Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 maj 2021

Av Malin wiper - 12 maj 2021 14:00


 

Jag promenerade ner till centrum och kunde inte låta bli att gå in på Hallsta Café & Restaurang. Där på uteserveringen dök jag på denna fina hund som heter Viggo och är 8 månader gammal. Jag glömde fråga vad det var för ras. Är det nån av er besökare som vet?. Hunden var så pigg och snabb men till slut blev det en bild i alla fall. Det blev en toppenbild på både hunden och dess matte men hon ville inte vara med på bild. Jag skall köra över bilden på ett minne så hon kan få den. 


                                      


                                          Hundkoppel från Tailsome

 

Nu har dom pyntat på uteplatsen och dessa krukor som stod på mitten var annorlunda än dom hade förra året. Det blev så läckert när dom satt upp dom som en stapel. Jag skall fota dom en gång till då inte solen ligger på så mycket.


 

Sen kom min man förbi och vi tog en lite längre promenad innan han skulle till Vårdcentralen för varanprov. Såg dessa fina smidesstaket  

 

 

Framför Thore Skogmans museumet spelades boule och dom har en hel rad med boulebanor. Våra vänner Lars och Monica är vana boulespelare och dom var där då vi gick förbi

                                       


                                                               Spelexperten                                                  

Klicka här för att läsa om en 71 årig kvinna som bygger muskler och visar att åldern bara är en siffra. Man kan göra allt så länge det funkar. Dagny fyllde ju 109 år häromdan och hennes mantra är: Gamla er inte, och det borde användas mer 


 

Vi promenerade förbi vår stora vackra parkoas med sin fina damm med fontän i form av en isbrjörn. Bänken min man sitter på fanns inte förra året och där kan man sätta sig lite i skuggan och mysa och kolla ut över dammen


 

Här ser man fontänen spruta sina fyra vattenstrålar över vattnet. Förra året satt vi och slappnade av på en av många bänkar framför dammen

 

        

Fontän trädgårdsföreningen Linköping


 

En cykel stod lutad mot en kraftig trädstam. Ovanför ser man lite av utegymmet


 

Jag följer fiskmåsfamiljen  sen några år och nu såg jag nåt som stod bakom honan.


                               animated-bird-image-0256               animated-bird-image-0256               animated-bird-image-0256               animated-bird-image-0256 

  

Nån har satt dit en plastförpackning och inuti ser det ut som nåt ätbart. Vet inte om det är ett busstreck eller att nån vill mata fiskmåsarna. Hur skall dom få upp förpackningen då? är dom bra på sånt tro?. Skulle jag se nån som ger sig på fiskmåsarna eller andra fåglar då kommer jag inte att vara tyst.


        

Nancy Sinatra & Lee Hazlewood Med Summer wine

 

     

 

#Viggo #Krukor #Boule #Parkoas #Fontän #Trädstam #Fiskmåsfamiljen #Plastförpackning #Nancy

Av Malin wiper - 12 maj 2021 08:00


          


En bild över tryckpunkter. Klicka här för att komma in på den sidan


I dag är det Internationella Fibromyalgidagen och den tycker jag man skall uppmärksamma. Fler och fler drabbas och det går ner i åldrarna så jag tycker man skall forska ännu mer på detta. Jag som utbränd har en del liknande symtom och jag tror även att jag har en lindrigare form av Fibromyalgi. Min bloggvän/vän Pisan har lidit av denna sjukdom i många år och när jag berättade en gång om sånt jag hade så trodde hon också jag hade fibro men inte lika allvarligt som hon har. Dom som fick denna sjukdom för många år sedan då den inte var känd blev sällan trodda och fick kämpa med näbbar och klor för att bli betrodda och få hjälp. 

 

                                                                             

Dagen går i år under namnet: På de smärtkänsligas sida och jag ser att dom kommit längre nu i forskningen. Klicka här för att läsa mer. Jag har funderat länge på att gå och undersöka detta för att se hur många smärtpunkter dom hittar på mig. Klicka här för att se när denna dag startade och läsa lite mer

 

Ungefär 2–4 procent av befolkningen drabbas av fibromyalgi, men mörkertalet är antagligen stort. Det är främst kvinnor som får diagnosen, men även män och barn kan få fibromyalg.      


       

Ett klipp gällande Fibromyalgi hos Malou efter tio 2020

 

 

Klicka här för att se vart jag hittat denna lista på hur det känns att ha Fibromyalgi. Klicka här för att se ett klipp där dom berättar hur man vet att man har Fibromyalgi

 

                              


                                    Clipart Library 

I dag blir det hektiskt för min man för han åkte redan 06.30 på strålbehandling. Sen kommer han hem och då skall han ta varanprov på Vårdcentralen. Efter det hinner han äta och sen iväg igen till strålbehandling. Dom har nämligen stängt på torsdag så därför får han strålas två gånger på samma dag. Solen skiner och vi har 12.5 grader på morgonen men det skall bli upp till 20 grader. Jag var inte i form i går så jag var inne hela dan men nu måste jag ut. Hoppas ni har det bra mina besökare och får en fin dag så här inför en storhelg.

 

     

Ett klipp från  National Geographic  med vackra vårbilder och läten från fåglar och natur

 

#Fibromyalgi #Malou #National

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards