Öppen Ridå

Alla inlägg den 19 mars 2021

Av Malin wiper - 19 mars 2021 17:00


                        

Jag orkade inte laga mat häromdan och min man äter ju bara soppor och näringsdrycker så jag lagar all mat själv nu. Jag såg i frysdisken på MatPiraten att Leif Mannerström kommit ut med egna recept på pajer och det hos Dafgårds. Jag valde först att testa en sparrispaj. 

 

                           

Växthuset

 

Så här ser den ut då man tar ut den från förpackningen


 

När jag sen började äta på pajen så blev jag glatt överraskad för den var så frasig och god med jättefin sparris och god fyllning. Den kändes så lyxig så man kan äta den som en liten vickning på en kväll med vin eller öl till och ev sallad och nåt annat passande till. Den är inte så stor men väldigt mättande så man behöver inget mer. Klicka här för att se vilka bestick vi har som vi är supernöjda med                                   


Klicka här för att komma in på en sida där dom testat alla pajerna. Klicka här för att läsa lite mer om pajerna

 

   

Pianobar en el MNAC by Flarefilm Barchelona. När jag bodde i Göteborg på på 1970-1980-talet så fanns det pianobarer på dom flesta restaurangerna. Sen hade dom dessutom levande musik i en annan lokal så man kunde dansa också. Även på vissa caféer hade dom nån som spelade piano. Det var dessutom mycket billigare att gå ut och roa sig då. Ibland gick man från ett ställe till nåt annat så det blev en väldig variation. Ville man sen inte gå hem så fanns det sk morning clubs som hade öppet till 05.00 på morgonen. Ibland hade dom nån trubadur eller nån på piano annars var det musik från högtalare. Där satt man mest och pratade och umgicks innan man gick hem igen.

 

              

Den jag och kompisar varit på några gånger låg på Norra Hamngatan till vänster om enrén till Nordstadstorget (Femman). Det var den första lagliga nattklubben i stan. Sen fanns det ju en hel del svartklubbar också. Jag och en väninna hamnade på en sån en gång utan att veta att det var en svartklubb. Vi stannade inte så länge och sen fick jag höra dan efter att dom haft en polisrazzia där. 

 

             

En minnesbild på min man i vår förrförra lägenhet på Storgatan i Vaggeryd i mars 2016. Förkläder hade han fått fått i present av en vi kände. Vi snyggade sen till i köket med nya tapeter och ett barbord mm. Bilden är lite sned och vind i och med att jag då inte hade lärt mig att rikta upp bilderna och fixa till dom när det behövdes 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och se vad han skrev när han fick förklädet

 

 

Nu har jag även testat köttfärspajen som innehåller nötfärs, västerbottensost, soltorkad tomat och basilika

 

               animated-tomato-image-0019               animated-tomato-image-0019               animated-tomato-image-0019 

 

Så här ser den ut när man tar ut den ur förpackningen

 

 

Här hugger jag in på pajen som också är supergod med ett lika gott pajskal som är härligt frasigt. Tyvärr så har jag blivit känslig för tomatsåser och även en del tomater så sparrispajen passade mig bättre än om denna var lika god. Nästa gång skall jag testa nån av dom andra pajerna i serien. 

 

        

Nu har Jacke Sjödin kommut ut med ett nytt klipp på sin Youtubekanal gällande Covid-19. Det var bara en timme gammalt när jag bäddade in klippet. Som vanligt väldigt träffsäkert. 

 

Min man ligger och sover medans jag bloggar och han sover minst 2 timmar. I går sov han i två omgångar och så får det bli för nu längtar han bara tills han får opereras. Nästa onsdag läggs han in på sjukhus och på torsdagen opereras han. Skönt att det inte är så många dagar kvar för nu är han blek och eländig av både värktabletter och bedövningsmedel. Hoppas ni får en fin fredagseftermiddag och kväll. Sköt om er

 

#Sparrispaj #Pianobar #Minnesbild #Jacke

Av Malin wiper - 19 mars 2021 11:45


 

I dag såg jag denna kråka ligga på en stor gräsmatta nedanför vårt bostadsområde. Jag har sett den flera gånger liggandes där men först nu fick jag lite finare bilder. Den var en bit bort så jag fick zooma in den och då pratade jag i lugn ton till kråkan och den verkade inte rädd för mig fast jag gick lite närmare utan låg kvar så fint. Min man var just då på Vårdcentralen för att ta ett prov på hur PK värdet efter att ha ställt ut Varanet inför operation. Då får han ta Fragminsprutor fram till operationen istället. Han orkar inte promenera så mycket som mig nu så jag får ta mina promenader själv och han går lite kortare sträckor.


 

Sen blev kråkan nyfiken och kollade in mig. Jag tycker kråkor är rätt fina och har såna mäktiga näbbar

 

       

Timbuktu med Flickan och kråkan. Här sjunger han den i Så mycket bättre och det för Mikael Wiehe som annars sjunger låten som han själv skrivit. Den har jag haft inne så mycket så jag tar denna version nu 

 

 

Till slut så ställde sig kråkan upp och började gå långsamt iväg 

  

Denna bild på en kråka tog jag i november 2020 i Västerås. Den skyndade sig så snabbt förbi i en stolt posé

 

 

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Ett ordspråk från förr

 

Jag har haft besvär med knakande ljud i vänster käke till och från men har varit bra länge nu. Helt plötsligt börjar det om igen men bara på vänster sida. Det kan uppstå av stress och även om man biter ihop på natten. Så nu har jag börjat med övningarna jag har för detta

 

                      

Hittade även ansiktsyoga som jag börjat testa. Klicka här för att komma in på sidan och ta del av detta. Det finns även ett klipp där man får se hur det går till. Nu gick även polletten ner i och med att jag fått tinnitus och läste på en sida att detta kan man få av att bita ihop på nätterna och även när man har en nackskada som jag har. Klicka här för att läsa om detta. Det var förra året som det började susa i öronen men det är inte så allvarligt än så jag borde nog söka hjälp för detta.

 

        

Här ett klipp med en annan ansiktsyoga med Savita Norgren. Jag använder mig av hennes avslappningsövningar varje dag och det funkar så bra så man slappnar av och håller sig flytande i denna situation vi har. Klicka här för att se avslappningen jag använt ett bra tag nu 1 gång/dag. Det blåser rätt kallt ute nu men solen skiner och det är snöfritt. Jag hoppas ni alla får en fin fredag och sköter om er. 

 

#Kråka #Timbuktu #Ordspråk #Ansiktsyoga

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards