Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 maj 2021

Av Malin wiper - 14 maj 2021 15:00


 

Vi har lärt känna ett par som heter Monica och Lars som är med i Fredagsgruppen. I dag fyllde Monica år så Lars och Monica bjöd på tårta. Dom ringde oss i går och ville även bjuda med oss, så gulligt. Min man hann hem från strålningen så han kunde också vara med. Siba hade satt tomtebloss i tårtan så det såg så fint ut. Den tårtan är supergod och Siba med personal kom sen ut med uppskurna bitar så alla fick varsin stor bit. 

 

                                       animated-happy-birthday-image-0063

        

Stevie Wonder med Happy Birthday 

 

                                                

                                                          Tress                

 

Här ser ni Monicas man Lars som håller upp sin tårtbit och vi blev även bjudna på kaffet. Dom är ett supertrevligt par.

                                             animated-thank-you-image-0078



 

Bakelsen på lite närmare håll. Det är choklad ovanpå och fina vita hjärtan. Inuti sylt och en god fyllning


 

Här ser man en del av uteserveringen och till höger fortsätter den men då i smalare form. Dom gör så snyggt där varje år och hittar på nytt och har massor av fina blommor


 

Jag fick inga bra bilder för solen låg på så det blev sån hård kontrast men man ser i alla fall hur det ser ut på uteserveringen när vi firar Monica


  

Här vinkar en man från Fredagsgruppen och det är ett kompisgäng som träffas och fikar varje fredag på Cafét. Alla i fredagsgruppen är så härliga personer så det är alltid kul att träffa dom och prata bort en stund. Nu har dom satt bambu innanför staketet och det ser fint ut

 

            

                                       Inredningsvis  

När vi sen kom hem så blev min man så trött så han gick och la sig på dagbädden och somnade direkt. Jag passade på att bädda rent i sängen och diska upp lite disk. Nu är det 20 grader ute men solen är försvunnen och jag gissar på att det blir regn senare på dan. Om en stund skall jag ringa min son och prata lite och vi hoppas kunna åka till honom nästa helg. Det beror på hur Mr T känner sig. Nu har jag inget mer att komma med så jag önskar er en fortsatt fin fredag 

 

     

Bruce Springsteen & The E Street Band med The River. Det är rysansvärt bra


#Monica #Stevie #Tårtbit #Uteserveringen #Fredagsgruppen #Bruce

Av Malin wiper - 14 maj 2021 08:45


 

I går kunde vi inte heller låta bli att ta en fika på Bread & Sweets by Jennie. Jag har fotat deras prinsesstårtor förut men denna gång såg dom annorlunda ut med mönster och nåt sånt har jag inte sett förut. Dom såg jätteläckra ut och på toppen hallon nästan sprunget ur en vulkan


 

Den här tårtan har jag också fotat förut men nu hade den en kokoskant, ser det ut som. På toppen en cokladplatta med godsaker av choklacirkel, fjäder och hallon. Så konstnärlig och inbjudande, man vill skära ut en bit och njuta


 

Här kom Jennie ut med ett av sina vackra tårtor och jag har fotat även denna typ av tårta men nu med lite annat på toppen. Jag längtar efter att kunna bjuda hem folk och då skall jag köpa en tårta där som vi bjuder på efter vi ätit. Eller om vi bara fikar. Det känns så långt bort fortfarande med ett normalt liv.   

                 

Vi valde deras blåbärscheecake till kaffet och dom är en av många höjdare. Dom gör sin sylt själva och i denna är det blåbärssylt och lite andra godsaker. Min man har lite svårt för att äta nu så han fick inte i sig hela och det tog rätt lång tid. Han tar en bit och sen doppar i kaffet med skeden. Vi har ju inte bråttomt i och med att vi har ständig semester

 

                                                        


                              Clipart Library

      

Miss Li med Love Hurts. Vilket jäklar annamma hon har i sin röst som hon styr som hon själv vill. När vi satt där och njöt på Cafét så var det just denna dag låtar med Miss Li som strömmade ut från högtalarna. Dom har känsla för rätt volym också så det passar in på ett Café. Inte för lågt och inte för högt utan precis lagomt

 

 

Vi köpte med oss en kardemummabulle och en valnöts bulle som kändes som en blandning mellan wienerbröd och croissant. Himmelskt goda och dom fikade vi med några timmar senare på en bänk vid Öster Mälarstrand. Min man fick bara i sig en bit så vi tog hem resten. Han börjar få det svårare nu i och med strålningen så det enda han kommer att kunna äta framöver ute är glass

 

 

Vi satt oss på samma roliga bänk som sist vi fikade vid vattnet. 

 

                  

I morse åkte min man iväg igen på strålbehandling. Jag skall ta mig en promenad ner till centrum om det nu fungerar för hälsporren men tack och lov finns det bänkar överallt som jag kan slå mig ner på. Så här på morgonen så är det lite bättre. Min man har en receptfri bedövningssalva som jag testade i går. Vädret är än så länge fint med 14 grader varmt men det skall bli åska och regn på eftermittagen. Hoppas ni har det bra och njuter av sommarvärmen. Jag klarar mig med högst 25 grader då slipper man upp med fläkten i fickformat. Ha det bra kära besökare

 

       

Jag såg att Svante Thuresson dött och det känns så sorgligt. Jag såg honom live i början på 1980-talet i Gävle där jag bodde i 5 år. Han uppträdde på Jazzklubben Ugglan som inte finns längre. Han var fantastisk live och var dessutom precis som många andra säger en behaglig person. Jag har ju följt honom sen jag var ung och man såg honom ofta på tv i olika konstellationer och först ut var det Gals and Pals. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 23 april då jag satte in en låt med honom

 

       

Svante Thuresson med Du ser en man. Han är en av dom som har en personlig röst som man alltid känner igen.

 

                              Vila i frid Svante Thuresson..animated-music-note-image-0017

 

#Prinsesstårtor #Kokoskant #Jennie #Blåbärscheescake #Strålbehandling #Svante

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards