Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2020

Av Malin wiper - 6 juli 2020 07:45


  

Vi kom ändå inte iväg till Enköping till min son i går. Efter att jag ätit välling så blev magen sämre igen och det började bränna, svida och magen svullnade upp. Min man fick åka till Erikslunds Apotek och köpa medel för jag var helt förstoppad också. Vädret var ju  inte heller så utomhusvänligt med regn hela dagen.  Vi har bestämt att så fort jag mår bättre och vi har en solig dag så åker vi dit.


 

Jag såg en AUSTIN MINI 1000 från 1972 på en parkering där vi åkte förbi i lördags

 

 


 

Den ser för gullig ut


  

En filmfigur hängde på stötfångaren. Kul med såna detaljer. Min man trodde det var Lucky Luke men min bloggläsare SmålandsJenny talade om för mig att figuren är Woody från Toy Story. Tack snälla du

 

                                                      animated-lucky-luke-image-0007 

 

Den är ju inte bara orange utan hade lite vitt på motorhuven


 

På takräcket stack några gamla skidor ut, två däck, högtalare och lite annat

 

        

Dagens vindskulpturer.

 

 

En bild jag tog utefter en liten landsväg som passar in i detta inlägg. En gammal rostig traktor till vänster och till höger en gammal bensinpump


  

Sen dök jag på en snygg svart Chevrolet Bel Air från 1957. Läckert med svart blank lack med lite vita inslag i vingarna. 


     

Här passar denna bild in som jag tog efter en liten väg. Det är ett uthus som är fyllt med nostalgi. På garaget fanns en silhuett av Elvis men en modern bil stod i vägen så jag hoppas jag kan fota hela garaget en annan gång. Tog bilden från bilen

 

      

The Rolling Stones med Route 66. Den passar bra in för på bilden ovan så finns en skylt där det står Route 66

Solen skiner men det blåser rätt kraftigt. Hoppas det funkar med att promenera lite i dag. Fortsätter behandla magen i 14 dagar så får vi se om det går över. Nu har jag 1 avslappningsövning, en ansiktsgymnastik och en insomningsövning så det är full rulle nu. Önskar er nu en bra början på den nya veckan.

 

                                     animated-have-a-nice-day-image-0008

 

#Austin #Vindskulpturer #Lucky #Chevrolet #Uthus #Rolling

Av Malin wiper - 5 juli 2020 09:30


    

Jag har aldrig sett en sån lång Limousin. Det är en CHRYSLER VIG 6 från 2006. Gissar att det är ett brudpar med följe som har hyrt bilen. Man ser folk bakom bilen och en av dom ser ut som en brud med sina tärnor. Själv har jag aldrig längtat efter att gifta mig i vitt eller i en kyrka så vi är olika. Jag fattar inte hur man kan svänga i en kurva med denna

 

Klicka här för att komma in på stället där dom hyr ut denna limousin

 

                        

 

Här ser man chauffören vid framdörren och han har en hjälmmössa på sig. Jag var inte den enda som sprang ur bilen för att fota. Det var rätt många som stod där och knäppte av


  

Framifrån och i bakdörren hjälper chauffören inne i bilen


 

Vid en rondell dök en intressant buss upp. Det är en Volvo B 5850 från 1966 som är lastbilsregistrerad 


 

På vägen hem dök denna gula veteranbil upp som jag fotat några gånger förr men på Veteranbilsträffar. Det är en BUICK ROADMASTER från 1957


 

Ytterligare en bil dök upp och det är en Cheva van från 1985. Bilderna blir ju inte optimala från bilfönstret men det får duga

 

      

Jag hittade ett klipp med avslappningsövningar i går på Youtube. Det räddade gårdagen för jag blev helt lugn och avslappnad. Jag blev både dåsig och pratade lugnare och därför kommer jag att använda mig av detta varje morgon. Det höll i sig jättelänge och jag som är en högvarvare gick ner i varv så mycket så det kändes vilsamt och lugnt i kroppen. Klippet heter Omfamna det du känner. Jag gillade även hennes lugna röst som sa att man får känna det man känner och låta det komma ut. Annars är det alltid detta snack om att man skall vara positiv hela tiden och som ett rakt streck. Alla är inte såna så vi är olika som människor och det skall vi omfamna tycker jag. Att man behöver avslappning eller är en viss personlighetstyp betyder inte att man är svag så det är en stor missuppfattning som råder.  Jag skulle aldrig ha klarat allt jag gått igenom i livet om jag inte haft en grundstyrka

 

               

Jag fick tag på min son så vi åker dit och träffas på håll några timmar. Min mage börjar sakta rätta till sig men jag tror det tar lite tid för jag har nyss börjat med tabletterna och då som kur i 14 dagar. Vi har ju hyrt elbilen hela helgen så det gäller att använda den och vi blir inte borta så länge. Det ser ut att bli regn i dag också men det kan ändra sig. Hoppas ni får en lugn, skön och harmonisk söndag mina fina besökare

 

        

Dagens vindspel som är ett härlig och roligt 

 

#Limousin #Chrysler #Buss #Buick #Avslappningsövningar #Vindspel

Av Malin wiper - 4 juli 2020 19:45


 

Vi åkte iväg i dag med elbilen vi hyrt från Hallstahem 10.00 och den går som på räls. Min man älskar att köra bilen och jag behöver inte ta med mig några kylpåsar för sätena är helt underbara för ryggen. 


 

Min mans bror hade kommit tidigt till Runes Café så han stod där i regnet och väntade. Det var minst 4 månader sen vi träffades. Han bor inte så långt från cafét


 

Janne valde en tekaka med ansjovis, ägg, kaviar och tomat. Han tyckte den var jättegod

 

                 animated-cup-image-0011               animated-cup-image-0011               animated-cup-image-0011               animated-cup-image-0011 

 

Min man valde pannkaka med sylt och grädde. Han tyckte det smakade jättegott så han var nöjd. Själv tog jag en kopp te och åt en hallongrotta. Jag glömde fota för jag är lite disträ just nu och vill heller inte vara med på bild

 

 

Hit men inte längre. Vi hade tänkt sitta ute men det regnade så vi satt vid olika bord istället

 

 

Min man blev eld och lågor när han fick reda på att dom hade nybakade Samous som är ett Irakiskt bröd. Det har blivit hans favorit. Han köpte hem 10 st som sen frystes in och då har han för lång tid framåt. Jag köpte 4 hallongrottor och fryste in. 


 

Alla knep är tillåtna för att hålla behörigt avstånd.  . Två bröder i närkamp på avstånd. Efter ett tag började magen krångla igen så vi åkte bara genom stan en sväng och sen hem. Jag hade alldeles för bråttomt att ringa min son och säga att vi kunde inte komma i morgon söndag till honom. Det var dumt för jag vet ju inte hur jag mår på morgonen. Nu får jag inte tag på honom så allt blev helt galet men jag kanske får tag på honom i morgon bitti

 

       

Coldplay Gravity med animation av Ryan Woodward. Ryan är en av mina favorit-animatörer och jag har haft flera av hans klipp inne i bloggen förut också


 

Vi åkte även förbi en blomsterbutik som vi varit och handlat på några gånger och den är jättefin. Tyvärr har dom upphört men inte på grund av corona utan på grund av ombyggnad i fastigheten. Butiken hette Nya Gideonsbergs Blommor. Fast på en lapp på dörren stod det att dom även har en annan blombutik som kunderna är välkomna till. Den heter Odensvi Blommor och den ligger i Skiljebo centrum

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2018 där jag skrivit om butiken. Klicka här för att se ytterligare ett inlägg från butiken


 

En väggmålning utanför en butik som inte fanns där förut


 

En lång vit motorkryssare låg där framför höghusen i hamnen 


   

Jag avslutar med en vacker bild jag tog på en man som stod i sin eka och fiskade. Nu skiner solen efter att det har regnat rätt mycket i dag. Hoppas ni får en härlig lördagskväll

 

        

Dagens vindsnurra. Det blir en extra i dag

 

#Elbilen #Bror #Runes #Samous #Närkamp #Ryan #Blomsterbutik #Väggmålning #Fiskade #Vindsnurra

Av Malin wiper - 4 juli 2020 08:45

   

Vi har hyrt elbilen i helgen så i dag lördag skall vi träffa min mans bror i Västerås. Vi kan ju inte ha nån i bilen så vi har bestämt att träffas på Runes Café som inte ligger långt från där han bor. Det blir lite problematiskt för mig men jag får ta te och dom brukar ha släta tunna kakor där som jag kan doppa i tet. Vi skall sitta på deras stora uteservering och då vid olika bord. Efter det så promenerar vi runt lite i området runt cafét. I morgon söndag så åker vi till min son och umgås utomhus några timmar. Jag har inte träffat honom på ca 4 månader. Vi kan ju inte åka runt tillsammans som förut utan vi ställer bilen och går omkring både i hamnen, en temapark och lite andra ställen. Vi tar munskydd med oss för säkerhets skull än om vi alla är friska vad vi vet. 

 

 

En veteranbil som skall få sig en make over. Klicka här för att se en läcker bil som jag fotade i juli 2017. Det var den första sommaren här i Hallstahammar. Då var allt så spännande och nytt så vi var hela tiden ute på upptäcksfärd. Västerås hade vi varit i många gånger i och med att min mans bror bor där och sen var vi dit med sonen också många gånger innan vi flyttade hit. Han bor ju i Enköping som ligger 6 mil från oss

 

       

Dagens vindsnurra. Kille med husbil som grillar 

 

 

Min son mejlade över två bilder på detta fordon som han fotat. Han visste inte vad det var för bil men jag hittade en registreringsskylt baktill som jag förstorade upp. Det visade sig vara en mopedbil från 2018 och går under namnet SDV Minihummer  

                

 

Jag har aldrig sett en sån förut så det var kul

 

     

Ett klipp med den eldrivna Minihummern

 

 

Jag fotade fullmånen genom vardagsrumsfönstret i går och den har ställt till det för mig i natt. Jag vaknade med skakningar och stor ångest. Kunde inte få kroppen lugn så jag satt mig ner framför ett klipp med avslappning till musik och rörelser. Det värsta försvann och jag slappnade av lite mer men jag är ändå fortfarande uppjagad. Jag kommer inte ihåg drömmarna men dom måste ha varit nåt extra. Jag har alltid reagerat på fullmåne men inte så mycket som denna gång. För att kunna följa med min man ut med elbilen så måste jag lugna ner mig lite till för jag vill inte vara hemma ensam. Vi har ju bestämt träff med hans bror i Västerås på avstånd utomhus 

 

                

Två minnesbilder. På bild nr 1 är jag 17 år och går på Ålsta Folkhögskola i Fränsta. Jag hade gått upp i vikt till 73 kg och kände mig inte bekväm men nu skulle jag vara överlyckling om jag vägde 73 kg. På bild nr 2 är jag ca 21 år och hade gått ner i vikt till 52 kg. Efter det så har jag i livet vägt mellan 56-65. Viktuppgången nu beror på flera faktorer som jag skrivit om förut. Kolla in snibbarna på klänningen som var högsta mode då. Som skärp hade man en kraftig guldkedja runt midjan som man kunde variera i storlek. Det ser ut som håret är uppsatt i tofsar

Nu önskar jag er en fin lördag och helg. Sköt om er och njut i det lilla

 

                                                                    

 

#Veteranbil #Vindsnurra #Minihummer #Fullmåne #Minnesbilder 

Av Malin wiper - 3 juli 2020 14:30


 

När vi gick ner mot centrum i dag så såg jag en bil med en motorbåt på släp. Synd att jag såg den lite sent för annars hade jag kunnat få en toppenbild. Det är lite kalla vindar men i solen känns det som 20 grader. Tyvärr fikade vi och jag tog en halv kopp kaffe och då svullnade magen upp och jag fick bränningar och sveda. Det verkar som jag tål bättre vårt snabbkaffe. I det har jag hälften varm mjölk, vatten och ytterst lite kaffe. Det gjorde att jag var tvungen att sätta mig ner på en bänk medans min man gick till Apoteket . Han var ensam i hela Apoteket Hjärtat just då så det funkade bra. 

 

Klicka här för att höra en gammal låt med Agneta Fältskog som heter Doktorn

 

 

Han köpte mer Omeprazol och även novalucol så att jag är garderad. För övrigt känner jag mig frisk

 

                                  


Dosett med larm från Wellvitas 

 

Som vanligt var dom otroligt gulliga och hjälpsamma på Apoteket Hjärtat här i Hallstahammar. Min man  berättade hur jag hade det med magen och då sa hon att många har blivit räddade av Mjöksyrabakterier så han köpte en lite burk till mig för att testa. Man skall ta en tablett/dag i samband med frukost och min består ju av välling. Så nu blir det till att kurera magen ordentligt. Jag har även en tendens att grubbla på sånt jag inte kan göra nåt åt och till slut så sätter det sig på magen. I och med Covid-19 så har man ännu mer tid att fundera och det måste jag sluta med.

 

                           

Nu skall jag dricka te istället ett bra tag framöver. Ända sen jag var barn har min mage krånglat till och från. Kom ihåg alla gånger jag fick tvållavemang för på den tiden hade dom inte så bra mediciner som nu. Det var ingen höjdare men dom var tvungen att få igång magen på mig. Sen jag opererade bort gallsten så har jag varit bra i flera år men nu är det dags igen. Det är ju typist att vi blivit bortbjudna till två ställen på sista tiden "utomhus" och inte kunnat gå. Fast som dom sa till mig så är sommaren inte slut än. Jag skall försöka bara tänka positivt nu och coola ner mig lite.

 

       

Gatukonst som är på en ny nivå. Nu skall jag ta det lite lugnt för vi har aktiviteter både lördag och söndag om det vill sig väl. Sköt om er och ha det så bra ni kan

 

                     

Nu läggs Birka Cruises ner så det är kris överallt. Den båten åkte vi från Stockholm till Åland med i sällskap av ett grannpar. Det var i början av 2000-talet och vi bodde i eget hus

 


#Motorbåt #Hjärtat #Mjölksyra #Gatukonst #Birka

Av Malin wiper - 3 juli 2020 09:30

  

Nu förstår jag varför jag inte blir helt bra i magen. Omeprazol skall tas som en kur i 14 dagar men jag har tagit dom vid behov så nu skall jag göra på rätt sätt. Sen skall jag även köpa novalucol och det kan tas vid behov. Jag har börjat känna av fullmåne redan fast det infaller 5 juli som så oroligt i natt med massor av jobbiga drömmar. Vi båda vaknade tidigt men somnade om och vaknade inte förrens 08.30 Det är sol ute men bara 14 grader varmt. I dag skall jag tona håret och fixa lite annat innan helgen. Vi har planer både lördag och söndag som jag hoppas går att genomföra. Då kommer jag att få lite mer material i bloggen. Jag har ju många minnen och saker jag kan skriva om men inte just nu för då måste jag leta igenom både bilder och annat och det orkar jag inte. 


 

Det jobbas för fullt utanför ICA där dom lägger ner rör för fjärrvärme. Efter det så börjar det byggas ut från ICA där det skall bli café och restaurang.


 

Här ser man lite mer dom långa rören. Utbyggnaden kommer att gå ut en bit på centrumgatan


 

Svensk Fastighetsförmeling här i Hallsta har satt ut bord och två stolar plus en fin blomma i en korg


 

Åsby Floristen ändrar om utanför hela tiden så man har nåt vackert att fota 


  

         

Dagens vindsnurra


 

En ung gråsparv kom ända fram till oss då vi satt på en bänk. Den verkade inte så rädd och den kanske trodde vi hade lite bröd att ge den


 

Den såg så gullig ut

 

 

Detta är den bästa bild jag fått på en gråsparv och det var ca 2017. Den satt på en stolsrygg på ett café i hamnen


  

Vägen tycks vara lång innan det blir nån ljusning i detta med covid-19. Nu är det fredag igen och veckorna tycks ändå passera rätt snabbt trots tristessen som råder. Jag är så tacksam att jag inte är ensam utan delar livet med mitt livs kärlek och i denna situation är det guld värt. Nu avslutar jag med att önska er en så bra fredag som möjligt och att hela helgen går i dur än om rådande läge går i moll. 

 

      

Santana & Seal med You are my kind, och det är du verkligen Mr T. Vi har varit gifta i 29 år

 

    


Våra vigselringar

 

#Magen #Rör #Fastighetsförmedling #Floristen #Vindsnurra #Gråsparv #Santana

Av Malin wiper - 2 juli 2020 14:30


     

Vi gick förbi Stilmarks kläder i dag och här ser ni Torbjörn som ställer ut ett ställ fullt av snygga sommarskjortor. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där man får lite historik över klädbutiken


 

Min man köpte en långärmad vinröd pikétröja som hade kostat 400 kr men nu 200 kr. Så vi gick in i butiken som var tom just då för vi var där precis då dom öppnade. Piketröjan kan han ha senare i höst för den är lite tjockare än sommartröjorna


 

Min man har samma problem som mig svårt att passa i huvudbonader men nu hittade han en keps för 100 kr som såg jättebra ut på honom


  

Så här ser den ut från sidan


 

Så här ser den ut på honom. Bilden visar inte optimalt men på ett ungefär hur det ser ut


 

En vit festskjorta med lite blommiga inlägg i armar och hals. Dom har massor av både slipsar och flugor och på bilden ser ni en av dom. Dom har både jackor, skjortor, byxor och annat på rea nu

 

               

Michael Bublé & Frank Sinatra med Fly me to the moon


 

Nu har dom så här lite kvar av sina storsäljar-byxor till kvinnor. Jag har köpt 3 par förut i olika färger. Nu finns det svarta, blå och rosa/beige kvar. Dom har fått ta hem byxorna i flera omgångar. Nedsatta till 199 kr och dom är supersköna att ha på sig.

 

 

Detta är en nyinkommen topp för dagen och den finns i tre olika färger. Det kommer hem fler nya kläder inom kort

 

 

Färg nr 2

 

  

Färg nr 3

 

       

Smarta och billiga lösningar

 

  

En rund klädställning full med reaplagg. Här en rosa topp med spets upptill och den finns även i vitt. Jag fotade lite mer både på dam och herravdelningen men i detta inlägg ryms inget mer

                          


När vi kom hem från vår promenad så öppnade sig himlen och vi fick ett rejält regnväder men det varade inte så länge. Nu är det sol igen men luften är bättre och skönare. Jag har nyss pratat med min väninna Barbro och där hade dom samma väder. Det är hon som virkar så fina grytlappar. Klicka här för att se några av hennes grytlappar som vi har hemma. Nu skall jag fixa lite hemma för vi ligger efter med massor och så blir det när man är rastlös och måste ut hela tiden. Ha en fin eftermiddag 

 

#Stilmark #Keps #Festskjorta #Michael #Byxorna #Topp 

Av Malin wiper - 2 juli 2020 08:45


 
Min man har haft ett sår på armbågen som han inte vet hur han fått. Han har behandlat armbågen med en massa medel vi hade hemma och såret läkte men det är svullet och rött. Han ringde Vårdcentralen i går och fick en tid samma dag. Läkaren sa att han fått in bakterier genom såret så det blivit en inflammation.

 

 

Så nu skall han ta penicillin i 10 dagar och  han skall även binda om armbågen med en elastisk binda som håller åt och gör att vätskan i armbågen försvinner

 

                                 


En pillerdosa i form av en donut. Den är hänge till en nyckelring från SupraBazar 

 

 

Så här kommer han att se ut tills svullnaden gått ner och kanske lite längre sa läkaren. Det var bara han och två till i väntrummet och dom satt långt ifrån varandra

                   
      
Dagens vindskulptur. Den känns lite som molekyler som svävar runt så den passar in till ämnet för dagen


Käkgymnastik:

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag tipsar om käkgymnastik. Den har jag gjort 2 gånger/dag i flera månader nu och har fått bort knaket i käken som jag drogs med under nåt år. Dessutom är dom bra när man har besvär med att gnissla tänder och bita ihop käkarna på natten. Har man som jag dessutom en nackskada så kan sånt här uppstå. Efter att ha använt mig av övningarna så har jag inte ont i varken öron eller käken när jag vaknar på morgonen. 

 

                          


Jag har testat en sån här bettskena som kostar 250 kr på Apoteket. Nu är dom nedsatta till 199 kr. Det är en Ekulf night guard. Den funkade inte för mig för den satt inte kvar och den var väldigt ranglig och tunn när man hade värmt upp den. Om jag blir sämre igen så kommer jag att låta tandläkaren/tandhygenist göra en åt mig. 


                 


Klicka här för att läsa mer om äldrevården och denna gång om mörkläggning för att skydda sig själva och slippa jobbiga samtal från anhöriga. 


      

Vackert hav som får bli en avslutning på detta inlägg. Än om det just nu ser lite mörkt ut på himlen så skall vi ändå ta en promenad. Ha det bra och sköt om er

 

   

TV Tips:

 

Nya avsnitt av Mord i Paradiset på SVT play. Lättsam deckarserie

 

Deckarserien Vera är tillbaka med nya avsnitt på TV 4 play

 

 

#Armbåge #Käkgymastik #Äldrevården #Hav #Deckarserie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards