Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 juni 2020

Av Malin wiper - 2 juni 2020 13:00


 

I går då vi var till Kolsva så tittade vi oss omkring lite. På andra sidan gatan från Kafe Ritz så finns detta torg. Där har dom butiker och restauranger. Det går att slå sig ner på bänkarna och njuta i solen. Gula tulpaner sticker upp mellan bänkraderna


 

Snyggt på en av balkongerna


 

På torget finns också en annorlunda fontän som jag tror härrör från Kohlswa Jernverks AB. Det var en svensk ståltillverkare beläget i Kolsva med främst tillverkning av stålgjutgods. Företaget grundades 1548 och delades upp 1985. Ni kan läsa mer under länken på första raden

 

  

Jag filmade en snutt för det såg så svalkande ut i den stekheta solen. 

 

 

En snygg ledstång i järnsmide

 

                    

 

Hjalmar Branting står som staty framför en pampig byggnad

 

Karl Hjalmar Branting  föddes 23 november 1860 i Klara församling i Stockholm, död 24 februari 1925 i Adolf Fredriks församling i Stockholm, var en svensk socialdemokratisk politiker och tidningsman. Han var partiledare för Socialdemokraterna från 1907 samt blev 1920 Sveriges första socialdemokratiska statsminister.


 

Ett kul namn på en frisering. Den heter Hair & Nu

 

                     

Jula

              

Malin har ordet:


Man har förstått att nåt skulle hända i USA för har man en sån galen president så är det bara fråga om tid. Sen att en del polisers rasism har gjort att dom tar livet av oskyldiga på gatan gör inte saken bättre. Det märks att folk är uppretade nu och vadsomhelst kan hända i och med att dom använder gummikulor och tårgas. Det är ändå otroligt att folk sluter samman och demonstrerar mot eländet. Det har demonstrerats fredligt länge men inget har gjorts för att förbättra situationen. Det är sånt här som händer när en befolkning blir helt överkörd.

 

                                   

                  

Vi skriver 2020 och fortfarande har vi rasism och främlingsfientlighet. Vi tillhör alla människosläktet så det går över min fattningsförmåga att förstå detta med rasism. Vi är alla beroende av varandra för att världen skall fungera. Orättvisor och folks olika värde är nåt som gör att det kokar i grytorna. Jag har varit med så länge så jag känner att det kommer att brista precis som det gjort förut i historien. Martin Luther Kings ord: I have a dream ekar förgäves i fjärran

 

                                                   

 

Vi har varit ute på en lite längre promenad och det blir ytterligare en senare i dag. Det är sommar men med lite svalkande vindar. Det jobbas för fullt på gården nu och all asfalt är borta och sen skall dom lägga ny. Vi får nu gå in genom källaren ett tag framöver. Ha det bra och sköt om er

 

      

Dagens vindsnurra


#Kolsva #Fontän #Hjalmar #Hair #Polisers #Martin #Vindsnurra

Av Malin wiper - 2 juni 2020 08:00


 

Vi åkte iväg mot Kolsva i går med elbilen, och hamnade på Kafe Ritz först för en härlig fika. Nästa gång skall vi hyra elbilen lite tidigare för nu tog vi den inte förrens 09.30 och då hade redan en annan person hyrt bilen på morgonen så den var inte fulladdad. Jag är ingen tidsoptimist så vi kunde inte åka så långt som vi tänkt, och  på små vägar på grund av detta. Därför kunde jag inte fota lika mycket som förra gången vi hade elbilen då den var fulladdad. 

 

                                 


Hulténs

 

Vi satt ute på denna utomhusservering och det var jättemysigt. Klicka här för att se när vi var dit sist. Då var det mycket kallare. Där visar jag mer av cafélokalerna och dess fina retromöbler


       

Dagens vindflöjel Nils Holgersson


 

Vi satt mot husväggen för vi gillar inte att sitta i direkt solljus


 

Min man valde en jättegod leverpastejsmörgås


 

Jag tog en tekaka med ost och skinka och den var också jättegod


 

Kaffebrickan var jättesnygg


 

Jag gick sen in och fota sånt som inte kom med förra gången. Det var inget folk inne på cafét just då. Snyggt för retrotidningar och annat


 

Dom har flera olika cafélokaler och i denna lite möbler från ca 1940-talet. Den gamla radion stod på, så den användes. Jag fick beskära bilden lite mycket på grund av att det stod en stol i vägen mot fotöljen. Jag hade ju kunnat flytta den lite men ibland får man kortslutning..  


 

Dom hade lagt en hög med tidningar på bordet och det med snygg finess


     

Gammalt fint golvur stod där som ett smycke


 

En annan soffgrupp där man kan sitta och inta sitt fika                        


 

Det hängde två långa affischlängder på sidan om en möbelgrupp. Där ser man skådespelare från förr och då kallades dom för "Filmstjärnor". På bilderna kan jag se Rock Hudson, Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Vivian Leigh, Clark Gable mfl

 

         

En biografi över vår Svenska filmstjärna Ingrid Bergman.  

 

Sen gick vi omkring i centrum av Kolsva och jag fotade lite mer men det kommer i ett annat inlägg. Vi blev så trötta sen så vi satt på balkongen ett tag och fikade och sen såg vi lite film. 

 

                     animated-cup-image-0010Ha det bra och njut av kaffe med dopp och lite andra nöjden

 

#Elbilen #Ritz #Ingrid

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards