Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 mars 2021

Av Malin wiper - 17 mars 2021 17:00


 

Jag fotade denna byggnad sist vi var till Västerås. Det går under nament Växhuset men jag har läst Växthuset så jag trodde det var nåt slags växthus man kunde besöka. Men ack vad jag misstog mig för det är ett centrum för Kultur & Utbildning. Dom brukar ha lunchmusik där men nu är det inställt på grund av corona. Klicka här för att se hur det ser ut på Café Växhuset. Dom har även en konsthörna


                  animated-dividing-line-image-0067

                       

Klicka här för att se hur det såg ut 28 september 2019 innan dom förnyade området framför huset. Klicka här för att se vad som skrevs om den nya mötesplatsen i oktober 2020. Där får man också se ett klipp över mötesplatsen


 

Dom har förnyat och snyggat till utomhus så man kan sitta som i en rundel med massor av sittplatser och längst fram finns en scen. Synd att vi fick denna pandemi mitt uppe i renoveringen och det gör att inte så många kan sitta där och utomhusunderhållning vet man inte om det blir i sommar där


 

Platsen framför huset heter Viktor Larssons plats

 

På området finns även denna mäktiga skulptur som syns lång väg. Skulpturen heter Kunskapens träd och den kom dit 1980. Skulpturen är skapad av Carl-Emil Berglin och tillverkad av Ulunda Smide. Materialet är cortenstål, vilket har egenskapen att den bildar en oxidhinna. Den rostfärgade ytan är beständig och får inga ytterligare korrosionsangrepp. Källa Wikipedia             

 

       

The last Redwood Forest. En tankeväckande kortfilm. Jag förstår inte hur det kan vara tillåtet att hugga ner regnskogar men har man pengar och makt så får man tydligen förstöra hur mycket som helst. Det är mänsklighetens skogar. Klicka här för att läsa mer på "Rädda Regnskogen"

 

          

       

En låt som verkligen passar in här är What a wonderful world med Louis Armstrong. Säger mycket om hur bra vi skulle kunna ha det på jorden. Ha nu en fin fortsättning på dagen.


 #Växhuset #Viktor #Kunskapens #Redwood #Louis

Av Malin wiper - 17 mars 2021 12:00

 
Hoppas vi nån gång framöver får bollen i rullning så det går tillbaka till det normala läget. Vi har varit ute på en lite längre promenad. Det är strålande solsken och nu några grader varmt men det blåser lite. Det är barmark så man kan gå lite fortare och det känns toppen. Jag har så svårt att komma på nåt att skriva om nu då vi inte kommer iväg nånstans och inget händer över huvudtaget. Därför är det svårt att få ihop inlägg nu så jag får improvisera. 



                              

 

Denna runda sak har nog suttit i en parkeringsskiva. Jag såg den liggande mitt på en gångväg

 

          

Detta är en parkeringsskiva jag köpte på City Gross i november 2017. Den är i hårt plast. Den fungerar även som fönsterskrapa och det är sidorna man använder då


   

Cigarrettpaket ser man rätt många av i omgivningarna och ute i naturen. Min man rökte i 20 år innan han träffade mig. Tack och lov så slutade han röka i och med att jag reagerade på röken och det räddade nog hans liv. Han fick ändå en lindrig Kol några år senare men nu har han inga problem mer än att hans andning är högre än vad min är. Jag har själv aldrig rökt men blivit utsatt för passiv rökning både på arbeten och när jag varit ute och roat mig men numera så får man ju inte röka på restauranger och cafén.

 

 

När vi ändå är inne på detta med rökning så visar jag upp några tändare från min tändarsamling. Detta är en tändare i form av en lastbil. Numera så är det svårt att få tag på roliga tändare i och med att barn råkat illa ut när föräldrar glömt dom framme. Jag har köpt dom flesta på spelbutiker/tobaksaffär och second hand. En av mina tändare har jag köpt i Lübeck i Tyskland på en liten tobaksaffär

 

Klicka här för att se en fantastisk tändarsamling. Klicka här för att se lite häftiga tändare

 

 

Så här ser den ut när man öppnar den för att tända 

 

 

Sen har jag denna tändare som är en Music Lighter. När man öppnar den för att tända så tänds tre lampor som blinkar och den börjar spela musik av Ludwig van Beetoven. 


      

Vad passar väl inte bättre då än att sätta in ett klipp med Ludwig van  Beethoven moonlight sonata. Här framförs den av Alicia Keys

 

 

Sen har jag även denna tändare i form av en sportbil. Har haft en röd också men den gav jag bort. Jag har både gett bort och sålt en del för det blev alldeles för mycket till slut. För att tända den så trycker man in bakhjulet och en låga kommer fram genom hålet på motorhuven

 

 

I denna lilla orginallåda ligger en Windsor 590 Super Lighter Pocket, exellent quality och den kanske är värd nåt. Klicka här för att se andra Windsor tändare

 

 

Så här ser tändaren ut som är i brunt läder med texten General Motors. Jag hittar en del såna tändare på nätet men bara i silverutsida och inga orginalförpackning. Skall leta vidare och kanske lägga ut den till försäljning bara för att se om den är värd nåt. Det är nog en reklamtändare från början

 

Kolla under kategorier Tändarsamling så hittar ni fler ur min samling.

 

         

The Doors med Light My Fire. Ha en fortsatt fin dag mina härliga besökare. Hoppas ni alla mår bra och sköter om er. Det finns bara en av er.

 

                

 

#Skräp #Tändarsamling #Beethoven #General #Doors

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards