Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 april 2021

Av Malin wiper - 5 april 2021 17:30


 

När vi var ute och promenerade i förmiddags så gick vi igenom ett bostadsområde där jag såg denna burk  stående på ett utomhusbord. Burken är till för fimpar och den är målad så färgstarkt och såg så läcker ut där den stod i snön som bildats på bordsskivan. Detta är ett exempel på hur man kan göra istället för att slänga fimparna direkt på marken. Så enkelt och så bra för miljön


                        

   

På ca 25 m2 såg jag all denna nedskräpning som ni ser i detta inlägg. Till vänster en sop med sopskyffel och till höger är det en hög med tyg, träbitar och annat. Har vi människor blivit dummare med åren för jag kan inte förstå hur detta går till och hur dom som slänger tänker.

 

                               

Blå Elefant

 

Här har vi en vattenflaska som hamnat en bit därifrån


Klicka här för att komma in och läsa om nedskräpning. Klicka här för att se ett klipp som handlar om miljögifter och nedskräpning


 

Inte nog med det utan en hink stod på sned med skräp inuti omgärdad av ett nedfallet träd


Klicka här för att läsa om nedskräpning av plast och vad det får för konsekvenser

 

      

Skräp på land blir skräp i hav


 

Den här pulkan i plast var förut täckt av snö så den kom nu upp i tö. Inuti den har nån slängt sladdar, och en hel del andra saker och en ser ut som en rakapparat. Nu är det en del som tycker att vi som sköter oss och inte slänger saker skall plocka upp det som andra slängt. Jag vägrar!!


  

En kaffemugg i papper har också kommit fel istället för en soptunna


                                            


Papperskorgar från Tress utemiljö

 

Ett lock från en Pucko låg där så lysande orange på marken. Pucko är en chokladdryck som tillverkas i Danmark av Cocio, sedan 2008 ett dotterbolag till Arla. Pucko lanserades 1954 av Mjölkcentralen sedemera Arla 

 

Klicka här för att läsa om Pucko som är kultdrycken som överlevt               


 

Efter det såg jag ett glasspapper från en Magnum Double God Caramel Billionarire. Hur svårt kan det vara att slänga papperet i en soptunna eller lägga den i jackfickan och slänga när man kommer hem?


 

En barngalge låg där i gräset i sin knallvita färg så den gick inte att missa.


 

Sen har vi dessa plastförpackningar som ligger och dräller lite överallt. Att inte skräpa ner fick jag lära mig ända från det jag var barn och man såg sällan nån som slängde nåt på marken.


 

Ett hjul av nåt slag låg lite nedbäddat bland granris och ett litet snötäcke


 

En plastdunk låg en bit därifrån och det känns inte bra. Hur har det kunnat bli så här? har vi slutat tänka och blivit helt passiviserade och slutat bry oss om konsekvenserna


 

En fin helt oförstörd blå handske låg på nästa ställe där jag gick omkring. Den var lite täckt av snö.

 

 

Bara en bit längre bort låg denna handske som var svart på undersidan. Den kanske tillhör den andra


       

Thorsten Bergman med Vår värld ska gå under. Det känns lite så just nu i och med allt som händer i hela välden. Inte bara corona utan vi har dåligt läge vad gäller både miljö, hat, krig mm

 

Klicka här för att höra orginalet av låten med Barry Mc Guire. Jag blev så glad när jag såg att han fortfarande är i livet och nu 85 år gammal. Han är en amerikansk sångare som var mest aktiv under 1960-talet, huvudsaklingen i gruppen The New Christy Minstrels och han skrev själv deras hit "Green, green" från 1963. Barrys stil var Folk-rock. Barry har från 2008 och framåt turnerat med "Trippin' the 60-ties"

 

                                    

 

Efter ett negativt och skrämmande inlägg så önskar jag er en mindre skrämmande eftermiddag och kväll  


#Fimpar #Nedskräpning #Vattenflaska #Pulka #Pucko #Magnum #Plastdunk #Thorstein #Barry 

Av Malin wiper - 5 april 2021 13:00


 

Nu har vi ett riktigt aprilväder med snö och det skall tydligen komma mer. Fiskmåsarna börjar sakta komma tillbaka så jag såg denna komma gående på gångvägen ner mot centrum

 

       animated-bird-image-0253                               animated-bird-image-0253


 

Den långa svängda bänken bredvid Kulturhuset är nu snöbeklädd. Bakom bänken en massa olika buskar och små träd. Klicka här för att se en vacker timelapse

 

 

Så här såg det ut i april 2019 då jag slog mig ner på den långa bänken


 

Jag träffade på denna Shetlands Collie med sin husse nere i centrum. Hon heter Tyra och är 9 år gammal. Mycket mindre än en vanlig collie. Tänker alltid på Lassie när jag ser såna hundar.

 

      

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in låten Lassie med Ainbusk Singers


 

Titta så fin hon är, man smälter som smör. Klicka här för att se liten och stor Collie leka


 

Cyklarna har fått känna på snövädret och blivit snövita, som snövit

 

                   animated-snow-white-image-0209                animated-snow-white-image-0209                animated-snow-white-image-0209


 

Vitt möter vitt


 

Är det nån som sett mitt däck???..  

 

 

Är det nån som sett min cykel???.  

 

  

Får jag luta mig lite mot dig?

 

 

Nere i centrum var det inte så mycket snö men det har börjat snöa lite igen. Sen kom solen fram en stund. Vi har redan varit ute två gånger men på korta promenader. För mig blir det i alla fall en till promenad. Jag hade vilodag i går men nu har jag benen fulla av spring.  

 

     

Lite munspelsmusik i form av låten Dance Monkey (cover) med James Upton . Han spelar bra och jag gillar det svart, vita klippet som känns lite passande nu. Nu kom solen fram igen och jag hoppas ni får en toppenfin dag. 

 

                                  


Minimunspel från Östmans Musik

#Fiskmåsarna #Bänken #Collie #Ainbusk #Cyklarna #Centrum #James

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards