Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 september 2020

Tom Alandh dokumentärserie om Pia Sjögren och orättvisor

Av Malin wiper - 9 september 2020 08:15


  Tom Alandh


Dokumentärtipset:


Det sköra livet - 1. Åren 2011-2014 SVT play. Avsnitt 2 mellan åren 2014-2020 som handlar om Pia Sjögren. Jag har sett dom förra omgångarna också i denna dokumentärserie av Tom Alandh. Det är ett skakande livsöde som tar på alla känslosträngar och man ser hur droger bryter ner en person. Det har varit jobbigt att följa denna serie ända från början men för att få en inblick i ett livsöde och problemen med beroende så har jag framhärdat. Jag har sett dom flesta av hans dokumentärer och han har en viss känsla i dom och det gör att man inte kan slita sig  än om man lider med dom drabbade

 

  Pia Sjögren

 

Klicka här för att se den fristådende dokumentären från 2001. Den första dokumentären i denna serie hette Det svåra livet och den är från 2001. Leva livet från 2011

 

Klicka här för att se vilka dokumentärserier Tom Alandh gjort för övrigt. Han är en svensk journalist och dokumentärfilmare som föddes i Stockholm. Klicka här för att läsa mer om honom

 

                             

Jag tycker Tom Alandh gör fantastiska dokumentärer och han har en sån fantastisk berättarröst som är lugn, skön, sympatisk och viker inte för nåt. Det är tragiskt att vi inte kan ombesörja hjälp för dessa personer så dom får ett fullvärdigt liv. Numera är det neddraget på allt vad gäller denna grupp och många andra också. Jag gråter nästan blod när jag ser detta/dessa människoöden. Det är inte bara den sjuka som lider utan hela familjen och jag känner så för Pia Sjögrens mamma som aldrig gett vika och kämpat på för sin dotter. 

 

Klicka här för att se vad som stod i Aftonbladet 7/9 ang Tom Alandh:s film om Pia Sjögren

 

                    

Att gå in och läsa nyheterna numera är rena skräckfilmen. Det händer så mycket i hela världen nu och det är mest negativa saker. Det är krig, bränder, miljöförstöring, djur och människor som far illa och mycket, mycket mer. Tänk att ingen har gjort nåt åt gängkriminaliteten i tid och fångat upp barn som far illa och blir född in till att begå brott. Vi måste även få mer rättvisa men som det ser ut nu så ökar klyftorna mer än jag någonsin varit med om i min livstid. 

 

#Tom #Pia #Rättvisa

 
 
Hebbe

Hebbe

9 september 2020 09:24

Jag har inte sett den serien,men vet att Tom Alandh duktig på att göra dokumentärer...Här verkar det som det ska bli en grådag +7,5 just nu..Jag har några Anitor i min krets av bekanta,Anette heter en kompis fru..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

9 september 2020 11:19

Han är verkligen skicklig på detta med dokumentärer. Vi har regn hos oss

Ja då har du några du känner med dessa namn. Jag känner endast en Anette

Ha en fin dag
kram från Malin

 
Hebbe

Hebbe

9 september 2020 09:27

Tackar,,det smakade jättebra..Jag fotar uppifrån så jag ser hur det ser ut på tallriken,trots att profsen säger att bilden blir "Platt"..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

9 september 2020 11:20

Det är verkligen bra att fota så och det blev snyggt och såg hur gott ut som helst. Jag blev hungrig ;)

Ha det bra
kram

 
Amisa

Amisa

9 september 2020 09:37

Ja, jag gillar också Tom Amanda dokumentärer och har sett alla om Pia och dom om Martina och jag har för mig att det också finns fler dokumentärer av honom på SVTplay. Det är djupt rörande att se hur folk kämpar med sina liv utifrån dom förutsättningar dom haft i livet. Och så modigt av dom här personerna att så öppet våga visa sin sårbarhet så öppet! Jag berörs djupt av att Pia som kämpat så med att få bukt med sitt missbruk och lyckats sedan också måste kämpa med en allvarlig sjukdom. Det känns så otroligt orättvist, hon förtjänar verkligen lite lugn, ro och harmoni i livet nu!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

9 september 2020 11:22

Det finns säkert fler av hans dokumentärer i SVT play. Jag har sett dom flesta. Det är verkligen som du beskriver, djupt rörande och modigt. Ja du det är inte rättvist att när hon får det bra och mår bättre så får hon denna hemska sjukdom

Håller med dig

Ha en fin dag
kram från Malin

 
wiolettan

wiolettan

9 september 2020 09:38

Håller helt med dig.
Jag har också sett Tom Alandhs serie om Pia. Den berörde mig mycket.
Alandh är en mästare att komma människor in på livet och får dom att vara sig själva.

Härlig bilkaravan du har här, med vackra äldre årgångar.
Sköt om dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 september 2020 11:23

Ja du dessa dokumentärer berör verkligen. Han är så skicklig och det är precis som du uttrycker så bra. Ibland har man tur och dyker på bilar som man kan fota

Sköt om dig du också
Ha en fin dag
kram från Malin

 
Skogsälvan

Skogsälvan

9 september 2020 10:49

Jag håller med dig det är rena skräckfilmen att läsa nyheterna. Undrar var det ska sluta?
Ha en fin dag
Kram

http://www.skogsalvan.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 september 2020 11:25

Ja du det är ingen höjdare. Jag undrar också hur skall detta sluta? det är så mycket på en gång

Ha en fin dag själv
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

9 september 2020 12:03

Håller med dig i allt du skriver, och dokumentärerna är
så sevärda han är en mästare att filma och få fram människan
bakom. Vad det skall sluta med allt får man tänka för sig själv.
Ha en bra dag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

9 september 2020 12:42

Ja du han är verkligen en mästare på att få fram sitt budskap. Man undrar verkligen vart det skall sluta

Ha en fin dag själv och sköt om dig
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards