Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 15 juli 2021

Sala Pak del 2, Paviljong,Skulpturer, Vindsnurra och Alexandr Misko

Av Malin wiper - 15 juli 2021 09:15


 

Här kommer lite fler bilder från Sala Stadspark. Där vill jag promenera igen då det inte är så varmt. 


Klicka här för att se lite olika vindsnurror


 

Det dök upp en kanot som paddlade förbi fontänen och det såg så häftigt ut

 

  

 

Det blommar så fint överallt nu och sånt mår man bra av  att vila ögonen på


 

I denna fina paviljong har det nog hörts musik från många gånger genom åren. Jag saknar musik på gator och torg som vi hade under flera årtionden. På 1970-talet var det som bäst vad gäller att bli överraskad av både musik och annat på gatorna. Nu är det en tyst värld där mobilen har fastnat i handen och nacken böjer sig ner för att alltid ha koll. Är nästa steg en mobilhållare som fästs runt halsen med nån slags griparm längst ner där mobilen sitter fast och kan releras i olika lägen. Mobilnacke är nog nästa steg för Kiropraktor att ta hand om               


       

Kolla in vilken läcker vindsnurra. Hade jag haft hus nu så hade jag absolut skaffat en vindsnurra eller vindskulpur. Klicka här för att se ännu en häftig musikalisk vindsnurra

 

              

Clipart Library

 

Här ser man hela stället där paviljongen finns. Det är bänkar och en hög skulptur med ett par upptill som håller varandras händer. Det är en gåva av Direktören Gustaf Tengfeldt den 23 juni 1938. Det är Carl Eldh som skapat skulpturen som går under namnet "Ungdom". Jag försökte fota den närmare men solen var så skarp 

 

  

   

Här kommer då näst lilla parkoas och det finns många av dom i Sala Stadspark.  Skulpturen heter Nya Vingar och är skapad av David Wretling. Han föddes 1901 i umeå och dog 1986 i Stockholm 


                             

Clipart Library

 

Överallt ser man bänkar och vackra blommor i rabatter som lyser upp och tjusar


   

Det är en ros utsprungen


 

En rosenknopp som snart slår ut i full blom


  

      

Alexandr Misko med låten Africa (Toto). Vilken skicklig gitarrist. Klicka här för att läsa lite om honom

 

                           

Clipart Library

  

Här går det i snigelfart också i värmen. En bild jag tog 15 juli 2020

 

I natt har vi båda sovit dåligt i värmen. Man vaknar genomsvettig hela tiden så det blir ingen djupare sömn. Tur att man inte skall upp och arbeta. När jag skriver detta inlägg så är klockan 08.45 och ingen sol syns än så det kanske blir lite svalare. Hörde åskan i natt men det var inte mycket. Så fort jag varit in i duschen så är jag svettig igen bara på några minuter. Förra sommaren svettades jag inte lika mycket i ansiktet så vi har ännu mer tropisk värme nu. I går var det över 33 grader i solen. Nu har jag snart slut på bilder till bloggen och vet inte ens om jag orkar gå ut i dag heller och då har jag varit inomhus i 3 dagar. Jag får se vart fantasin och minnena tar mig till för att få till inlägg. Annars tar jag en paus tills nåt händer i livet. Njut och ha det bra mina kära besökare

 

                            


Clipart Library 


#Stadspark #Kanot #Paviljong #Vindsnurra #Skulptur #Vingar #Ros #Alexandr #Snigelfart 

 
 
Ingen bild

Gunilla

15 juli 2021 13:25

Förstår att du tycker det är trist att inte kunna gå ut du som är van att promenera.Man skall väl inte klaga men om man kunde konservera värmen till vintern,en del av det iallafall.Var ut en sväng men jösses vad skönt att komma in till fläktarna.
Vindsnurran var allt häftig med de spelande gubbarna.
Mycket vackra parker det finns, man glömmer att det är så fint i
parker och omgivningar för man matas av allt elände.
Ha nu en bra dag trots värmen!
Kram!

Malin wiper

15 juli 2021 13:54

Jag skäms lite för jag klagar på såna bagateller ;) Ja du fläktar behövs verkligen nu och dom säljer väl massor av såna nu. Jag kom ihåg ett år då många såldes slut.

Ja du det finns massor av roliga vindsnurror så jag har snöat in på såna ;)

Skönt att du kom ut lite och i morgon måste jag ut. Det finns verkligen många parker och förut var dom rätt tomma men nu i och med corona så sitter det mer folk ute i parkerna och på andra bänkar

Ha en fin dag själv Gunilla
kram

 

Malin wiper

16 juli 2021 08:41

Vilken läcker mobilhållare. Jag skrev ju om detta i ett inlägg att nåt sånt kommer nog att uppfinnas snart. Så kommer du med denna länk och visar att det redan gjorts ;) Fantastiskt!

Ha en fin dag
Hälsning Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards