Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 februari 2021

Av Malin wiper - 17 februari 2021 17:00


 

Min man använde sig av linserna han köpte hos Hallstahammars Livs i dag. Sen satt han ihop ett recept som ni ser nedan

 

Lins och Squashgryta:


1,2 l Vatten

2 dl Gröna linser

2 dl Röda linser

1 st Grönsaksbuljongtärning.

½ purjolök

1 medelstor Squash.

1 msk Sriracha eller annan chili.

1,5 tsk Medelhavskryddor.


Koka upp vattnet med buljongtärningen och lägg i de Gröna linserna. Starta timern på 30 minuter. När det är 10 min kvar, lägg i de Röda linserna.

 

Under tiden: Strimla Purjon och riv Squashen. Fräs purjon och lägg i Squashen efter 5 min. Fräs ihop och ställ undan.

 

                          


                                                 Träslev från Coocn Bloom 

När linserna är klara, häll dem i ett durkslag och låt rinna av något, häll tillbaka i Pannan och lägg i Srirachan och kryddorna. Rör om och häll över i en form. Häll Purjo/Squashfräset över linserna och servera.

 

 

Så här ser den färdiga linsgrytan ut och enligt min man var det jättegott och lättätet. Kändes lite som ärtsoppa med en touch av allt det andra i grytan

 

 

Så här såg den ut i djuptallriken och den gick lika bra som en soppa att äta i och med att allt var mjukt och lite saftigt. En bra variation i och med hans besvär med tungan. Han fick äta den själv för jag gillar inte linser

 

                                   


                                                                     Hyrtältet  

            

Nu blir det en riktig nostalgitripp med The Searchers och låten sugar and spice (1963). Låttiteln passar så bra till inlägget. Detta var mode då och man tyckte det var jättehäftigt. The Searchers är en brittisk pop- och rockgrupp som bildades 1959 i Liverpool, England av bandets gitarrist John McNally. Gruppen var känd för sin ljudbild med 12-strängad gitarr och sångharmonier. Gruppen hade stort inflytande på bland annat The Zombies. Dom var mest framgångsrika 1963-1965. Emellertid så fortsatte dom spela men gruppmedlemmarna byttes ut genom åren. År 2012 var dom fortfarande i farten

 

 

 

#Livs #Linser #Djuptallriken #Searchers 

Av Malin wiper - 17 februari 2021 13:00


 

När vi promenerat klart i dag så tog vi en tur in till centrum och handlade på Hallstahammars Livs. Det är ett toppenställe som har allt från grönsaker till hushållsartiklar. Dom har så fin ordning där och allt är snyggt ordnat och grönsakerna är så toppenfina och även deras fantastiskt goda ägg. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                     animated-kitchen-image-0006               animated-kitchen-image-0006               animated-kitchen-image-0006

 

Klicka här för att se när vi var till Hallstahammars Livs 8 december 2020. Klicka här för att se när vi var till butiken 7 maj 2020. Klicka här för att se vad vi köpte där 22 april 2020


 

Här ser ni jättegulliga, glada och proffsiga Suzan som är syster med Siba (Hallsta Café & Restaurang) Klicka här för att se en bild på dom två tillsammans i ett inlägg


 

Denna gång köpte vi aliminiumfolie, linser, ägg, digestive, squash och tops. Eftersom min man har problem med såret på tungan så kan han inte äta vadsomhelst nu utan det blir mest soppor och när vi fikar blir det nåt mjukt. Linserna han köpte i påsen på bilden skall han göra soppa av tillsammans med ärter och lite annat. Han fick tips av Suzan och det kommer ett annat inlägg

 

       

Servettvikning för bestick. Jag har gjort nåt liknande då jag hade mina tjejkvällar då vi bodde i Vaggeryd. Jag skall ändå testa denna och några andra som jag kan visa upp i bloggen. Nu gäller det att få igång fantasin och hitta på saker när man inte kan skriva om allt man gjorde förut

 

Vi träffade en jättetrevlig man som här hade sitt munskydd på sig. Han hade bott i Sverige i 30 år och både i Stockholm, Filipstad och nu i Kolbäck med sin fru. Det blev sån härlig stämning därinne vi började prata med varandra så man kände sig lycklig när man gick ut därifrån. Vi höll oss på coronasäkert avstånd och var inte inne där så länge

 

 

Här ser ni Tektas som han heter i efternamn bara tillfälligt utan munskydd och bredvid honom står Suzans man. Dom och en till driver butiken

 

 

Här går man in till ett rum fyllt med grönsaker av alla de slag

 

           animated-vegetable-image-0010                                          animated-vegetable-image-0010


   

Jag älskar deras ljusgröna squash som finns både stora och små. Dom små gillar jag bäst och dom är toppen att skiva tunnt, koka och blanda i andra grönsaker. 


 

Till vänster ser man påsar med svarta morötter. Vi köpte såna för ett tag sen och jag trodde inte då att jag skulle tycka om dom för jag är så beroende av att färgen tilltalar. Där hade jag fel för dom var supergoda och man fick en liten känsla av lakrits men ändå morotssmak. Till och från har dom även gula morötter som också är supergoda

 

                           


Durkslag från Lyckasmedmat

       

Klicka på bilderna så blir dom större. Det finns väldigt mycket att välja på 

 

Sen promenerade vi hem och inget mer händer förrens i morgon då min man får svar på alla prover ang tungan. Det har kört ihop sig ännu mer men det orkar jag inte skriva om förrens jag ser hur det går. Nu önskar jag er en så fin dag som möjligt. Kram på er

 

        

The Beatles med While my guitar gently weeps. Här med lite härlig dans till med animerade inslag


#Livs #Suzan #Servettvikning #Linser #Munskydd #Grönsaker #Beatles

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards