Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 mars 2021

Av Malin wiper - 28 mars 2021 16:30

 

Jag har sett en miniserie på TV 4 play som heter Years and Years. Det är  ett drama sci-fi från 2019. För regin står Russell T. Davies. I rollerna ser vi: Emma Thompson, Rory Kinnear, T'Nia Miller, Anne Reid, Ruth Madeley, Jessica Hynes mfl


                 

Handlingen


Tillvaron för familjen Lyons förändras drastiskt en sen januarikväll 2019 när deras liv snabbspolas in i framtiden. Världen är plötsligt en annorlunda plats och deras värsta farhågor och förhoppningar har blivit till verklighet.

 

                   animated-robot-image-0018                     animated-robot-image-0018                     animated-robot-image-0018           

Recension

 

Detta är en ovanlig serie som kröp in genom skinnet och fastnade. Har aldrig sett en serie som verkligen beskriver utvecklingen både tekniskt och mänskligt som denna. Det kändes som att vi är på väg dit snart och det känns skrämmande. Det är ingen upplyftande historia men jag kunde inte sluta titta för den var så bra gjort och hade toppenskådespelare med som verkligen passade in i sina rollkaraktärer. Serien visar  konsekvenserna av ett toppstyrt samhälle med diktatur där angiveri råder. Serien är svår att beskriva så man måste se den för att få den rätta känslan. 

 

Jag ger serien 4 mobilfodral i betyg av 5 möjliga

 

        

 

        

Trailern till miniserien. Annars tittar jag mest på komedier, stand up och annat roligt i och med världsläget men jag kunde inte slita mig från serien i och med att den var så annorlunda. 

 

Solen är borta och nu är det disigt och fuktigt ute och det har småregnat lite. Vi har 5 grader varmt och det ser lite dystert ut. Min man ringde och sa att dom var så nöjda med hans operation och det såg inte ut att ha spridit sig så han slipper strålning. Det kommer ändå att ta tid med läkningen och efter det blir det nog tungträningt. Det känns så lättande så nu vill jag bara ha hem honom. Han kan inte prata för länge för då blir det besvärligt. Klicka här för att höra lite häftig blues med Roffe Wikström. Texten passar så bra nu. Ha en fortsatt fin dag mina besökare

 

                                 animated-tongue-image-0010

 

 #Years #Russell #Emma

Av Malin wiper - 28 mars 2021 11:30


 

Jag har skickat efter ett nytt mobilfodral från Fyndiq. Hade velat ha ett grönt men det var slut. Det kostar bara 149 kr. Ett sånt är lättare när man skall fota med mobilen. 

 

Jag fick ett tips av SmålandsJenny ang mobilfodral som är bra när man skall fota. Klicka här för att komma in och se detta. Ångrar nu att jag inte köpte det istället för det har ju magnet så man kan bara lyfta ur och fota och då behålla alla bra fack. Jag kanske skickar tillbaka detta i och med att man har viss ångertid

 

 

Det jag köpte nu ser ut så här när man knäpper upp men fickorna för kort och leg är för trång så man kommer att få stå vid kassor och tvinga upp dom. Det fodral jag har nu är bra men det är bökigt när man skall fota. Jag har ju min kamera men ibland vill jag även fota med mobilen för det har jag inte gjort på många år i och med att det inte var nån bra kamera i den förra mobilen

 

 

Jag gick igenom en låda där det fanns en massa gamla kasettband och annat. Då hittade jag detta som jag hoppas att det går att rädda och föra över till modern teknik för att lyssna på

 

 

Det är en intervju som gjordes i Katrineholm hos närradion 22 september 1993. Jag var med i ett projekt som hette Extra Hjälpen så jag och Ann-Sofi blev intervjuade ang detta projekt. Jag var mellan två jobb så jag gick med i projektet som lät bra. Vi skulle vara en extra hjälp till folk som hade hemtjänst men behövde få komma ut på bio, dans, fika och mycket mer så vi var en extra resurs. Det var folk i olika åldrar som vi var en resurs till. Bäst hade ju varit att den fasta personalen hade varit fler så dom fått göra såna roliga saker. Själv höll jag tal för 200 personer på Folkets Hus i Katrineholm ang hur viktig aktivering är. Om min man lyckas spara över internjun så får ni höra hur det lät 

 

Klicka här för att läsa om Yngve Larsson som var den som intevjuade oss på närradion. Artikeln är från 2015

 

                         

Jag kom ihåg hur häftigt man tyckte det var när man hade kunnat köpa ett kasettdäck och sen köpt kasetter av bästa slag för att få bättre inspelningar. Nu är detta historia blott och så är det när man får vara med länge och se utvecklingen gå framåt och nu gör den det med stormsteg. När jag köpte min första riktiga stereoanläggning på Siba i Göteborg på 1970-talet då var man överlycklig. 

 

 

Avslutar med en fint dekorerad stol som står utanför Drivknutens Lilla Loppis. 

 

Nu har min man legat på sjukhus i 4 nätter och jag hoppas han får komma hem i morgon. Jag sover urdåligt och det gör tydligen han också för han skickar mms 03.00 varje natt och då är jag själv vaken så jag kan svara. Han är i alla fall mycket bättre och låter mer som sig själv nu då han pratar. Fast det är inte roligt att vara instängd i ett rum så länge. Innan corona kunde man ju hälsa på och den inlagda kunde röra sig mer fritt. I dag skall jag fortsätta att städa i garderober och göra det fint tills Mr T kommer hem. 

 

       

Amanda Jenssen med I Choose You. Nu önskar jag er en skön och vilsam söndag.

 

                   

 

#Mobilfodral #Kasettband #Drivknuten #Amanda 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards