Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 november 2020

Saffranskaka, rågbröd, guitar och Tomas Tranströmer

Av Malin wiper - 13 november 2020 15:00



                                       

 

Sist vi var till Hallsta Café & Restaurang så tog jag en saffranskaka med vaniljsås till min cappuccino. Den var annorlunda än saffransbröd jag smakat tidigare. Det kändes som det var äkta saffran och så god smak, saftig och "Rasande elegant" Som Birgitta Rasmusson brukar uttrycka sig. Även vaniljsåsen var jättegod och Siba hade lagt den så fint på sidan om brödet så den fick rinna ner på tallriken. Min man valde sin favorit som är deras hembakade morotskaka. Siba är jättenoga med att sprita överallt i cafét och det uppskattas. 

 

 

Saffranskakan var så god så jag ville köpa med mig varsin hem också så min man fick njuta av den. Här satt vi i köket och myste. Vi invigde även dom snygga ljusstakarna vi fick av Hallstahem i och med att min man ställde upp på intervju igen ang elbilen och jag för att jag skriver om elbilen och har bildlänk i bloggen. Dom går även att fylla med kaffebönor eller annat till julen. Ljushållaren vi fick av A-G har vi i sovrumsfönstret just nu men vi flyttar alltid runt saker så den hamnar nog i köket igen till slut

 

Klicka här för att komma in på inlägget ang intervjun och ljusstakarna 

 

        

Passande klipp med roliga prylar


 

Häromdan var vi även in till Håkans Hembageri här i Hallstahammar. Jag hade slut på mina rågbröd men tyvärr var dom slut så jag beställde 10 st som jag får hämta i morgon. För att ha nåt smörgåsbröd så köpte jag två rågkakor som är gjorda av samma deg som rågbullarna. Har testat nu och dom var goda och också jättegoda. Dom har otroligt välbakat och bra bröd där både vad gäller matbröd och kaffebröd. 

 

         

 

Min man hade lite bröd hemma i frysen till sig men köpte ändå ett bondbröd och det gillade han till tusen. Det var länge sen vi bakade nåt själv men min man har gjort flera burkar till med blåbärssylt från blåbären vi köpte av en granne. Vi skall använda lite av det till att baka blåbärsmuffins. 

 

Klicka här för att se när min man kokade blåbärssylt

 

       

Ett häftigt klipp där en man bygger en mirror guitar och sen spelar på den. Man får lite discofeeling av dess utseende

 

              animated-light-image-0105                animated-light-image-0105                animated-light-image-0105                animated-light-image-0105               animated-light-image-0105                animated-light-image-0105 

 

Det blev ingen promenad i dag utan vi höll oss inomhus och fick lite mer gjort hemma. Det är fredag den trettonde så man får passa sig. Jag skall se nån film, serie eller dokumentär och bara vara i nuet. När jag skriver detta är klockan 14.18 och det är redan halvmörkt. Hoppas ni får en fin fredag och helg. Sköt om er 

 

   


Människorna sover: 


En del kan sova fridfullt, andra har spända anletsdrag som om de låg i hård träning för evigheten. De vågar inte släppa allt fast deras sömn är tung. De vilar som fällda bommar när mysteriet drar förbi.

Tomas Tranströmer 

 

 

#Saffranskaka #Ljusstakarna #Prylar #Rågbröd #Bondbröd #Guitar #Tomas

 
 
Amisa

Amisa

13 november 2020 15:44

Tomas Tranströmer har skrivit så mycket klokt och vackert!

Ha en fortsatt fin dag!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

14 november 2020 07:40

Det tycker jag också. Han är en favoritpoet

Ha en fin lördag
kram

 
Åke

Åke

14 november 2020 09:46

Den rågbrödsmackan vart jag sugen på nu, magen den kurrar 😂 Morotskakan såg också inbjudande ut 👍 Önskar er en trevlig helg. 8 grader varmt här är inte illa... vi sköter om oss 👍

http://www.nacka144.se

Malin wiper

14 november 2020 12:20

Ja du det är ett väldigt gott rågbröd och även bondbrödet. Hallsta Café bakar den den själva.

Ha en jättefin helg själv och det är bra att vi sköter oss så vi inte belastar vården som redan är överbelastad

Ha en jättefin helg
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards