars kommun där han kallas för Miljöhjälte. Det jag inte håller med om är att vi alla ordentliga skall ut och plocka skräp som kommunen propagerar för. Då lär sig aldrig dom som slänger skräp nåt utan dom fortsätter glatt att slänga sitt skräp lite här och där. Då kan ju politiker och andra som talar om för oss vad vi skall göra också gå ut och plocka skräp. I så fall skall man ha betalt för sin insats. Det pratas inte om dom som skräpar ner utan om oss andra hur dålig man är som inte plockar upp.

 

                          

Papperskorg utomhus 

Det blir som på en del arbetsplatser man arbetat på. En del gör sitt jobb och en del flyter med men har samma lön som oss andra som kämpar. Vi som sköter oss åker ofta på kollektiv bestraffning dessutom när nån/några misskött sitt jobb. Jag har råkat ut för detta några gånger men en gång ställde jag mig upp och protesterade mot att vi andra som skötte oss exemplariskt skulle bli fråntagen förmåner. Jag lyckades stoppa denna galenskap men ingen tordes ställa sig på min sida fast dom höll med om allt före mötet. 

 

     

När jag täkte på papper så kom låten Paperback Writer upp i mitt huvud. En låt med The Beatles . Klicka här för att se vilken förvaring jag har till mina vinylskivor. Jag har säkert fler i nåt skåp 

           

Vi har en LP vinylskiva med The Beatles inramad i en sån där LP ram. Den hänger bland 3 andra på en vägg i vardagsrummet. Det är sgt Pepper's Lonley Hearts Club Band

 

                                    


Clipart Library 

Min man kom hem från käkkirurgen 13.00 och han sa att det såg så bra ut så han behövde bara slipa lite på tanden som skavde mot tungan. Han tyckte att vår tandläkare Reza Razifar gjort ett toppenbar jobb med min mans tänder så det var bara på grund av att han är mer svullen nu som dom måste slipa ner lite mer. Jag är också jättenöjd med vår tandläkare för efter hans jobb så har jag ett mycket bättre bett och har inte bititi ihop på nätterna. Därför har jag ingen värk i käken när jag vaknar. Det är som en befrielse.

 

 

Min man måste ha en specialtandborste i och med att tungan och tandköttet är så känsligt. Den heter Special Care Ultra Soft och kommer från TePe. Den är så svår att få tag på så han fick några med sig hem efter operationen. Dom är lite svåra att få tag på och dom tar bara in några åt gången. Jag kom inte ut nåt i dag heller för jag började dammtorka i vardagsrummet och sen städade jag toaletten. Lika bra att passa på då man piggnat till lite. Nu skall vi bara slappa och ta en fika på Café Minimal..  . Vårt nya stamställe. 

 

                                                       

           

Jag avslutar detta inlägg med Solitary Man med Johnny Cash. Jag gillar hans röst och han sjunger alltid med känsla så man blir berörd


#Skräp #Surahammar #Beatles #Käkkirurgen #Johnny

Av Malin wiper - 22 juli 2021 09:30



 

Min man lät mig fota honom inne i en skulptur 2012. Skulpturen står på Hoppets Torg i Jönköping. Det är Rune Karlzon som skapat skulpturen. Min man var till öron näsa hals i måndags och han fick reda på att tanden som förut hade skavt på tungans cancer måste slipas ner lite. Tanden är redan iordninggjord hos tandläkaren men eftersom han är så svullen på tungan och kinden så börjar tanden skava mot tungan igen. Annars såg allt bra ut men läkningen kan ta från 6 månader till 1 år. I går fick han ett samtal från käkkirurgen och han har fått en tid redan i dag. Så han åker iväg 10.00 med sjuktaxi. Under tiden han är borta så skall jag ta en ensam promenad och fota lite

 

Rune Karlzon var en svensk skulptör och han föddes i Bottnaryds församling i Jönköping. Han dog 2001 i en ålder av 71 år

 

     

När vi bodde i eget hus i Vaggeryd så hade vi ett grannpar som vi umgicks med ibland. Dom sålde sitt hus efter oss och flyttade in i lägenhet. Vi var till dom några gånger och sen hälsade dom på oss när vi bodde på Storgatan. Trots att jag blev utbränd efter att vi köpt huset så hann vi umgås ett antal gånger och hade jättekul. Dom var i full gång och var så pigga och levnadsglada. Nu är båda ur tiden och jag beklagar sorgen till deras barn. Vi bodde i Vaggeryd i 17 år och 12 av dom i eget hus. På bilden sitter dom och jag i  vår likörhörna på Storgatan dit vi flyttade när vi sålde huset. Min man tog bilden 

                      

      

Här passar en soft vacker låt med Norah Jones in. Den heter Don't Know Why 

 

 

Denna båt fotade jag 2019 då vi var på väg till Öregrund med min son för lite upplevelser. Här kan man tala om bilbåt för hytten ser ut som den är tagen från en gammal Ford. Det var en häftig och lustig syn.

 

  

Här ser man den lite snett framifrån. 

 

  

Vi bodde i Katrineholm i 8 år och detta är porten till huset på Tegnervägen där vi bodde i 2 år från 1991. Vi fick sen mögel i toaletten så vi var tvungna att flytta. Dom fixade till det men det försvann inte helt. Jag var ju redan skadad av mögel från en arbetsplats så vi vågade inte bo kvar. Dom hade en fin innergård med möbler där alla fick gå ut och sitta på sommaren. Annars trivdes vi i lägenheten. Det var verkligen en gammal goding till port men den är säkert utbytt nu för huset är renoverat. Vi lärde känna en kvinna på första våningen som hette Viktoria. Vi bodde på andra våningen. Hon var en bra bit över 80 år då men hur pigg som helst så vi bjöd hem varandra på fika och mat lite då och då. Sen dog hon tyvärr innan vi flyttade därifrån men vi glömmer aldrig henne.

 

      

Viktoria Tolstoy med Kiss from a Rose. Nu har jag bara att önska er en härlig torsdag så här före helgen. Sköt om er

 

                             


Clipart Library

 

#Hoppets #Rune #Grannpar #Norah #Båt #Porten #Viktoria

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards