Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 januari 2021

Av Malin wiper - 14 januari 2021 17:00


  

Sist vi hyrde elbilen så åkte vi till Anundshög i utanför Västerås. Här ser ni deras Café Anundshög. 

 

Klicka här för att se när vi var dit med min mans bror 21 juni  2017. Då hade vi bara bott några månader i Västmanland. Där ser man mer hur höga gravhögarna är.


 

Först möts man av denna hästskylt som är gjord i tjock plåt


 

Dom har även en hästparkering och nåt sånt har jag aldrig hört talas om. Antar att det rids med hästar på vägen och sen kan hästarna få stå där en stund medans ägarna fikar. 

 

                       animated-horse-image-0042                                                 animated-horse-image-0042

 

Här ser man mig på en liten bro över till området och bakom mig baksidan av cafét. Det har en stor uteservering och sen har dom bord utspridda på hela området bakom cafét


 

Vi fick traska i snön nu och det tog på. Här går man över till Anundshög och Baldelundaåsen som i dag är ett av Sveriges främsta fornlänningsområden. Klicka här för att läsa mer och det är mycket lättare att fota under sommaren 

 

Klicka här för att läsa lite mer om Anundshög

 

 

Här har vi en av dom största gravhögarna men på sommaren ser den mycket större ut. Vi har gått upp till toppen på trappen till höger och det var en fantastisk utsikt däruppe

 

       

Anundshög i Västerås från ovan. Jättefint klipp där man ser tydligare hur det ser ut på området. Klicka här för att se ytterligare ett klipp där man även får lite mer information. Klicka här för att se ytterligare ett klipp 


 

Det finns flera områden där med såna här Skeppsättningar

 

                      animated-viking-image-0023                         animated-viking-image-0023                           animated-viking-image-0023


  

Framför caféts baksida finns även ett litet lusthus och en liten lekpark


 

En liten barnbil med släp har blivit kvar i snön

 

Vi kom inte ut nåt mer i dag för det var för halt utan vi fixade lite hemma istället. Helst hade jag velat åka ut med bilen igen men vi har hyrt den så mycket nu så vi får lugna ner oss lite. Jag måste ge mig till tåls men det är svårt. Nu förstår jag varför jag blivit så mycket piggare för jag fick svar på sköldkörtelproven jag tog nyligen. Det ligger ännu bättre nu så sköldkörteln alstrar mer hormoner och det gör att man får mer enérgi. Alstrar den för lite så blir man trött och kan även gå upp i vikt. 

 

       

Här kommer en annan version av låten Shallow. En cover med Wouter Kellerman & Lady Zamar. En jättefin soft version som får nackhåret att resa på sig. Wouter Kellerman är min nya favoritflöjtist.

 

             Sköt om er och ha en fortsatt fin dag. Tack för att ni tittar in till mig.animated-snow-image-0019

 

 

 #Anundshög #Hästskylt #Hästparkering #Fornlänningsområden #Skeppssättningar #Lusthus #Wouter

Av Malin wiper - 14 januari 2021 12:15


 

Vi promenerade ut vid 09.30-tiden i dag och då snöade det och var 4 grader kallt med en liten kylande vind mot ansiktet. Tyvärr var det nästan lika halt som förut så det gäller att trippa fram. Jag har än inte hittat mina halkskydd som jag köpte för några år sedan. Jag får leta vidare i dag. Det tar dubbelt så lång tid nu då man promenerar innan man kommer hem igen. Fast ut måste jag ändå för att kroppen skall må bra

 

         

Nu har två fantastiskt bra skådespelare gått ur tiden. Först Tord Peterson  94 år och sen Mona Malm 86 år. Det känns så sorgligt än om dom hade uppnått en hög ålder. Jag gillade dom båda till tusen och när jag växte upp så lyssnade jag på radioteater och sen följde jag även TV-teater när den var som bäst. Därför känner jag till många äldre skådespelare och det känns så tomt när dom försvinner. Både kändes så ödmjuka och hade stor integritet.

 

                         


Film ledljus 

      

 Minnesklipp över Tord Peterson. Klicka här för att komma in på IMDb och se allt Tord Peterson medverkat i. Han gjorde en jättebra rolltolkning även i Änglagård. Tord Peterson var en svensk skådespelare som föddes i Stockholm. År 1967 erhöll han Teaterförbundets Vilhelm Mobergs-stipendium. Han var till sin död gift med skådespelerskan Ulla Blomstrand. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

 

                   

 

       

Här ser man Mona Malm spela mot Anders Ekborg i Chefen Fru Ingeborg som är en tv serie från 1993. Min favorit är Den tatuerade änkan en tv film från 1998 som jag sett om flera gånger. Mona Malm var en svensk skådespeare som föddes i Stockholm. Hon var även med i Fanny och Alexander och Solsidan. Klicka här för att se allt hon medverkat i. Hon var gift med Jan Wahlman fram till hans död 2018. Dom har tillsammans en son och en dotter

 


                  animated-film-camera-image-0032 

 

 

Så här ser det ut på bänkar och bord i detta vintervita landskap. Nu tittade även solen fram så det blir svårt att inte gå ut igen men då det gäller att ha tungan rätt i mun som det så fyndigt heter. Det finns såna där kängor som har icebug men dom är ju så dyra så man får vänta tills dom är lite mer nedsatta i pris. Vi köpte dyra kängor hos vår skobutik Expo Skor 2018. Både mina och min mans kängor kostade då 1600 kr. Vi är supernöjda med dom. Med detta så önskar jag er besökare en riktigt härlig dag. Var rädda om er

 

                                   

 Icebug från Outdoor experten

 

#Snöade #Tord #Mona #Icebug

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards