Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 maj 2021

Av Malin wiper - 11 maj 2021 15:00


 

Här följer lite bilder jag tagit då vi var ute och åkte med bilen sist. Såg en gammal hästvagn och då måste kameran upp


 

Såna här motiv gillar jag. Däck som sticker upp bakom ett plåtstaket

 

 

Här en däckbild jag fotade 26 januari 2021. Headerbilden jag har nu är från det jag  fotade däck framför  containers. Klicka här för att se fler däck jag fotat. Klicka här för att komma in på ett inlägg där det också förekommer däck (nu gick det lite överstyr)..  

 

 

Nu har det ju redan gått över styr så jag kan lika bra visa upp ytterligare några däck jag fotat..  


 

En träställning med plats för blomkrukor och sen är den dekorerad med två gamla trähjul


  

Gamla mjölkhämtare är alltid roliga att dyka på

 

       

Herman's Hermits med No milk today


 

Utanför Hallstahammars Kommun hittade jag ytterligare en lysande gul Vårginst. I vårt bostadsområde har vi en häck som ser ut som vårginst. Fast jag är inte hundra procent säker på att det är vårginst 

 

 

Så här ser vårginsten ut som jag fotat i vårt bostadsområde. Den ser ju helt olik ut den andra i formen


 

En minnesbild från 2014 då vi bodde i Småland Vaggeryd. Bilden är från en av gångerna vi besökte Byarums Hembygdsgård som  låg en bit från Vaggeryd. Där var det jättefint att sitta och fika och ibland hade dom både underhållning och försäljning och mycket annat

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrev om Byarums Jubileumsfest. Klicka här för att se lite mer från festen. Klicka här för att se lite fler bilder från Byarums hembygdsgård. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg

 

                              


                                             Lyco 

Trots det fina vädret så har jag inte kommit ut i dag så jag passsade på att tona mitt hår istället. Jag bestämde mig också för en spadag med fotbad och nagelvård. Efter det så kände jag mig fräschare och ser fram emot torsdag för då skall vi hyra elbilen och åka ut och bara njuta. Vi får passa på innan min man blir för dålig men dom tyckte han svarat bra på strålbehandlingen och den hade kommit precis dit den skulle. Han har hittat ett sätt att ligga så stilla som möjligt. Därför tar behandligen bara 15 minuter. 

 

       

Detta är en gammal låt som heter Yakety Sax och den kom jag att tänka på när det gäller både saxofon och en vanlig sax. Här framförs låten av Adam York. Klicka här för att höra en äldre version. Den har även varit ledmotivet till The Benny Hill Show. Det var en TV serie (1969-1989). Benny Hill dog 1992 i en ålder av 68 år

                     Nu blåser jag vidare och önskar er en fortsatt fin daganimated-saxophone-image-0034


#Hästvagn #Däck #Blomkrukor #Mjölkhämtare #Herman's #Vårginst #Minnesbild #Adam #Benny

Av Malin wiper - 11 maj 2021 08:30

  

 

En bild från 11 maj 2020 då jag fotade en massa fina smidesstaket. Här ser man ett knippe tulpaner. Vi har 13 grader varmt redan på morgonen och i går eftermiddag var det 20 grader. Jag har sovit så oroligt i natt så jag vaknade med gråten i halsen. Har haft en massa jobbiga drömmar så jag måste ta en omgång med avslappning och ansiktsgymnastik för att komma ur detta tillstånd och kunna ta mig ut i dag.

 

                       animated-tulip-image-0018                                                 animated-tulip-image-0018

 

Min man åkte iväg tidigt i morse och i går kväll fick han ta bedövningssalva på tungan för det brände och sved. På slutet av strålningen kan han behöva smärtlindring har dom berättat för honom. Han hade ju det innan operationen också. Känner så med min man så jag gör allt för att lindra och finnas till hands. Kärlek och närhet är läkande också.


                       

 

En flaska Pucko har blivit sönderslagen som låg på en gräsmatta och resten av glaset låg på vägen. Pucko är en chokladdryck som tydligen kommit för att stanna. Den fanns även när jag var barn och ung men då i ett litet annat utförande. Klicka här för att läsa lite historik över Pucko. Den dracks ofta när man köpte varmkorv i dåtidens korvkiosk där det från början bara fanns kokt korv men då var den otroligt god. Sen kom även den grillade korven och medisterkorv. Jag är ju född och uppvuxen i Sundsvall och där på stora torget stod ca 4-5 korvkiosker och konkurerrade med varandra. Då kunde raggarbilarna åka runt torget men nu är det stängt för trafik sen länge. Jag hade en favoritkiosk där jag tyckte dom hade godaste korven

 

                                                                             

                           Torebrings 

Klicka här för att se en av dom legendariska korvkioskarna i Sundsvall. Där berättar sonen till den som ägde kiosken lite historik

 

       

Detta ser ut som en lite äldre reklam för Pucko. Jag tycker jag känner igen den. Det är inte många flaskor Pucko jag själv druckit i mitt liv så dom är lätträknade. Den föll inte mig i smaken


 

Snusdosor finns det gott om som är slängda i vår utomhusmiljö. Jag har gått förbi ett ställe där det var fullt med olika snussorter och även cigarretter. Snuset heter Lundgrens Skärgården 

 

     

Michael Kiwanuka med Cold little heart. Michael Kiwanuka är en brittisk musiker. Han har inspirerats av artister som Jimi Hendrix, Ray Charles, Bill Withers, Otis Reddin mfl. Klicka här för att läsa lite mer om honom 

        

Jag avslutar med en bild från 11 maj 2019. Vi var på Åsby Hem & Trädgård och åt en jättestor god smörgås på deras Café. Vi har inte varit dit nu på minst 12 månader i att det är mycket folk som besöker stället och jag törs inte utsätta mig för det. Saknar att kunna fota deras vackra blommor och allt annat kul dom hittar på. Det är ett speciellt ställe som jag aldrig sett nån annanstans

 

Det lär bli varmt i dag så njut och ha det bra kära ni som tittar in.animated-flower-image-0074



#Smidesstaket #Pucko #Snusdosor #Michael #Smörgås

Av Malin wiper - 11 maj 2021 08:15



                        

 

Som ni ser så regnar det i dag och vi har haft både åska och blixt. Min man kom hem så pass tidigt i dag så han mötte upp mig nere i centrum så vi kunde promenera tillsammans en stund. Vi hann hem precis då åskan började bullra och regnet inte var långt borta. 


 

Lite fler tulpaner jag fotade i en rabatt


 

Nu börjar det dyka upp lite blommor på en del balkonger. Fast det kommer igång sent i år på grund av vädret. 


 

Det är alltid fint då det dyker upp en kruka med växter utanför en portingång


 

Än kan man inte sitta och njuta utomhus med en kopp kaffe eller mat. En uppsättning utemöbler som stod mot en husfasad


 

Slaktade cyklar är det gott om och denna såg jag i Västerås


 

Måshonan ruvar för fullt på plåttaket till ett garage inte långt från vår bostad. Nu får jag komma närmare utan att hanen dyker upp och skrämmer iväg mig. Dom kanske känner igen mig från dom tre vårarna jag fotat paret och deras ungar


 

Här är vi på väg in till vår portuppgång och åskan hade redan börjat bullra. Vi har alltid paraplyer med oss och nu är det rätt vindstilla   


 

I lördags då vi åkte hem från Västerås så dök dessa motionscyklister upp på den lilla vägen hem

 

Klicka här för att se en Volkswagen en sån som även är ett Amfibiefordon

 

        

Ett klipp med Amfibiefordon från 2014. Klicka här för att komma in på ett blogginlägg från 2016 då min man var gästbloggare och fotade just Amfibiefordon


 

Zooma in denna byggnad från bilen. Den var täckt av grafitti


 

En lada inbäddad mellan två mäktiga träd


 

Här såg det fint och idylliskt ut på en höjd

 

      

Leonard Cohen med Tower of song. Jag har inte hört denna låt förut med honom. Den är är annorlunda än dom man hört förut med honom


Nu har min man börjat känna av strålbehandlingen så han känner smak av metall i munnen. Det gör även lite ont så slemhinnorna är ömtåliga och han pratar lite sämre. Så småningom så är det soppa och näringsdrycker som gäller ett tag framöver. Jag hoppas han slipper sondmatning efter att allt är klart. Jag försöker hålla mig i balans men jag blir påverkad av situationen. På onsdag skall han få två strålbehandlingar på en och samma dag. Det är för att det är helg på torsdag. Först skall han iväg tidigt på morgonen och sen komma hem och sen iväg igen efter några timmar. Vi tar det lugnt och vi går ut en promenad om vi ser att inte åskan kommer tillbaka igen. Hoppas ni har en fin dag ni som tittar in till mig.

 

                                 animated-weather-image-0009 



#Regnar #Tulpaner #Kruka #Slaktade #Måshonan #Åskan #Motionscyklister #Amfibiefordon #Leonard

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards