Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 20 februari 2021

Laxfilé i ugn, Bing Crosby & Lois Armstrong och dagens skräp

Av Malin wiper - 20 februari 2021 17:00


 

I dag testade vi om min man kunde äta rätten laxfilé i ugn för han kan ju mosa fisken. Hittills har han bara kunna äta soppor, vitamindrycker och en halv morotskaka då vi går på Café. Det gör ont när han äter och sjukhuset skrev ut alvedon som han skall äta 3 gånger/dag för att få bort lite av smärtan. Klicka här för att se ett klipp från Göteborgs Fiskehamn 1970

 

                                                      


Kitcha  


Tolles Lax i ugn 


Sätt ugnen på 175 grader.


½ purjolök


1/3 fiskbuljongtärning


300 g Laxfile

1,5 dl grädde


Kryddor: Svartpeppar, curry, dill, timjan


1 dl uppvärmd nästan kokande grädde (för att inte spräcka formen)


Servera till potatis, ris eller pasta.


Hacka purjon fint och lägg den i botten på formen. Smula över buljongtärningen. Skär fisken i bitar och fördela över löken. Krydda med lite svartpeppar, curry, dill och timjan. Sätt in i ugnen på 25 min. När det är 17 min kvar så hälls grädden i formen. Tillbaka in i ugnen. Ta ut och låt svalna något. Servera. 

 

           

Gone Fisin' med Bing Crosby & Louis Armstrong. En riktig gammal klassiker


 

Till det kokade vi potatisbitar, palsternacksskivor och morotsstavar. Sen fick han mosa detta med lite smör. Det tar jättelång tid för honom att få i sig maten. Det funkade inte fullt ut för han kunde inte äta upp hela sin portion. Hoppas han får operationstid så fort som möjligt för jag ser hur han lider och han har även svårt för att prata i och med att det sitter i tungan


                            

 

 

Jag börjar med en ny grej att visa dagens skräp som jag ser när jag är ute och promenerar. Det finns verkligen mycket att hämta där. Denna gång en chokladask med avlånga Wafers Masters chocolate. Det är en Turkisk export. Jag förstår inte detta fenomen för jag skulle aldrig komma på tanken själv att slänga skräp annat än i en soptunna eller om jag ätit nåt ute ta det med mig hem för att slänga. Detta förekom sällan för ett antal årtionden sen och man blev alltid förvånad om man såg nåt enstaka skräp på marken.   

 

        

Skräplabbet. Klicka här för att se hur farligt skräpet är för djur. Allt är så himla onödigt och vi förstör för oss själva. 

 

                              Ha nu en fortsatt fin dag och kväll..  

 

#Laxfilé #Bing #Skräp #Skräplabbet 

 
 
Ingen bild

Gunilla

20 februari 2021 17:23

Ser så gott ut och tycker mycket om fisk och purjo. Brukar göra en purjolåda med ägg och grädde och hälla på purjon och in i ugnen.
Vi åt stekt torsk och mos och strimlad vitkål och morot.
Hoppas nu det går undan och maken får sin operation, låter svårt och besvärligt med det onda i tungan.
Kan knappt titta på inlägget om djuren som far illa,det är hemskt att folk inte lär sig att tänka på andra än sig själv.
Ha en bra kväll och helg!
Kram!

Malin wiper

21 februari 2021 07:56

Denna rätt är jättegod och inte så fet i och med att det bara är lite grädde i botten

Din purjolåda låter jättegod också. Torskrätten likaså.

Jag hoppas verkligen att det går snabbt fram till operationen för han kan inte gå omkring med värk hela tiden. Jag klarar inte sånt heller varken när djur eller barn lider. Förstår inte vad det är för fel på vissa människor, dom tänker inte

Ha en fin söndag
kram från Malin

 
Ingen bild

Paola Svensson

22 februari 2021 19:19

Mums, det laxreceptet ska jag prova. Det lät mycket gott! Gillar när recepten har få ingredienser och är enkla att göra. Jag brukar göra en laxrätt där jag fyller laxfiléer med en bit gorgonzolaost som smälter i ugnen. Har lite citronpeppar på också. Enkelt men jätte gott!

Malin wiper

23 februari 2021 07:49

Det är så lätt att tillaga och blir så gott så det tycker jag du skall prova. Din rätt låter också supergod. Citronpeppar är verkligen en bra och god krydda

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards