Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 april 2021

Av Malin wiper - 27 april 2021 15:45


 
Här kommer receptet på den krämiga Morotssoppan som vi fått recept på av min väninna A-G. Det var min man som gjorde soppan så här kommer varje moment som han får delge er:

 

 

 Jag hackade en silverlök fint

 

 

 Likaså med morötterna

 

                               

                                                          Knivställ 

 

 och potatisen. Amadine hette sorten.

 

 

Först fräste jag löken i smör och olivolja en par minuter innan jag tillsatte morötterna och fräste två minuter till. Blandade sedan in potatisen och fortsatte att steka på medelvärme i 5 min. Blandade runt med en stekspade emellanåt. Kryddade med lite svartpeppar och timjan.

 

 

 Här har jag kokat upp buljongen (1 liter, 2 tärningar) och hällt i rotfrukterna och

löken. Efter 15 min kollade jag att morötterna var tillräckligt mjuka. Jag rörde i 1,5 dl Créme fraiche och mixade soppan slät.Tillsatte saften från en 1/2 apelsin. och smakade av. Mycket god smak, En bra bas för annat man vill ha i. Jag hade en blandning med falukorvtärningar och auberginebitar som fått steka ihop.

 

                              

 



Staub 

  

 En klick till av créme fraiche gav ett lyft.

 

 

 Här mixas soppan.

 

 

 Apelsiner pressas.

 

 
Min Aubergin och faluröra.  

 

 Så var det bara att njuta. Tack A-G för receptet det var fantastiskt gott tyckte både frugan och jag. Eftersom det var för 4 personer så frös jag in resten. Detta är en så god soppa så den skall vi äta mycket av. Klicka här för att se en färgstark vindsnurra

 

                               

                                     Servettställ från A Nilla 

             

The sound of silence med Emma Louise & Husky Gawenda (Simon & Garfunkel cover)

 

Det händer inte mycket här så vi fixar till lite hemma och kanske går ytterligare en promenad. Det är mycket varmare ute så det känns som den riktiga våren är på väg. Träden börjar knoppas och får blad. I natt blir det fullmåne och jag kände det redan i natt för jag drömde mer än på länge. Ha nu en fortsatt fin dag

 

                 

 

#Morotssoppa #A-G #Emma

Av Malin wiper - 27 april 2021 10:45


 

När vi var till min son i söndags så åkte vi omkring i elbilen och stannade på en del ställen för att promenera. När jag såg denna gamla husvagn som stod en bit från vägen och såg så övergiven ut så stannade vi där en stund och gick en promenad. På husvagnen står det: Västerås Flygmuseum fast vi var i Enköping

 

               animated-aeroplane-image-0294                                    animated-aeroplane-image-0294


 

När vi promenerade vidare så dök denna skylt upp. Svenska Schäferhundklubben Mera Dog låg i närheten.


 

Detta är klubbhuset och man slås av all tomhet som råder nu då man promenerar omkring

 

Klicka här för att se en vindsnurra i form av en Flamingo


 

Jag dyker ofta på nån stol som ramlat ner eller hamnat i en annan position


 

Det fanns en stor gräsplan där dom utövade agility

 

                              animated-dog-image-0057


  

Lite längre bort utanför ett höghus stod denna husbil som såg ut som den var en omgjord hästtrasport. Det är istället en MERCEDES BENZ L508 D från 1983.


 

Vid en bensinmack stod denna VOLVO 142 från 1974 och då måste man ju bara ut och fota

 

  

Sen åkte vi vidare och såg denna färgstarka utsmyckning högt ovanför vägen. Jag rusade dit och fotade och jag antar att det skall föreställa en tusenfoting

 

        

En baby tusenfoting (Millipede) 


Jag började titta på Oscarsgalan i går på TV4 play men den var ju så urbota tråkig så jag kunde inte se klart. Sen är det så många pausar så bara det gör att man inte orkar. Jag får kolla på dom nominerade filmerna så småningom.

 

Klicka här för att komma in på en sida och läsa om kosttillskott. Där står det precis som jag tycker ang detta med att äta kosttillskott. Får man i sig tillräckligt med näring i kosten så är det som att slänga pengarna i sjön när man tar till en massa tabletter i onödan. Jag själv testade för många år sedan då det började bli populärt. Jag mådde inte alls bra och blev övervitaminiserad. Jag fick klåda på kroppen och mådde konstigt så jag slutade direkt när dom symptomen kom. 

 

       

Creep Vintage Postmodern Jukebox Radiohead  cover ft Haley Reinhart

 

Vi har fått ett recept på morotssoppa av A-G och min man skall laga till den som lunch i dag. Recept och bilder kommer senare. Jag har själv aldrig ätit morotssoppa så det skall bli spännande. Det var 5 grader varmt när vi promenerade ut och vindstilla för en gångs skull. Solen skiner lite men det är april, april fortfarande. Jag har lite svårt för att hinna med bloggen och att  besöka bloggvänner just nu för vi är ute rätt mycket och inläggen tar tid. Ha en skön tisdag kära ni som tittar in.

 

                

 

#Husvagn #Shäferhundsklubben #Klubbhuset #Agility #Mercedes #Tusenfoting #Haley

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards