Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 februari 2021

Av Malin wiper - 20 februari 2021 17:00


 

I dag testade vi om min man kunde äta rätten laxfilé i ugn för han kan ju mosa fisken. Hittills har han bara kunna äta soppor, vitamindrycker och en halv morotskaka då vi går på Café. Det gör ont när han äter och sjukhuset skrev ut alvedon som han skall äta 3 gånger/dag för att få bort lite av smärtan. Klicka här för att se ett klipp från Göteborgs Fiskehamn 1970

 

                                                      


Kitcha  


Tolles Lax i ugn 


Sätt ugnen på 175 grader.


½ purjolök


1/3 fiskbuljongtärning


300 g Laxfile

1,5 dl grädde


Kryddor: Svartpeppar, curry, dill, timjan


1 dl uppvärmd nästan kokande grädde (för att inte spräcka formen)


Servera till potatis, ris eller pasta.


Hacka purjon fint och lägg den i botten på formen. Smula över buljongtärningen. Skär fisken i bitar och fördela över löken. Krydda med lite svartpeppar, curry, dill och timjan. Sätt in i ugnen på 25 min. När det är 17 min kvar så hälls grädden i formen. Tillbaka in i ugnen. Ta ut och låt svalna något. Servera. 

 

           

Gone Fisin' med Bing Crosby & Louis Armstrong. En riktig gammal klassiker


 

Till det kokade vi potatisbitar, palsternacksskivor och morotsstavar. Sen fick han mosa detta med lite smör. Det tar jättelång tid för honom att få i sig maten. Det funkade inte fullt ut för han kunde inte äta upp hela sin portion. Hoppas han får operationstid så fort som möjligt för jag ser hur han lider och han har även svårt för att prata i och med att det sitter i tungan


                            

 

 

Jag börjar med en ny grej att visa dagens skräp som jag ser när jag är ute och promenerar. Det finns verkligen mycket att hämta där. Denna gång en chokladask med avlånga Wafers Masters chocolate. Det är en Turkisk export. Jag förstår inte detta fenomen för jag skulle aldrig komma på tanken själv att slänga skräp annat än i en soptunna eller om jag ätit nåt ute ta det med mig hem för att slänga. Detta förekom sällan för ett antal årtionden sen och man blev alltid förvånad om man såg nåt enstaka skräp på marken.   

 

        

Skräplabbet. Klicka här för att se hur farligt skräpet är för djur. Allt är så himla onödigt och vi förstör för oss själva. 

 

                              Ha nu en fortsatt fin dag och kväll..  

 

#Laxfilé #Bing #Skräp #Skräplabbet 

Av Malin wiper - 20 februari 2021 12:15


    

När vi var till Hallsta Café & Restaurang sist så hade dom hemgjord ris á la malta men i syrisk version. Min man kunde testa detta för det var rätt mjukt och med hallsonsylt i botten. Han tyckte det var supergott och det fanns en liten touch av vanilj i smaken


 

Den finns även i denna version med choklad på botten och den skall också vara supergod

 

                     

 

 

Annars är min mans absoluta favorit deras hemgjorda morotskaka. Den är saftig, mustig och väldigt fint balanserade smaker. Toppingen sätter en extra piff på det hela


 

Utanför cafét stod denna fina trehjuling av märket Swing. Den såg helt ny ut och man slås av hur många sorters cyklar det finns numer och även andra sorters Fortskaffningsmedel

 

 

Vi gick förbi ICA Matkassens nya utbyggnad och där såg jag några fönster med täckta med papper där det var ritat på. Jag ringde till ICA för att höra vem som gjort detta.

 

Klicka här för att se en fin liten animerad motivations kortfilm

 

 

Det var 4 st förskolor som varit inblandade i projektet och ritat på papper som täcker fönstren. Det såg så fint ut. På andra sidan dörren så står det Gretas och det är namnet som kommer att vara på ICA:s café. Dom öppnar ev till Påsk men är inte helt säkra än

 

                                                                              


Clipart Library 

Posten skulle också befinna sig i denna utbyggnad och hon jag pratade med sa att nu är den klar och installerad

 

  

En lite närmare bild

 

  

       

Här det senaste klippet med Jacke Sjödin Bra restriktioner. Han är suveränt bra och en riktig ordvrängare. Klicka här för att se ett annat klipp     


#Malta #Morotskaka #Trehjuling #Utbyggnad #Förskolor #Gretas #Jacke

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards