Öppen Ridå

Alla inlägg den 29 april 2021

Av Malin wiper - 29 april 2021 15:30


  

En bild från 29 april 2020 då jag och min man satt ute och fikade hos Hallsta Café & Restaurang. Det var lite varmare då än vi har i dag för ingen satt på uteplatsen när jag gick förbi i förmiddags. Det var ovanligt lite folk ute i centrum men jag såg att det var fullpackat med bilar utanför våra matvarubutiker. Dom handlar inför Valborg men sånt behöver inte vi tänka på utan allt rullar på som om det vore vardag. Fast vi har faktiskt satt upp oss på hyrbilen på lördag för att åka ut och se oss omkring lite igen. Lika bra att passa på innan min man blir för påverkad av strålbehandlingen.

 

                                                     


                        Självförsvarskurs

                  

 

Lite nedskräpning från min promenad i dag. Nu såg jag ytterligare ett munskydd och det låt slängt på en parkeringsplats. Antar att nån bara tagit av sig munskyddet och slänt det på marken innan dom gått in i bilen. Vi som inte slänger skräp på marken får kollektivt vara med och betala detta på skattsedeln eller på annat vis. Hur svårt kan det vara att slänga skräp i en soptunna?

 

Klicka här för att se mitt skräpiga bildspel


 

Såg sen nåt som jag inte vet om det bara är slängt som skräp utan det kan vara bortglömt i en lekpark. En genomskinlig väska som rymmer 2 par Foppaliknande skor

 

       

Melal cat on motorcycle wind spinner. Hade vi bott kvar i huset fortfarande så hade jag skaffat en läcker vindsnurra. Undrar om det funkar att ha en på balkongen. Det kanske finns mindre modeller för balkong


 

Inne i Hallsta centrum på ett stenparti låg ett jättesnyggt sadelskydd och det kan vara borttappat också


 

Detta är första gången jag ser äggkartong på marken och det är en sån som är som ett flak där det ryms massor av ägg 


 

I vårt bostadsområde har vi sopsortering och vi använder oss av denna hurts från IKEA som vi köpt över nätet begagnat då vi flyttade hit. Den går också att ha som en extra sittplats. 


 

Så här ser det ut inuti. Till vänster har vi pappersförpackningar, i mitten plast både mjuk och hård. Till höger tidningar och under diskbänken har vi matrester. Glasflaskor har vi i en hink under diskbänken och även metall, batterier mm. Det var lite jobbigt i början men nu är man van att sortera. 


 

Detta är en VOLVO V70 från 2001. Jag uppmärksammade den på en promenad för den var svart med rosa ränder och rosa på fälgarna. Det som stack ut mest var texten på bakrutan: Wanted One Night Stand (engångsligg).  mycket skall man se innan nåt ramlar ner..  

 

 

Avlutar med en bild med en blomkruka med påskliljor jag gick förbi på min ensamma promenad. Det gick bra för min man på Onkologen för strålbehandlingen tar bara 15 minuter så det som tar tid är att komma dit och hem med sjuktaxi.

 

      

Marianne Faithfull med Ruby Tuesday. Jag gillar hennes hesa lite raspiga röst. Marianne Faithfull är en brittisk sångerska och skådespelare. I klippet ser man skådespelerskan Catherine Denevue. Bilder från Filmen Repulsion 1965 i regi av Roman Polanski 

 

 

                              Sköt om er och ha en fortsatt fin daganimated-sun-image-0758

 

#Nedskräpning #Foppaliknande #Vindsnurra #Sadelskydd #Sopsortering #Volvo #Påskliljor #Marianne

Av Malin wiper - 29 april 2021 10:30


 

Vi tog även en promenad i Enköpings centrum då vi träffade min son i söndags. Det var så lugnt och ganska folktomt överallt. Detta var en annorlunda inhängnad för cyklar och såg mycket häftigare ut på nära håll. Det var rostigt och mönster på mitten.


 

Jag gillar ju pelare så jag tittade lite extra på detta och såg att det var nåt på väggen innanför så jag gick närmare


 

Nåt slags konstverk fanns där på väggen och det såg ut som utskurna stenbitar som mönstrats abstrakt. Det som slog mig var att en del av verket hamnat bakom grinden. Jag tror att det sett annorlunda ut där förut så hela konstverket har synts 


 

Utanför en butik så blomstrade det för fullt av påskliljor

 

 

Vi gick förbi detta ställe som förr var en bensinmack. Nu ligger Happy Homes där. Arkitekturen på taket har behållits och det var typiskt för en del bensinmackar förr.

 

 

Det lustiga är att detta hus ligger på Happy Homes tak. Det är en privatbostad mellan ett höghus och en annan byggnad på höger sida som ser ut som ett vauintag.


                       

 

I Enköping kunde man också hitta skräp på marken och det en bit utanför dit vi åkte för att promenera. Det ser ut som en arbetshandske för det står Hestra Job på etiketten. Dom är som jag trodde avsedda för jobb utomhus


 

I ett hörn på ett ställe låg det utspritt sopor och bland annat ett tetrapack med granatäpple juice

                      

                                       

                                                Soptunnor från Gerdmans

 

Efter det så dökt det upp en möbelsak med tyg som nog härstammar från nån fotölj eller annat. Runtom var det så rörigt med utslängda saker av många sorter och även trasigt glas. Det ser antagligen ut så här i hela Sverige så vi har verkligen tappat greppet.           


      

Ett informativt och bra klipp som förklarar vad som händer med allt skräp som slängs på marken. Själv använder jag tygpåsar när jag handlar mat så man slipper köpa dessa platspåsar. Som dom även säger i klippet: varför skall allt vara inplastat?. Det är så mycket man kan göra för att förbättra miljön. Själv har jag aldrig i hela mitt liv slängt skräp på marken. Jag tror man måste börja informera barnen redan som små och sen skall det fortsätta i skolan. 

 

Klicka här för att se hur djuren plågas av vårt skräp.


 

Sen har vi då alla dessa plastdunkar som ligger spridda lite överallt. Det känns inte bra och vi har verkligen besudlat (smutsat ner) vår utemiljö


  

Sen dök jag på en plastflaska som innehållit Milkshake med vaniljsmak. Den kommer från Barebells             


      

Claes Dieden med Da Doo Ron Ron. Jag hittade honom på en blogg där man fick lite bakgrundsfakta över denna sångare. Klicka här för att komma in på den bloggen. Han dog 11 mars 2021 i en ålder av 78 år och han var en svensk sångare, låtskrivare och radioman. Från 1965 till 1967 var han medlem i Science Poption innan han solodebuterade. Han låg på  Tio i topp med låten ovan. Hans karaktäristiska röst har också hörts i många reklamfilmer

 

                animated-bird-image-0551               animated-bird-image-0551               animated-bird-image-0551

 

Vi vaknade med fågelkvitter, solsken och vindstilla med 3 grader varmt. Det kom upp i 11 grader varmt i går. Min man skall vara på Onkologen i Västerås 11.00 för sin andra strålbehandling. Det gick jättebra i går och kommer så att göra i minst 2 veckor. Jag har inte fått några synliga biverkningar av min vaccination och det känns bra. I Kalmar län så vet dom inte vilket vaccin dom får förrens dom sitter där i stolen. Om dom inte vill ha Astra Zenica dom blir erbjudna då blir det böter på 200 kr och det tycker jag är bedrövligt. För oss var det bara att gå in på 1177 och kolla där det står vilken tid man skall vara där och under står det vilket vaccin man får. Då kan man ju avstå och vänta tills annat vaccin erbjuds. Klicka här för att läsa om detta. Nu vill jag bara önska er en fin torsdag mina kära besökare.


#Cyklar #Pelare #Konstverk #Påskliljor #Arkitekturen #Privatbostad #Skräp #Claes

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards