Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 juni 2021

Georg Ganmar, Parkoas, nedskräpning och George Formby

Av Malin wiper - 19 juni 2021 10:00


 

Vi gick ut på en promenad i går och hade fika med oss. Vi hade tänkt gå till en sluss men det kändes lite för långt i värmen . Därför hamnade vi intill vår stora parkoas med bassäng och fontän.. Tyvärr har jag fått besvär med höger arm sk musarm. Jag har helt enkelt suttit för långa stunder vid datorn både med bloggen och annat. Dessutom hade min datormus slutat fungera när det gäller rullfunktionen så min man hade en bättre datormus i en låda på sin datorplats som jag fick ta över. Annars hade jag inte kunnat sitta här alls. Jag har en hård stor musmatta som jag vänt så jag kan vila armen på den. Jag håller även på att försöka använda vänster arm tills höger läker. I och med detta så kommer inläggen framöver bli lite kortare och går det inte alls så får jag ta en bloggvila. Detta inlägg har jag fått skriva i omgångar

 

                 animated-computer-mouse-image-0020                                    animated-computer-mouse-image-0020

 

 

Fontänskulpturen i form av en isbjörn är skapad av Georg Ganmar 1966. Han föddes 1916 i Kolbäcks församling och han var en svensk skulptör. George Ganmar arbetade som formgivare på AB Kanthal i Hallstahammar. Han utbildade sig därefter på Konstfack i Stockholm och vid Kungliga Konstakademien i Stockholm. Georg Ganmar arbetade huvudsakligen i sten, men också i brons och trä, mest med djurmotiv. Han dog 1979 i en ålder av 60 år 

 

                                                                  

       

Ett klipp med isbjörnar. Tyvärr hotas isbjörnar dö ut på grund av Global uppvärmning

 

Under tiden jag fotade vid nere vid parken så dukade min man upp kaffe och muffins som vi tagit med oss. Vi satt ovanför parkoasen vid utegymmet som vi även gjorde förra gången


  

Min man hade skurit upp sin muffins i bitar och sen doppar han dom i kaffet. I och med att han har svårt att äta som vanligt på grund av att tungan är bedövad och han har blåsor i munnen efter strålbehandlingen. Naturligtvis hade vi våra emaljmuggar med oss som blivit en favorit. Dom finns hos Smart Fritid


 

När vi sen gick hemåt så såg jag så passande denna emaljbalja som dom satt blommor i. Det såg så fint ut


    

Sist vi var till Västerås så såg jag en skäggdopping igen


                             

 

En ölburk liggande på ett brunnslock. Snart har jag sett så många varianter så jag kan göra ett bildspel


 

Jag trodde jag sett den tunnaste ihoptrampade burken förut men jag hade fel. Detta måste nog vara rekordet för den var lövtunn. Det måste ha tagit tid och aggression att få den så platt. Hade det inte varit bättre att panta alla burkar istället


 

Ett stort träd framför oss på gångvägen ner till centrum hade fått en dekoration i form av en Pripps Blå. Vad skall komma härnäst?


 

En godispåse stack upp från en rabatt. Det är Fruit Funk som är nåt slags snacks. Det är så vanligt nu att det slängs såna lite överallt. När jag var barn så fick jag lära mig att inte slänga skräp och det har suttit i hela livet. Tänk om alla slutade slänga skräp i naturen då hade vi kunnat rädda mycket som nu håller på att bli förstört. Det känns som ett kollektivt självmord


 

En kundvagn som låg där som ett monument för hur vår miljö börjar se ut. Det nya skräpet som dyker upp nu på marken är munskydd inte ens det hamnar i papperskorgen. Det är dessutom svår nedbrytbart. Världen fördummas i en rasande fart. Sen jag började se mig om lite mer så blir jag frustrerad och ledsen av allt jag ser som sen kommer att förstöra så mycket för mänskligheten på sikt


 

Rondellen framför OKQ8 har fått lite blomster som börjar växa upp och kommer att bli färggrannt. Blev så förvånad när inte ett enda skräp låg runtomkring. 


 

En sån här syn blir jag lyrisk av


 

I förrgår tvättade min man vardagsrumsfönstren och i går köksfönstren. Dom är ju helt nya och man bara vänder på dom för att tvätta utsidan så det är väldigt lättskött

 

     

Mini George Formby som sjunger två av hans låtar och en av dom är When I cleaning windows. 


Klicka här för att höra orginalet med George Formby som är en klassiker

 

                                            animated-window-cleaner-image-0019


Hoppas det inte blir lika varmt i dag som det var i går för då kan jag inte ta nån längre promenad. Vi sitter väldigt mycket på balkongen nu och både fikar, läser och bara myser. Vi har än inte fått upp några balkonglådor så det är segt i år. Jag har inte mer att komma med så jag önskar er en härlig lördag vad ni än skall hitta på.


#Musarm #Isbjörn #Emaljbalja #Skäggdopping #Ölburk #Kundvagn #Rondellen #Tvättade #Formby

 
 
Ingen bild

Gunilla

19 juni 2021 11:11

Men så fint och ett underbart ställe att sitta vid och fika.
Väldigt fin omgivning där ni bor.
Synd att folk inte kan låta bli att skräpa ner, finns folk till allt som sonhustrun säger.
Tråkigt att du fått ont i armen men du lägger ner mycket tid på
att få en fin blogg.Du får ta semester och vila men kan tro att det är svårt när man är van att hålla på, men mindre inlägg kanske. Du känner själv vad du orkar och kan.
Härligt med det fina vädret så nu skall jag ut en sväng och dofta på pionerna.
Ha nu en fin dag och så hoppas armen blir bra snart!
Kram!

Malin wiper

19 juni 2021 13:01

Det finns verkligen många fina ställen här i kommunen att slå sig ner på. Så fort det blir lite svalare så ger vi oss av till nån av slussarna.

Det är verkligen bedrövligt att det skräpas ner så mycket numera. Det var ett bra uttryckt av din sonhustru.

Tack för dom orden om min blogg ;) snälla du. Jag har blivit ett snäpp bättre nu då jag använder den nya datormusen och att jag lägger armen i vila då jag bloggar. Fast jag sitter kortare stunder nu och det funkar bra. La en ispåse på armen och då blev det lite bättre också.

Jag har svårt för att vila från bloggen men har gjort så ett antal gånger genom åren. Det får bli lite kortare inlägg istället

Det är lite svalare i dag kände vi då vi gick ut. Vi har bara varit ute och handlat i centrum så vi promenerar ut lite senare igen

Ha en fin lördag själv och njut av sommaren
Kram från Malin



 
Bittan

Bittan

19 juni 2021 15:03

Hej! Jag har skickat epost till dig nu.
Vi önskar Er en trevlig helg!
Kram från Britt-Marie och Johnny ❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

19 juni 2021 15:06

Tack! Då skall jag genast gå och kolla

Ha en fin helg
kram från Malin och Mr T

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards