Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 mars 2021

Av Malin wiper - 8 mars 2021 17:30


 

Detta är en Croissant med en saltkola frosting på toppen. Den åt jag näst sista gången jag var till Bread & Sweets By Jennie. Jag älskar ju croissant men en sån som denna har jag aldrig sett eller ätit förut. Den var himmelskt god så det var en höjdare. Just nu hade jag önskat att jag hade den vikten jag haft i större delen av mitt liv så det hade rymts lite mer njutning i kroppshyddan..  . Den var så frasig och toppingen så smooth och len mot gommen

 

                                            

Åhléns 

        

Miss Li med Kaffe och en cigarett. En favorit i repris från "Så mycket bättre"


 

Ett exempel på deras vackra tårtor

 

                           


Albrekts Guld

 

Vill man ha småkakor så finns det flera sorter att välja mellan och här ser ni en. Syltkaka bestående av smör, vanilj, vete, potatismjöl, hallonsylt och citron


 

Jag har aldrig sett så såna här höga wienersemlor förut som dom har.. Dom har en egengjord fyllning (Valdemarsgårdens mandelmassa, egenkokt vaniljkräm, rostade mandelbitar) och fluffig grädde

 

Klicka här för att se glaskonst av Eva Friskman

 

       

Glasskulptur av Jack Storms


Min man fick ytterligare ett telefonsamtal i dag och det från dietisten. Dom är så noga inför operationen och han får inte gå ner i vikt. Nu har han fått utskrivet ännu mer näringsdrycker men nu i större flaskor och dom är tack och lov jättegoda och han får dricka så mycket han vill och kan. Vi skall gå ut och gå tidigt på mornarna nu fram till operationen så han är i så bra form som möjligt. Det underlättar tillfrisknandet efterråt. Han behöver inte ens gå till Apoteket och hämta dryckerna utan dom kommer hem till oss med bud. Vi kom bara ut en gång i dag för vi var lite trötta och därför är det bäst att gå ut på morgonen. Nu är det dags att önska er en fortsatt fin dag och kväll

 

 

Lånade bilden på regisörsstolen från Isabella möbler

 

#Croissant #Li #Tårtor #Syltkaka #Wienersemla #Eva #Jack

Av Malin wiper - 8 mars 2021 13:15


 

När vi träffade min mans bror i går så fikade vi på Bread & Sweet By Jennie. Bakelserna ovan är Jennies vinnarbakelse från årets Konditor. Den består av mandelbotten, krispiga flarn, rabarber & jordgubbar, vit choklad mousse med citrus & touch av cointreau. Nu rinner tandvattnet.  . Dessutom så har hon handgjort löven som dekorerar bakelsen på toppen. Sen får man alltid ett trevligt bemötande och det uppskattas till tusen

 

                         


 

Klicka här för att komma in på en sida som heter Tårtor till fest med Jennie Elmerfors. Klicka här för att se vad det stod i Västerås Tidning då hon öppnade sitt café


 

Här en chokladbakelse i liknande form som jag testat förut och den var så god så jag fick inte fram ett ord utan satt där med gåshud. Den innehåller chokladbotten, creme brule vanilj, mörk Valrhona chokladmousse


 

Detta är en ny godbit som jag inte sett förut och den består av choklad och massor av nötter. Inuti är det en mjukt vitt skum. Svågern valde en sån och ångrade sig inte för den var supergod tyckte han


 

En jättefin kardemummalängd som jag inte sett där förut


 

Nu har jag kollat in denna prinsessbakelse flera gånger så jag valde den till kaffet. Detta är den godaste prinsessbakelsen jag någonsin ätit för marsipanen var inte så söt som många andra utan så bra avvägd. Marsipanen var lite tjock och det funkar ju när den är mindre söt och bakad så bra som denna med precis lagomt av allt så den bara smälte i munnen. Dessutom var innehållet lika gott så jag satt där och bara njöt och min gom ville bara dansa runt i en smäktande ballad

 

       

Vad passar väl inte bra då än att sätta in en ballad som sjungs av Olle Adolphson. Den heter Nu är det gott att leva


 

Min man valde deras fantastiskt fina och urgoda morotskaka som är bäst för honom då det gäller hans tunga. Han kan ta bitar och doppa i kaffet

 

 

Denna gång hade dom även jättefina dammsugare och jag antar att dom också är lite extra lyxiga


 

Vi köpte med oss en butterkaka för den såg helt fantastisk ut och dom hade även gjort vanilfyllingen själva.


 

Så här delade vi upp den när vi kom hem och frös ner bitarna för att ta upp när vi ville njuta lite extra. Jag kunde inte hålla mig så jag tog en till kaffet. Jag gillar egentligen inte butterkaka men denna gjorde mig verkligen inte butter utan jag kom upp i varv. Den var sanslöst god. Min man tog en också för att doppa i kaffet och han tyckte likadant

 

 

Jag köpte med mig en Veganbulle hem för dom såg så goda ut med sin slingrande choklad på toppen. Jag skall testa den i dag så jag skriver om den senare och då visar jag några tårtor jag fotade sist vi var dit 


                                          

Jag tog bilder på oss där vi satt men inga av dom blev visningsbara för jag fick hjärnsläpp och tog för lite tid på mig och vi satt ljusmässigt vid fel bord när man skall fota. Jag får ta bilder på oss nästa gång vi går dit. Sen blir det ett långt uppehåll när min man skall opereras för han blir infektionskänslig efter op så det är kan bli lång rehabilitering.

 

Vi har varit ute och promenerat i det soliga vindstilla vädret vi har i dag. Det är minus 3 grader men känns ändå inte så kallt. Min man mår inte bra och det syns på honom för han är blek och har gått ner ca 5 kg och det är inte alls bra inför op. Hans kontaktperson Eva ringde från Västerås Sjukhus för att höra hur det var med honom. Dom är helt fantastiska alla han träffat i och med op. Dom har flera operationer före honom så det blir svårt att få komma in tidigare men om han får feber och känner sig sämre så lägger dom in honom. Det är en rysare detta och jag lider med honom. Vi får ta en dag i taget och härda ut. 

 

    

                  

Nu behövs det lite dramatik som en motpol till det söta. Adele med soundtracket till James Bondfilmen Skyfall . Den och alla andra James Bondfilmer har jag naturligtvis sett

 

#Vinnarbakelse #Kardemummalängd #Prinsessbakelse #Olle #Dammsugare #Butterkaka #Veganbulle #Kontaktperson #Adele

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards