Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 september 2020

Av Malin wiper - 28 september 2020 15:00


 
Äldre slamsugningsbil


Slamsugarbilarna verkar ha mycket att göra. Möter dom ofta i trafiken eller stöter på dom när dom suger rent i dagvattenbrunnar utefter vägen. Ofta luktar det vidrigt i närheten av bilarna så man förstår att det kan vara mycket skräp som ligger och jäser under jorden.

 

        

När vi bodde i vårt hus i Vaggeryd hade vi en stor vattenpöl på gatan utanför varje gång det regnade.

Även flera av våra grannar hade problem med avrinningen efter kraftigare regnande.

En dag vaknade vi av att det hördes konstiga ljud från gatan så vi steg upp och såg en stor slamsugarbil utanför staketet.

 

När slamsugarna rensat hela gatan slapp vi pölarna och dessutom ishalkan som gjorde det jobbigt på vintern var plötsligt borta. Vi hade fuktgenomslag på våra källarväggar men efter att ha sett en källare där vatten kommit upp  genom golvbrunnen på grund av stopp i rören så var det inte så hemskt längre. 

 

                                           

 Slangklämma från Vattenliv 

Blev nyfiken på vad slamsugare egentligen gör. Googlade på nätet och hittade en sida som var mycket informativ. Förutom att man skyddar  sig mot att utsättas för avloppsvatten i huset när man låter genomföra en slamsugning eller spolning av avloppsrören så kan man också  låta bilarna flytta sand och grus. Det hade jag ingen aning om. Måste vara behändigt att kunna lägga ut grus eller sand och inte behöva skotta och köra med skottkärra.

 

Känner mig faktiskt trygg när jag ser att vår hyresvärd håller koll på avloppen och att kommunen spolar rent i vägbrunnarna. Man hyr även ut vattentankar och håller dom fyllda. Att fylla pool med dricksvatten tycker jag inte är en bra idé. Man kan istället fylla från vattenbilar

 

       

 Madness med Our House 

 

#Slamsugning #Madness
Av Malin wiper - 28 september 2020 10:15

          

Mitt nya bildspel från 27 sepmtember 2020. Jag fotade båtar och lite annat på Öster Mälarstrand i Västerås. Bildspelet skapade jag i Ashampoo Slideshow Studio HD 4 . Jag har än inte hunnit sätta mig in i Go Pro filmkameran jag fick av min son men nu måste jag ta itu med detta. Jag skall be min man läsa in sig på den och sen får han lära mig. Han är lugn, cool och  pedagogisk


 

Här följer lite höstbilder jag tagit utefter en liten landsväg på landsbygden. Det är magiskt vackert att åka omkring med bil nu på små vägar. Det får bli ett ordlöst inlägg för klockan är så mycket nu. 


                  

Min man är just nu hos fysioterapeuten för sin axel som börjat krångla. Han har fått en massa övningar och har blivit lite bättre men det hjälper inte fullt ut. Själv håller jag på att göra mig iordning för vi skall ta en promenad när han är klar hos fysioterapin. Nu har vi en ny vecka med nya upplevelser. Jag önskar er en fin början på veckan.

 

          


#Bildspel #Båtar #Höstbilder

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards