Öppen Ridå

Alla inlägg den 25 maj 2021

Av Malin wiper - 25 maj 2021 16:15


    

Jag mötte upp min man i centrum och när vi gick hem så såg jag fiskmåsparet på garagetaket. Hanen stod och vaktade honan. Det var flera kajor som hotade dom.


 

Här ser man lite av honan som ligger där och häckar. Jag stod på fel ställe så en vägskylt (enkelriktat) stack upp

 

                     

 

På asfalten låg ett par barnsockor och dom hade blivit smutsiga av sitt ofrivilliga gatuliv


 

Ännu en burk som slängts och denna gång var burken hoptryckt. Antar att hen trampat ner den. Nu har jag nog sett allt som går att se när det gäller att demolera en burk

 

 

På en gräsmatta låg denna förpackning som det stod Maltesers på och det är chokladkulor. Jag önskar att jag fick ett ansikte på folk som slänger skräp i naturen. Vilka är dom???

 

 

Framför en Miljöbod såg det ut så här. Detta är bara en bråkdel av vad som låg utspritt. Antingen har en påse blivit utställd utanför miljöboden och fåglarna har börjat ta sig an detta. Kan inte tänka mig att nån gjort detta medvetet men ingenting förvånar mig längre.

 

           

 

Denna ringduva har fått besök av en plastmugg med sugrör som man ser på höger sida lite längre upp

 

 

Nu är vi uppe i 14,5 grader och solen har försvunnit ett tag. Vi får se om jag kommer ut nåt mer i dag. Nu skulle man haft bil så man bara kunde åka ut som vi gjorde förut. Vi har nu varit utan egen bil i några år och det var svårt att vänja sig. Vi har inte tordas köpa nån ny i och med att vi haft sån otur med dom två sista bilarna och dom kostade oss så mycket så vi avvaktar. Hade vi inte blivit sjuka före pensionen så hade vi nog haft råd. Tur ändå att vi är med i elbilspoolen. Vi har bokat bilen på lördag och det längtar jag till

 

 

SVT Play 

                   

Jag följer en serie som heter McLeods döttrar och den är en härlig serie som visar starka kvinnor som driver en farm som heter Drovers Run och Killarney i Australien. Det är en TV-serie där första avsnittet visades 2001 och det sista 2009, så det är inte en ny serie. Det är ett drama, romance och western. Jag tycker skådespelarna gör sina roller rättvisa och man får följa deras liv i både med- och motgång. Klicka här för att se rollistan 


                                 animated-divorce-image-0001 

Jag såg Dokument Utifrån på SVT play som heter Skilsmässa på liv och död. Den var skrämmande men det finns hopp för kvinnorna har bildat en organisation och går ut och demonstrerar. Att skilja sig för en kvinna i Turkiet kan betyda en dödsdom. Hundratals kvinnor mördas varje år. Hur kan detta få fortgå?, dessutom har kvinnor mindre värde där och kan inte utvecklas och göra det dom vill. Den var jobbig att se men jag ville se klart hela dokumentären

 

      

Beth Hart med låten Setting me free. Önskar er nu en fortsatt fin dag 

 

                                   

 

#Fiskmåsparet #Barnsockor #Skräp #Miljöbod #Ringduva #McLeods #Beth

Av Malin wiper - 25 maj 2021 11:30

 

Vi såg även denna röda bil i Enköping på en parkeringsplats då vi var till min son. Det är en PLYMOUTH VALIANT SIGNET från 1965 


     

Här följer lite foton på båtar jag tagit på Öster Mälarstrand 


 

En lång elegant båt framför Kajplats 9 i västerås

 

                                                          


                                JJ's House

 

Fartyget Havsörnen kommer in från en tur på böljan den blå. Här åker den förbi en liten fyr

 

        

Jag hittade ett fint klipp på kryssaren Havsörnen i Västerås. Klicka här för att se ett klipp på Kungsörn-Havsörn 


 

Till vänster på bilden ser man ett litet rött hus och det är Utter Inn som är ett undervattenshotell. 


 

En liten motorbåt som skall sjösättas


 

Tog en närbild på en blomma som jag såg i en kruka utanför Åsby Floristen


 

Ytterligare en blomma jag tog närbild på.


                            


I dag är det Sköldkörtelns dag. Då kan jag fira att det gått över 5 år sedan jag opererade bort halva sköldkörteln på grund av en långsamt växande tumör. Tack och lov så var den inkapslad så den hade inte spridit sig. Klicka här för att se vad jag skrev 2018 då det hade gått 3 år efter operationen. Hade jag inte arbetat i en byggnad full av mögel så hade detta inte hänt. Det var sån mögel som inte luktade, alltså den farliga sorten. Jag blev så mycket piggare efter op för sköldkörteln alstrade för lite hormoner men nu har jag en normal nivå så det är stor skillnad. Klicka här för att läsa lite mer jag har skrivit ang detta

 

                             animated-flower-image-0309

 

Min man kom hem ännu tidigare i dag efter sin strålbehandling. Han mår rätt bra nu för han har fått morfinplåster med låg dos som sprider ut sig jämnt under 3 dagar och sen byter han. Han har även fått ett medel som han sköljer munnen i varje morgon genom att hålla vätskan inne ett tag och sen spotta ut. Det är också smärtlindring så han får lättare att äta. Varje dag sköljer han också munnen med saltvatten. Det gör att det inte bildas svamt och infektioner. Nu är det ca 10 behandlingar kvar så han kanske inte blir sämre än så här. Nu kom solen så jag skall promenera ut och njuta av allt vackert som nu dyker upp i både blomväg och löven på träden. Ha nu en skön tisdag mina härliga bloggläsare. Sköt om er 

 

                          Nu flyger jag iväg på nya vardagsäventyr..   

 

        

Alex Kapranos & Clara Luciani med Summer Wine. Klicka här för att höra orginalet


#Plymouth #Båtar #Kajplats #Havsörnen #Blomma #Sköldkörteln #Morfinplåster #Alex

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards