Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 november 2020

Sven Wollter och Svarta Tupp

Av Malin wiper - 11 november 2020 09:00


      

msn nyheter

Det kändes konstigt och sorgligt att vakna upp och se att Sven Wollter dött och det i sviterna efter corona och han blev 86 år. Han var en fantastiskt bra skådespelare och han kunde även sjunga. Klicka här för att läsa vad Jan-Olov Andersson skriver i Aftonbladet

 

Själv har jag sett honom live 2 gånger, den ena på Backa teatern då han spelade i farsen "Vi betalar inte, vi betalar inte" skriven av Dario Fo. Klicka här för att läsa historiken ang Backa teater Det var en höjdare och vad många skratt man fick. Andra gången på Göteborgs Stadsteater i stycket "Sommargäster" av Maksim Gorkij

 

             

Efter teaterföreställningen Sommargäster så gick jag och min killkompis till sceningången bakom teatern för att försöka få varsin autograf. Här ser ni min ovan. Jag fick även av några till av  andra som var med i föreställningen. Jag kom ihåg att Sven Wollter var väldigt trevlig och tillmötesgående och hans ögon var som djupa brunnar och han hade sån stor utstrålning och det syntes på scenen också. Båda gångerna jag sett honom i föreställningar så har framfört sina roller med en fantastisk känsla. Vad jag önskar att man fotat mer på den tiden.

 

Klicka här för att se vad jag skrev om honom i bloggen 13 januari 2016

 

      

Här hör ni honom sjunga Svarta Tupp 

 

          animated-rooster-image-0027                                         animated-rooster-image-0027

     

Mediapoolen 

För att inte tala om allt man sett med honom på tv och film. TV serien Raskens var ju en höjdare som jag även sett om ett antal gånger. Min syster och svåger har sett honom på scen och jag kom ihåg att dom var lyriska över hans framträdande där han sjöng. För att inte tala om filmen "En sång för Martin" där han gjorde en toppenroll. Klicka här för att se allt han medverkat i

 

Mina tankar går till hans anhöriga. Vila i frid Sven Wollter

 

                animated-flower-image-0433                                    animated-flower-image-0433



       

Jag avslutar med en låt jag haft inne förut med Sven Wollter för jag tycker han gör den så bra. Nån sorts man (Leonard Choen cover). Jag kommer att sakna dig

 

Nu är det onsdag igen och veckorna går och blir till år. Vi skall snart ta en lite längre promenad och sen fortsätta röja hemma. Min son skall inte behöva ta reda på allt onödigt vi har i våra skåp och garderober. Vi har en lista vi prickar av på och det dröjer inte länge förren vi är klara. Jag har aldrig gillat att ha stökigt och för mycket saker. Vi har ändå inte så mycket som många andra för vi har mindre utrymme numera. Jag skall även sätta mig ner senare med en kopp kaffe och sen nån film där Sven Wollter varit med i. Sköt om er ni och ha en så fin dag som möjligt i dessa tider 

 

#Sven #Dario #Tupp #Raskens #Leonard

 
 
Ingen bild

Gunilla

11 november 2020 10:27

Hörde i går kväll att han avlidit väldigt sorgset för familjen
och känns konstigt att ännu en avlidit av de äldre skådespelare
som man växt upp med och han var enastående skådespelare i sina roller.
Städar för fullt här hos mig med men en kaffekopp blir det allt emellanåt och läsa måste jag göra är en bokmal av stora mått.
Ha det så bra i dag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

11 november 2020 11:11

Det känns verkligen sorgligt. Hade han inte fått Covid-19 så hade han nog blivit mycket äldre. Ja du det är tråkigt när dom man följt hela livet bara försvinner. Då är vi i städtagen båda två ;)

Bra att du är en bokmal för det önskade jag också jag var men tyvärr så fick jag svårare att koncentrera mig på böcker när jag fick min nackskada.

Ha det bra själv och sköt om dig
kramar från Malin

 
Amisa

Amisa

11 november 2020 10:39

Ja Sven Wollter kommer saknas oss, inte sant? Men är det någon som haft ett väldigt rikt liv så är det väl han? Otur bara att han inte stannade hemma istället för att åka till Stockholm och bli smittad! Han var inte en person som lät sig styras av sina rädslor för saker (som Coronan) utan ville nog leva fullt ut och gjorde så ända till sin död. Mycket heder åt den mannen!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

11 november 2020 11:13

Håller med dig och han har verkligen haft ett rikt liv. Jag tänkte så också att han borde ha stannat hemma. Som sagt så tog han det beslutet och jag gillade honom till tusen

Ha en fin onsdag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards