Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 juni 2021

Av Malin wiper - 14 juni 2021 16:15


                       

En av bilderna vi gjorde tavla av och det har en kristallyta så det ser lite ut som en målning. Brudbuketten hade cericefärgade rosor men på bilderna ser dom röda ut. Min naturliga hårfäg är nästan svart men med lite kopparröd ton son syndes mest i sol. Min man var nästan blond när jag träffade honom 

                           animated-glitter-image-0309               animated-glitter-image-0309               animated-glitter-image-0309

I dag har min man och jag varit gifta i 30 år och det är "Pärlbröllop". Hade vi träffats när vi var unga så hade vi kunnat fira Guldbröllop istället. Första gången vi träffades var på en fackföreningskurs i Hällefors i januari 1990 där vi båda bodde då. Vi blev ihop 22 september 1990. Vi förlovade oss 22 februari 1991 sen gifte vi oss 14 juni 1991 så det var snabba puckar. Det var Kommunalrådet Hasse som vigde oss i Kommunalhuset i Hällefors. Vi kände direkt att vi var dom rätta för varandra. Vi har kämpat i med och motgång och klarat oss tack vare vår närhet och kärlek till varandra som aldrig släckts. Vi har så roligt ihop och har upplevt så mycket genom dessa år. Både haft eget hus, flera bilar, två husvagnar, några längre resor och många hotellövernattningar i Stockholm med många konserter och andra nöjen. Åren har rusat iväg och här sitter vi nu lite äldre och tilltufsade men vi är ändå i full gång och kan ta oss fram för egen maskin. 

 

      

Fantastiskt vackra och häftiga vindskulpturer. Dom är skapade av Patricia Vader. Den sista passar så bra för den är hjärtformad 

 

 

Jag har gått och funderat på vilken fotograf som tog våra bröllopsbilder. Hittade fodralet med olika foton på oss och där stack det upp en gulbeige lapp. Vad glad jag blev när jag drog fram den och såg vart vi fotade oss. Det var i Grythyttan hos Atelje Grythyttan och fotografen var Ove Karlsson. 

 

                                                     

 

Klicka här för att läsa lite om fotografen Ove Karlsson. Tydligen måste nån ha tagit över hans atelje då vi fotade oss där eftersom det var på 1990-talet och han verkade ha slutat då. Jag kan inte hitta nåt mer över fotografen

 

        

Vi är både äkta par och bästa vänner för vi skojar som ungdomar och skrattar gott åt varandras dåliga skämt. Vi hade bara önskat att vi varit lite mer sparsamma och inte flytta så mycket för då hade vi haft möjlighet att åka omkring i en husbil och bara njuta resten av livet. Huset, alla flytt och pensionering tidigt på grund av skador gör att man inte har samma möjligheter så vi gör det bästa av situationen och försöker njuta i det lilla. Nu har vi emellertid bestämt oss för att dra ner på utefika för vi räknade ut hur mycket man tjänar på att inte fika lika mycket ute som vi gör och det blev en ögonöppnare. Dom pengarna behöver vi till annat vi vill göra och uppleva. Bilden ovan har min son fixat med för några år sedan

 

 

Vi har rensat och städat så mycket så jag hittade inte bröllopsalbumet som jag hade tänkt ta bilder till bloggen men jag får söka vidare. Jag hade tänkt sätta in bilder på oss som jag inte har visat förut men hittar varken album eller bilder i all röra som jag lyckats åstakommar. Det mesta är ju inscannat men det ligger lösa bilder i påsar och albumen är inte framme i bokhyllan längre. Ingen sitter och tittar på sånt i och med nätet.

 

När vi firade Silverbröllop så åkte vi runt och bodde både på hotell och Bed & Breakfast.

 

       

Det är självklart att denna låt skall vara med och då med David Allan Coe. När min man bjöd hem mig på mat första gången så hade han ett kasettband med David Allan Coe och när vi började äta så kom den låten ur högtalarna så den fick bli vår låt.  

 

  

Vi kom inte ut nåt i dag utan fixade lite hemma och sen började det blåsa kraftigt och jag tror det blir en urladdning så småningom. Vi har i alla fall suttit 2 gånger på balkongen och fikat. Jag har inte mer att komma med så jag önskar er en fortsatt fin dag

 

                                            animated-glitter-image-0483           

 

#Pärlbröllop #Vindskulpturer #Fotograf #David

Av Malin wiper - 14 juni 2021 09:30


 

I går då vi var ute och åkte med elbilen så tog vi en fika på Bread & Sweets By Jennie. Det blev lite utsvävning men det händer inte varje dag nu så en gång är ingen gång. Jag valde min favorit en croissant med saltkolafyllning och på toppen en rund mönstrad chokladbricka. Jag tog även en chokladtryffel med saltkolafyllning. Otroligt goda båda två och deras kaffebröd framkallar inget sötsug efterråt. Det gör att man inte fortsätter äta sött efter besöket

 

                 animated-love-image-0022               animated-love-image-0022               animated-love-image-0022 

Vi tog en förfest på vår bröllopsdag hos Bread & Sweets innan vi kan fira med hotellrum mm då min man kan äta allt igen. Det är i dag vi varit gifta i 14 år. Det kommer ett inlägg ang detta.


 

Det enda min man kan äta nu är morotskaka och deras är så lättäten och han doppar bitarna i kaffe. Mr T blev så överraskad för han kände morotssmaken helt plötsligt. Då är hans smaksinne sakta på väg tillbaka. Anders fotade oss men vi gjorde miner och jag har väldigt svårt att slappna av på bild. Blir stel som en pinner så jag tar inte med nån denna gång

 

     

Ur högtalarna denna gång så hörde man Eros Ramazzotti med låten Un'altra Te


 

I bageriet bakades det för fullt och här ser man prinsessbakesler och en prinsesstårta som var på väg att dekoreras

 

                                       


 

Efter ett tag kom Jennie ut med en bricka full med deras urgoda och annorlunda prinsessbakelser

 

                                      

                       Clipart Library 

 

Efter det så kom bagaren ut med budapestbakelser som skulle in i bröddisken. En sån har min man ätit en gång och den var väldigt god och inte så söt men mycket smak 

 

 

Jag fick fota den trevliga bagaren, tack snälla du.  


 

Efter fikat så promenerade vi omkring i området som fortfarande är en byggarbetsplats på många ställen. Vi går förbi ett ställe där dom har både utegym och uteplats där vem som helst kan sätta sig ner en stund. Det står även såna här oljefat utspridda på området och dom är fyllda med växter. Food Trucks håller även till där på helgerna. Klicka här för att se vad jag skrev om dessa 2 maj

 

                                                             

                           Clipart Library

 

Här en närbild på ett av oljefatets blommor som är lila


 

I denna sticker det upp lite greddelina växter och jag började tänka på sagorna om Tant grön, tant brun och tant greddelin

 

            En saga av Elsa Beskow

   

Två färggranna cyklar dagen till ära


   

Jag tror jag tar en cykelvila en stund på trottoaren


Nån hade målat ett leende i lila på ett broräcke. Då promenerade vi på ett annat ställe vid Mälarstranden. Det är ändå synd för bron är ganska ny och jag misstänker att den inte får vara ifred länge till

 

       

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in en låt som heter Smile och har sjungits in av många genom åren. Här hör ni den med Gregory Porter. Gregory Porter är en amerikans sångare, låtskrivare och skådespelare. Han har vunnit två Grammy Award för Best Jazz Vocal Album: först 2014 för Liquid Spirit, och 2017 för ta mig till Alley. Klicka här för att höra Liquid Spirit

 

Klicka här för att höra Smile a cappella. Klicka här för att höra låten med Nat King Cole

 

I dag på morgonen har vi lite mellanväder med kraftig blåst, solfritt och 17 grader varmt. Vi har inget på agendan denna måndag annat än en eller två promenader. Hoppas ni mina kära besökare haft en härlig helg och får en fin början på den nya veckan

 

                 

#Croissant #Morotskaka #Eros #Prinsessbakelser #Bagaren #Oljefat #Gregory

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards