Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 april 2021

Av Malin wiper - 21 april 2021 16:00


 

Vår andra fika i går intog vi en bit upp från Mälarpromenaden. Vi satt oss på den annorlunda bänken som jag fotat förut. Där fick vi utsikt över Mälaren

 

                                                      

                              Smart fritid

   

Vi hade kylväska med oss med smörgåsar och mjölk till kaffet. Vi hade slut på både tomater och annat som vi brukade lägga ovanpå osten men det gick bra ändå

  

         

Här sitter jag och myser efter fikat. Det var helt underbart i går men i dag är det lite kallare så man får hålla sig i solen. I dag känner jag av att det skall bli väderomslag för jag har lite tryckande känsla över pannan och lite huvudvärk


           

Outdoor Kinetic Wind Spinner


   

På sidan om där vi satt och fikade på den annorlunda bänken höll dom på med arbeten i vattnet. Det är dagvattenlänsar som lagts ut för att gå bättre kontroll på dagvattnet innan det rinner ut i Mälaren


  

Den här killen hade fullt upp med att spänna upp systemet


 

När vi åkte utefter en av dom små vägarna så dök denna traktor upp på en åker. 


         

Veterantraktorplöjning

 

Min man kom hem vid 13.00-tiden och allt hade gått bra. Här kommer min mans egna ord:

 

Hej allihopa! Nu på morgonen har jag varit på Onkologen för att få en plastmask gjord. Denna mask skall göra så att mitt huvud ligger på millimetern exakt vid varje strålning. När jag låg i maskinen (MR) exakt där dom ville ha mig så lades en varm plastmatta på mitt ansikte och modellerades tätt intill mitt ansikte. Efter detta så kördes MR-röntgen för att få exakta positioner. En punkt tatuerades på mitt bröst för att man senare skulle kunna lägga kroppen i exakt läge.

 

                           animated-mask-image-0038                                              animated-mask-image-0038            

 

En dryg timme senare var det dags för tandläkarna på Käkkirurgin att gå igenom mina tänder för att upptäcka eventuella felaktigheter. Allt var perfekt. Troligen påbörjas strålningen 28/4. Ha det gott..

 

 

#Mälarpromenaden #Bänken #Spinner #Dagvattenlänsar #Traktor #Veterantraktorplöjning #Onkologen

Av Malin wiper - 21 april 2021 09:15

 

Vi fikade på Bread & Sweet by Jennie i går och dom öppnar jättetidigt och det är toppen för då är det sällan folk i cafédelen utan det kommer in lite folk och handlar med sig bröd. Kolla in förpackningarna som ser ut som kuvert. I dom finns knäckebröd och Anders sa så roligt "Kuvertbröd"


 

Punchrulle, klassisk dammsugare inrullad i marsipan, med äkta punch. Deras marsipan är så god och inte så söt som många kan vara utan bra avvägd


  

Detta är en Vegandessert - Passionskräm, Hallonmousse, kokoskrisp och lite godsaker på toppen. Jag har smakat deras veganska bulle och den var hur god som helst. Det är skillnad på vegansk kost nu motför förr för det har utvecklats i positiv bemärkelse


 

Här håller Anders upp träblocket med vanliga bullar på så jag kunde fota. Min man har smakat en sån bulle och tyckte den var supergod


 

Dessa mazariner är lite speciella för dom skall smaka som mazariner gjorde förr i tiden. Jag kom ju ihåg hur dom smakade då


  

Själv valde jag deras supergoda stora croissant som är nåt alldeles extra

 

                                             


                        Flyer Alarm 

 

Min man åt en blåbärs cheescake som är en favorit. Klicka här för att se hur en sån ser ut

 

       

Natalie Cole med Coffee Time


 

Vi köpte med oss ett paket med skorpor av annorlunda slag. Dom är jättegoda 


 

Min man ville testa deras bröd som även är så snyggt mönstrat. Han skall skära i tunna skivor på vår skärmaskin och frysa in. Sen kan han doppa brödet i kaffet 


 

Han köpte även detta som han också skivade upp


Vi hade även kaffe med oss i termos och smörgåsar och detta intog vi flera timmar senare men då utomhus vid vid Mälaren. Det skriver jag om i ett annat inlägg. Det var verkligen en toppenfin dag i går då vi bara njöt


  

Min man har åkt iväg till Västerås sjukhus för att få prova ut huvudstöd inför hans strålbehandling. Inte nog med det utan deras tandläkare skall även undersöka honom. Han undersöktes i Örebro av tandläkare och hen sa att våran tandläkare Reza  Razifar hade gjort ett toppenjobb. Fast nu ingår undersökning igen före strålning. Han åkte iväg redan 07.00 så det lär dröja ett tag innan han är hemma igen. Jag fixar lite hemma och sen skall jag gå en längre promenad och fota lite samtidigt.

 

    

Skönt att polisen blev fälld för mordet på George Floyd. Det behövs verkligen en förändring i USA, alla människor skall ha samma värde, nåt annat är oacceptabelt. Jag tycker det är en skrämmande tid där främlingsfientliga partier går framåt och hat frodas. För mig är det ofattbart och ett stort misslyckande av samhället. 

 

     

Med detta klipp önskar jag er en toppenfin dag. Det är Clark Terry med låten Mumbles från 1973. Jag har träffat honom live i Göteborg då han var där och spelade med sin orkester. Klicka här för att se vad jag skrivit om detta. Han dog 2015 i en ålder av 94 år. Han var otroligt trevlig och mjuk som person så det var jättetrevligt att prata med honom och få hans autograf. Det är verkligen en sak att bocka av på min bucketlista att jag träffat honom. Klicka här för att annat klipp där han även sjunger en bit in i klippet

 

#Kuvertbröd #Punchrulle #Vegandessert #Mazariner #Croissant #Natalie #Floyd #Clark

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards