Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 maj 2021

Björn Ulveaus, ABBA och Hallsta Café & Restaurang Gör någon glad dagen och Björn skifs

Av Malin wiper - 6 maj 2021 07:15

 

Björn Ulvaeus säger samma sak som jag tänkte när jag såg klippet från folkhälsomyndigheten gällande 70 plussare. Vi visas upp som stereotyper. Jag hade tänkt skriva om detta själv i bloggen i går men den låg nere så nåt stort fel hade uppstått. Heders åt Björn Ulvaeus. Klicka här för att läsa inlägget i Aftonbladet. Jag satt in det på min fb i går men sätter även in det här. Inget ont om dom i filmerna men dom borde även visa upp en större bredd av äldre. Många äldre åker omkring i stor husbilar och njuter efter ett långt arbetsliv. Mina föräldrar var den sista generationen som blev behandlad med respekt och inte pådyvlad saker dom måste göra eller vara med i.

 

     animated-dividing-line-image-0158

 

Det känns lite löjeväckande med all galenskap. Man skall arbeta tills man är långt över 70 men man har noll och inget värde efter 50 år för arbetsgivarna. Så vad skall man då leva av? När jag växte upp så var det ingen indelning av åldrar utan alla åldrar bodde i samma bostäder. Inte heller andra indelningar som börjar dyka upp hela tiden. Jag själv känner mig inte en dag över 45 inuti så hade jag inte haft min arbetsskada och utbrändhet så hade jag orkat ännu mer. Jag kommer aldrig att anpassa mig till nåt visst sätt eller att göra sånt jag inte vill utan bara det jag alltid gjort och känner för. Jag har skrivit så många gånger ang. detta med segregation gällande äldre så jag sätter punkt nu med orden: Kan man inte bara få vara en människa tills man går ur tiden

 

        

ABBA med When all Is said and done 

 

 

I dag är det Gör Någon Glad Dagen så på Hallsta Café & Restaurang kan man få en kopp kaffe och en kula glass för endast 20 kr. Det blir man ju glad av. Dom öppnar 10.00 i dag istället för 09.00 Vi kommer att gå ner dit och ta glass och kaffe.

 

Klicka här för att komma in på Eventkonsult Mälardalen AB

 

                                                       

                             Dialog  det alls 

Jag kom inte in på bloggen i går för det hade hänt nåt på bloggplatsen så allt låg nere. Nu verkar det fungera igen så jag passar på att blogga. Det blir ett kort inlägg denna gång för jag vill ha in detta först men återkommer kanske senare i dag. Min man åker iväg till onkologen 11.45 och det är busväder i dag också. I går blåste det så hemskt så paraplyt gick sönder och jag fick hålla hårt i det för att det inte skulle flyga iväg. I dag ser det lite lugnare ut på vindfronten. Nu hoppas jag ni besökare får en härlig torsdag och snart har vi en helg som skall bli lite bättre vädermässigt

 

         

Björn Skifs med Det regnar, regnar

 

           


#Björn #Stereotyper #ABBA #Dagen #Björn

 
 
Ingen bild

Gunilla

6 maj 2021 11:52

Vad bra att det fungera,försökte i går,så funderade men då är det i full gång igen det är bra.
Det är konstigt vi är så unga och friska så det skall jobbas upp i ålder,det skulle vara frivilligt att fortsätta efter 65 och går man då skall man inte förlora på det.Har jobbat i 40 år och gick lite tidigare och då förlorar man som dig, kan tycka har man jobbat 40 år har man väl bidragit.
Ha en bra dag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

6 maj 2021 12:17

Håller med dig till 100% i det du skriver. Helt galet är det. Det är ett straff man får för att man blivit sjuk innan pensionen. Allt kostar ju lika mycket fast man har mindre pengar. Man har verkligen bidragit men man behandlas som om man gjort ett brott.

Ha en fin dag själv, och må så gott
kram från Malin

 
Amisa

Amisa

6 maj 2021 22:32

Hm, jag kan inte låta bli att undra varför Björn Ulvaeus irriterar sig så mycket på filmen? Det är bara en reklamfilm och han skulle lätt kunna välja att bara inte titta på den om han anser att den är fjantig.

Något jag lärt mig om mig själv är att bli väldigt uppmärksam när jag retar mig på något jag ser eller hör. Då brukar det finnas en känsla i mig som jag behöver ta hand om och lära mig att acceptera.

Ha det bra!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

7 maj 2021 05:59

Då tycker vi olika för under denna pandemi så har vi äldre fått noll och inget värde och så skall det inte vara. Jag menar bara att varför visar dom inte upp en varierad bild av äldre. Jag känner inte igen mig i nåt jag sett hittills.

Detta är en disskussion som man inte kan vinna i och med att det tydligen är fel att få reagera och lyssna på hur man känner. För mig var detta och mycket annat galet och jag kommer inte att skämmas för att jag reagerar.

Ha det bra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards