Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 juni 2021

Av Malin wiper - 12 juni 2021 15:15

 

I dag kunde jag inte hålla mig inne längre utan vi promenerade ner till centrum för att handla lite som fattas. Det var så soligt och vackert på centrumgatan med alla träd som blommar. Tyvärr så kände jag trycket i luften och svettades som en galning i ansiktet. Det bara rann från pannan ner i ögonen. När vi sen var hemma igen så kom ett riktigt skyfall med både åska och blixt men det höll inte i sig så länge. Då slutade jag svettas och mådde jättebra för allt tryck i luften var borta och det kändes så skönt. Dom sista årtionedena har vi fått mycket mer fuktig och tropisk värme. När det är torr värme så tål i alla fall jag den bättre.

 

                                          

    

Vi har inte fikat ute på flera dagar men nu tog vi oss en fika på Hallsta Café & Restaurang. Min man tog glass som är det han lättast får i sig. Jag tog själv en blåbärsmuffins och den är supergod. Nu klarar jag emellertid inte att äta en hel muffins så jag tar hem den andra halvan. Jag har börjat med nåt som visar sig passa min kropp. Jag delar även på maten i två delar och äter den ena till lunch och den andra längre fram på dan. I och med detta så mår min mage mycket bättre så jag skall fortsätta med denna metod. Sen har jag börjat dricka ännu mer vatten och då får man ut en massa slaggprodukter och annat från kroppen. Jag kom i en jumper i dag som hade blivit lite för liten i och med allt jag vräkte i mig mer under några månader. Även byxorna sitter lösare så jag fortsätter med denna metod.


                                                                                        

                                           Clipart Library

          

Vindskulptur

 

 

Detta stod i Vlt för några dagar sen och det handlar om att Hallstas krögare kan slippa tillsynsavgift. För Hallstahammars krögare behöver årets utgifter inte bli lika tunga som föregående år. I år vill kommunen Nämligen slopa tillsynsavgiften för bland annat alkoholhandläggning och serveringstillstånd. Det har varit tufft för dom att gå runt så dom behöver all hjälp dom kan få

 

 

Siba och hennes man Basel var fotade i tidningen ang detta. Tyvärr så har tidningen skrivit fel för i och med att det står Café & Bar, dom heter Café & Restaurang  

 

                                                       

                          Clipart Library

  

Näsblodet har inte kommit tillbaka men jag fick ett tips i en kommentar av en kille att doppa en bomullstuss i olivolja. Tusen tack snälla du för tipset. Det går även att använda Nozoil och det har jag gjort några gånger men olivolja har man ju alltid hemma och det blir billigare 


  Nozoil

  Åsby Floristen

 

Så här såg det ut på vår balkong 2019 och då hade vi bara två balkonglådor nu har vi 4 st. Dessa blommor höll inte så bra som pelargoner men det blev ändå färgstarkt. Vi får se när vi får upp våra fyra balkonglådor i år för så sena som nu har vi aldrig varit.

 

       

Nu har Jacke Sjödin kommit ut med ett nytt klipp ang corona. Han är lika bra som vanligt och slagfärdig full av humor och upptåg. Den kallar han för kluvenhet och den kom ut på Youtube i dag. 

 

Nu är luften så skön att andas i så vi skall ta ytterligare en liten promenad. Efter skyfallet så har vi bara en svag vind nu och solen kommer och går. Jag skulle vilja skriva lite debattinlägg som jag brukar men jag orkar inte med allt elände just så jag vilar från sånt just nu och kollar bara nyheterna en gång om dan och då inte på morgonen. Nu återhämtar både jag och min man oss och ser fram emot att det går framåt för min man i läkningsprocessen. Hoppas ni har det bra och njuter av helgen och det fina vädret. Sköt om er och ha det så bra

 

                          


                                                Clipart Library

 

#Centrumgatan #Svettas #Glass #Vindskulptur #Tillsynsavgift #Olivolja #Balkong #Jacke

Av Malin wiper - 12 juni 2021 08:00



                                                                   


Jag kunde inte komma ut på bloggen i går på grund av att jag började blöda näsblod från höger näsborre. Det blödde så mycket så innan jag kom in till badrummet så hade jag blodat ner på både, golv och badrumshandtag. Jag hade inga blodstoppare hemma så jag satt rullade ihop en bomullsrondell men den fylldes snabbt så jag var tvungen att gå och lägga mig 30 minuter. Efter det så hade det slutat blöda. Jag tror jag fick en stressreaktion i och med månader av ovisshet när det gäller min man. Har även spänt upp min nacke och då blir jag så påverkad ända ut i armarna så jag vilade hela dan i går. 

 

Jag blödde ofta näsblod som barn och även under 1970-talet. Till slut var det ohållbart i och med att jag arbetade hela dagarna. Jag bodde i Göteborg då så jag uppsökte en privatläkare på Avenyn som undersökte mig. Han brände bort några kärl i näsan och sen dess har jag varit fri från näsblödning. Såg att man kan få näsblod även av stress. Det tar lite tid för mig att blogga nu för jag kan inte sitta så länge som förut. 

 

       

Eftersom det blev lite blodigt i går så sätter jag in ett klipp på drinken Bloody Mary. Jag har aldrig själv druckit den. Hittade inget annat som var blodigt utan att det blev skräck..  

 

                    animated-taxi-image-0004                            animated-taxi-image-0004

 

Min man åkte iväg till Onkologen i går för att bli undersökt av läkare efter strålbehandlingen. Hon gav honom beröm för han hade skött sig så bra med både sköljning av munnen flera gånger/dag (saltvatten) och även mun- och ansiktsövningarna mm. I och med att han sköljt munnen regelbundet så har strålningen tagit bättre så hon trodde absolut inte cancern spridit sig. Sköljer man inte munnen och gör som dom säger så bildas svamp och man får infektion och då blir det komplikationer och inte lika bra resultat. Jag trodde detta var hans sista besök på ett tag men dom har en långtgående uppföljning av operationen, strålning tandhälsa, hudhälsa och munhälsa men även tal och sväljförmåga. Ny MR röntgen görs för att ett bra utgångsläge skall finnas vid eventuella komplikationer eller metastaser.

 

 

Min man bakade en vanlig sockerkaka häromdan för han gissade att en sockerkaka är lättare att få mjuk då man doppar i kaffe eller mjölk. Han bakade morotsmuffins en dag men dom funkade inte så bra att få i sig. Jag tog en till kaffet och dom var jättegoda så vi har fryst in för att kunna ta upp senare

 

                         

                                     


Lilla tussilago                                  

  

Så här fin blev sockerkakan men den funkade inte heller för honom. Han fick reda på av läkaren i går att dom två sista strålbehanlingarna var lite starkare och då blir det sämre när han äter. Fast jag tror inte det dröjer många dagar innan han kan få i sig en sockerkaka. Vill han ha nåt gott nu så blir det glass och kola- eller chokladsås

 

                           


                                     Designtorget 

   

Jag satt rätt mycket på balkongen i går och jag fick även rensat i lite lådor så jag är ändå nöjd med gårdagen. Det är riktigt skönt att sitta på balkongen innan den värsta solen kommer på eftermiddagen. Det lär nog dröja ett tag till innan vi får upp våra balkonglådor för vi saknar den rätta enérgin. Rätt som det är så får man ett ryck. Nu önskar jag er en härlig och njutningsfull lördag

 

   

      

Cynthia Verazie med The Windmills of your mind. Klicka här för att läsa om henne. Låten vann en Oscar för bästa orginalsång 1968, efter att ha spelat i Steve McQueen filmen "The Thomas Crown Affair". Klicka här för att läsa lite mer 

 

                        

#Näsblod #Bloody #Onkologen #Balkongen #Cynthia

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards