Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 juli 2021

Av Malin wiper - 2 juli 2021 15:00

    

Clipart Library   

Det har varit en jobbig och skrämmande period det senaste 16 månaderna. Hela världen har drabbats och Covid-19 har slagit till i vågor allt eftersom viruset har muterat. Vaccin har tagits fram i rasande takt på ett sätt som inte skådats förr och med delvis nya avancerade metoder. Det ligger ett hot över hela proceduren och vi vet lite om efterverkningarna vad gäller vaccinteknikutvecklingen. Ett som emellertid står klart är att vi som allmänhet har uppfattat spridningsrisken när vi är under attack. Distansering och generellt användande av tvål och vatten, spritdesinfektering och munskydd har stor effekt. Isoleringsmöjligheter av drabbade och tillgång till skyddsmedel, syrgas, andningsstöd och välutbildad vård och omsorgspersonal är områden vi inte har råd att misslyckas med framöver.

 

              animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030               animated-hand-image-0030

 

Virusattacken är global och så måste åtgärderna också vara. I planeringen för framtida virushot så måste vi vara ödmjuka och lämna prestigen därhän. Eftersom rengöring av ytor och händer är så viktig har jag letat efter ett rengöringsmedel som inte orsakar multiresistens eller är ”overkill”. Vill också att det inte innehåller parfym eller sprit. Spriten löser upp kroppens skyddande lager av hudfett. Hittills har jag nöjt mig med tvål och vatten och sprit men det har gjort mig beroende av återfettande handkräm. Jag sätter hudkrämen bara på ovansidan av händerna annars blir det klibbigt.

Fick ett tips på nätet om ett desinfektionsmedel  som klarar det mesta utan att orsaka störningar i naturen och som är relativt skonsamt för människor och djur.

 

Det verkar riktigt lovande så det måste provas. Blir bra för mig när vi hyr elbilen på Hallstahem. Nu kan jag tvätta av ratt och övriga ytor utan att bli ”groggy” av spritdoften. För händer och personlig hygien är man nog fortsatt beroende av tvål, schampo och handsprit. Letar ständigt efter en hudkräm som inte luktar och klibbar. Min parfymallergi ställer till det. Användandet av starkt parfymerade sköljmedel får mig att gå omvägar på stan och ibland vända vid ingången till affärer när doften är stark. Varit tvungen att avbryta både konsertbesök och biobesök på grund av detta.

 

      

Jag ville ha en låt som passade in till inlägget och hittade Ottawan med Hands Up. Ottawan var en fransk discogrupp som grundades 1979 av producenten Vangarde och Jean Kluger. Frontfigruen var Jean-Batiste Patrick och Annette. Gruppen hade flera hits i början av 1980-talet. De största var D.I.S.C.O (1980), men även flera av deras andra låtar blev mycket spelade under denna tid

 

                               Nu önskar jag er en fortsatt fin daganimated-hand-image-0031

 

#Spritdesinfektering #Ottawan

Av Malin wiper - 2 juli 2021 09:15


 

En öppen motorbåt som jag såg för ett tag sen och den ser lite tuff ut så man får en känsla av James Bond

 

Klicka här för att höra alla soundtracks från James Bond filmer från 1962-2020


      

HP 1300 en modern cruising motorbåt. Jag fick en liten retrokänsla när jag såg båten. Den var lite kantigare och skiljer sig från mängden

 

 

I går då vi umgicks med min son så var vi till hamnen och kollade hans lilla motorbåt. Han skall ha solpaneler på den. Han skall tydligen bara behålla den i år för i grunden är han en hängiven seglare så det blir nog en segelbåt igen.

 

 

En riktigt lång smal och låg segelbåt och dom ser man inte så ofta numera

 

 

En plåtbåt låg vid en lång brygga

 

 

Vi såg även denna gamla Pilot husbil

 

   

Balkonger i ett stort stenhus mitt i Enköpings centrum.

 

 

Vi åkte sen iväg dit vi skulle och det var till en fågelsjö som jag skriver om när bilderna blir klara. Utefter vägen såg vi en koskulptur som stod framför ett staket till ett vackert hus med fantastisk trädgård. Kolossalt häftig..  

 

  

Här ser man lite mer av trädgården men jag vill inte exponera huset 

 

 

En bild på min fina son. Jag är så glad att han finns..  

 

     

Här kommer en låt som min son komponerat då han kallade sig för Supernova Sightseeing. Han har med sig Bodil Eriksson på tvärflöjt och låten heter Song for mended hearts. Min sons pappa spelade tvärflöjt och saxofon bland annat. Min son har nu gått och lärt sig spela tvärflöjt på Musikskolan och han blev erbjuden att gå med i deras orkester till hösten.       

 

Klicka  här för att se ett klipp han gjort från Båtmässan i Stockholm 2018 då vi tre vad dit tillsammans. Min man och jag är också med i klippet där vi står och vinkar. Vi har fått en helt ny värld sen dess och inget är sig likt

 

 

Det var dessa två tvärflöjter han spelat på under upplärningen. Läraren sa att han blivit så bra nu så han måste skaffa en mer avancerad tvärflöjt 

 

  

En bild från en annan gång vi var ute och den får avsluta detta inlägg. Vi hade det toppen med min son och vi skojar har kul och hittar på saker hela tiden. Det var så härligt att få träffa min son igen och vi skall snart träffas igen och då skall vi ta en fika på hans båt eller glass för dom har en glasskiosk där. Nu har han snart semester i ett antal veckor. Ha en fin fredag och sköt om er mina kära besökare

 

                             


Clipart Library 

 

#Motorbåt #HP #Solpaneler #Segelbåt #Husbil #Balkonger #Koskulptur #Son #Supernova #Tvärflöjt

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards