Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2020

Av Malin wiper - 4 maj 2020 08:00


      

Dagens vindsnurra med flera snygga i samma klipp del 4

 

  

En bild från 4 maj 2018 som får symbolisera den långa vägen vi har att gå innan pandemin lättar på trycket

 

  

Minnesbild från en utflykt i maj 2019


      

Vilken fin röst denna tjej har. 

 

     

Nu har jag inget mer att komma med för det blev ju ingen utflykt i går på grund av utebliven bil. Därför önskar jag er nu en så bra början på denna veckan som möjligt. Var rädda om er 



#Vindsnurra #Pandemin #Röst

Av Malin wiper - 3 maj 2020 17:00

 

Vi var lite frustrerade över detta med elbilen så vi gick ut en sväng men som ni ser så var det mörka moln på himlen. Det kom ändå fram lite sol emellanåt. Jag tänkte ta med paraply när jag gick hemifrån men avstod trots att jag visste att det säkert skulle bli regn. Vi höll oss lite utanför centrumkärnan

 

 

Fiskmåshonan ligger nu och ruvar på sina ägg och halvslumrar fast med halvöppet öga. Hanen brukar stå på ett hustak och speja. Varje år är dom tillbaka på garagets plåttak

 

 

Det var i alla fall skönt att komma ut en stund

 

      

Jag tror jag skall testa så småningom att göra såna här fina pappers paraplyer som man kan dekorera med på ex pannacotta, tårta eller i drink. Jag har såna köpta hemma men dom är ju inte lika snygga och stabila. Kom ihåg då jag hade mina "Tjejkvällar" då vek vi servetter på kul. Jag satt laptopen i köket och så vek vi tillsammans. 

 

                

Klicka här för att se en av mina tjejkvällar. Då bodde vi i Vaggeryd på Storgatan och det var 2013 och sen flyttade vi till Korpgatan innan vi kom hit till Hallstahammar. Klicka här för att se annan tjejkväll. Klicka här för att se när vi endast var 3 st på mina tjejkvällar. Klicka här för att se en servettvikning vi gjorde på en av mina tjejkvällar

 

 

Elbilen har inte kommit tillbaka än och man undrar vad som hänt. 

 

 

Så här tomt var det på en affärsgata en bit från centrumkärnan. Fast det är ju söndag och allt är stängt utom matvarubutikerna

 

 

Helt plötsligt dök denna läckra bil upp en bit ifrån oss. Den ser ut som en nyckelpiga, så häftigt!. Sånt gillas..  . Bilen är en Toyota AB 1 från 2009

 

                                                           

Lightinthebox 

Sen bröt då regnet ut för fullt men vi hann hem innan vi blev helt genomdränkta. Nu nån timme senare har regnet avstannat och vi har sol igen. Ha det bra och tack för att ni tittade in

 

        


#Elbilen #Fiskmåshonan #Pappers #Nyckelpiga

Av Malin wiper - 3 maj 2020 11:45

  

Jan-Olof Stranberg har dött och det i en ålder av 93 år. Han var en svensk skådespelare, teaterchef och regissör. Jag har lyssnat på honom många gånger genom radioteater när jag var barn och senare på TV-teater och har alltid gillat honom. Jag tyckte han var en fantastiskt bra skådespelare med stor utstrålning.

 

                                    

Kamda 

Hösten 2006 och våren 2007 medverkade han i Erland Josephsons pjäs Blomsterplockarna som då spelades på Strindbergs Intima Teater, och under våren på Dramaten. Klicka här för att se allt han medverkat i. Han medverkade bland annat i TV-miniserien Markurells i Wadköping. Goda grannar var en populär TV-serie 1987-1988 som han också hade en roll i. Vad jag kan se så var det filmen Trolösa år 2000 som blev hans sista gärning. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

                     animated-shakespeare-image-0008                                      animated-shakespeare-image-0006 

från 1963 var han gift med Rigmor Sahlberg. Jan-Olof har en son Mikael Strandberg (död 2000 46 år gammal), så tragiskt med skådespelaren Anita Blom (gift 1951-1958) och han är också skådespelare

 

       

Här blir Jan-Olof Stranberg intevjuad. Tyvärr hittar jag inget annat klipp med honom

 

                         animated-film-camera-image-0031  

 

   

Min man gick för att hämta elbilen 08.00 men när han kom dit så fanns ingen bil. Kundtjänst var inte öppen förrens 09.00 och då ringde han och pratade med en trevlig man. Nån hade hyrt bilen före oss och skulle ha lämnat tillbaka den 07.00 Mannen ringde upp kunden och ringde sen tillbaka till oss. Han fick inte tag på personen så vi är oroliga för att det skett en olycka. Nu är det bara att vänta och se vad som händer innan vi sätter upp oss på bilen till veckan istället. Vi hade som ni ser ovan kylväska och annan väska med oss för en utflykt i det gröna

 

 

Vi blev lite ställda och bestämde oss för att ta fram termosen och smörgåsarna och fika på köksbordet istället för att lugna ner oss lite. Vi glömde i hastigheten att vi hade kunnat sitta på balkongen.  . Resten av fikat tar vi med oss ut lite senare och sätter oss nånstans vid vattnet för nu är det fint väder. Ha en fortsatt fin dag och sköt om er

 

                              

Mumintermos från Bluebox 

      

Katt och kråka bästa vänner. Så rörande och fantastiskt


#Strandberg #Elbilen #Termosen #Katt

Av Malin wiper - 3 maj 2020 07:30


        

Dagens vindflöjel del 3

 

                               


Eka i mässing för värmeljus från Sjöbutiken 

 

Här kommer lite överblivna bilder på båtar jag fotade sist vi var ute med elbilen.

 

 

 

     

I dag har vi hyrt elbilen igen för vi har spader och känner att vi måste ut en sväng i naturen. Vi får se om jag hinner blogga nåt mer i dag. 

 

 

En minnesbild från 3 maj 2019 då vi var till Åsby Hem & Trädgård. Vi åt grillade smörgåsar på deras fina café och sen gick jag som vanligt runt och fotade. Nu får jag inte ens gå dit så livet har förändrats på kort tid. 

 

En av alla blombilder jag tog den gången. Ha nu en vilsam söndag mina kära besökare. Sköt om er 


                 

                  via GIPHY

Det gäller att ha mycket av handkräm hemma när man tvättar händerna så ofta. Det var nån som tipsade mig att man kan sjunga vaggvisan: blinka lilla stjärna för när man sjungit färdigt den så har det gått 20 sekunder. Det är den tiden det skall ta att tvätta händerna när man kommer utifrån. Jag är redan less på låten så jag tror jag börjar räkna istället.. animated-star-image-0029

 

      

Nu behövs det nåt vackert att både lyssna och titta på. Leo Rojas med Circle of life.     

 

#Vindflöjel #Båtar #Minnesbild #Händerna #Leo

Av Malin wiper - 2 maj 2020 13:45

 

Vid OKQ8 macken såg jag denna husvagn SC-SÄVSJÖ SMÅLANDIA 470L från 1990. Det är alltid kul när det dyker upp lite äldre husvagnar också. Denna såg så välskött och fin ut. I dessa tider är det guld värt att ha en husvagn eller husbil

 

     

Jennys helrenoverade Carmen från 1964, så häftigt!. Vilket jobb detta par lagt ner på detta projekt


 

Några däck som låg där framför en vägg och blev ett motiv


 

När vi gick igenom centrum så kom först en vakt gående och sen kom en polisbil så dom har full koll. Fast vi har inte sett vår kommunpolis på ett tag. Hoppas han är frisk och mår bra. Klicka här för att se Niclas polisbilar 


 

Jag gläds åt mycket mindre nu så bara att se detta träd med blomster under höjde humöret flera grader


  

Vackra tulpaner vid trädet

 

 

En närstudie


   

Såna här dubbelkrukor visade jag upp i bloggen häromdan och nu såg jag dom på en liten balkong. Det såg jättesnyggt ut

 

                       

 

Efter lunchen i dag så skall vi gå bort till second hand för att lämna några påsar med saker vi rensat ut. Vi ringer före eller knackar på rutan så hen kan komma ut och hämta påsarna. Nu skall vi fortsätta att städa i skåp och lådor och min man har mycket mer kvar i sina lådor på sin datorplats. Jag har snart inget att rensa bort för jag är ingen samlare utan vill ha lagomt mycket omkring mig. Solen kom fram mer nu och det lär bli varmare. Ha en fortsatt fin dag och sköt om er

 

 

En av blomlådorna hos Hallsta Café & Restaurang. Jag gissar att dom tillverkat den själv av en lastpall och sen målat den. Det är så kul med sånt för det sticker ut lite från vanliga krukor. 

 

     

En tillbkablick till år 1939 i New York City. Jag ser att detta klipp kan man inte se på bloggen utan man klickar på länken där det står "se den här videon på youtube" så kommer man till Youtube och kan se. 


#Husvagn #Carmen #Däck #Polisbil #Tulpaner #Dubbelkrukor #Tillbakablick

Av Malin wiper - 2 maj 2020 08:51

        

Jag har satt ihop ett bildspel av några av alla bilar jag fotat genom åren. Jag satt ihop bildspelet i Ashampoo Slideshow Studio HD 4. Efter det så satt jag in bildspelet på Youtube och publicerade det 08.45. Eftersom jag inte har några fler bilder klara så får detta duga tills vidare, hoppas ni gillar det. Jag fick även tag på en passande låt till klippet och det hämtade jag hos tribe of noise där jag är medlem. Det är varmare i dag och solen tittar fram lite emellanåt. Vi skall snart gå ut på en liten promenad men det är bäst att ha paraplyer med sig för det är lite mörka moln på himlen                                                 

                             

 

Jag blev lite nedstämd när jag läste att pandemin kan hålla på i flera år och man ser framför sig hur samhället bryts ner bit för bit. Det är ju redan sargat och nedmonterat så om detta går över så är det ett stort arbete som väntar på alla plan. Klicka här för att läsa om nåt som verkligen skrämmer och när man börjar fundera på hur man skall avsluta livet innan man hamnar där så har det gått långt.

                            

Nej! nu orkar jag inte tänka på detta längre för jag får ångest och tankarna blir mörka. Det gäller att peppa sig och leva för dagen så man ställer in sig på detta nya samhällsmönster. Nu är det lördag igen och jag hoppas ni får en så bra dag som möjligt. Sköt om er kära ni

 

 

En minnesbild från 2 maj 2018 då vi satt och fikade på City Gross café. Senare gjorde dom om cafét med nya bord, stolar och hade målat väggarna och satt upp utsmyckningar. Sen dess vet jag inte vad som hänt. Vi åkte förbi med elbilen sist vi hade den och då fannst det bara några bilar på Erikslunds Shoppingcenter så jag antar att dom snart stänger ner helt. Vi gick inte in utan åkte bara förbi för att kolla

 

   


Vindflöjel (vindsnurra) del 2 

 

 

#Bildspel #Slideshow #Pandemin #City #Vindflöjel

Av Malin wiper - 1 maj 2020 13:45

 

I dag fick jag spader och blev extra rastlös när jag såg från fönstret så stilla och tomt det var ute. Vi tog en promenad ner mot centrum där det var både vindstilla och en känsla som inte riktigt gick att ta på. Ena ögonblicket är det helt tomt och sen dyker det upp några personer men sen är det tomt och stilla igen så man känner inte igen sig. Mest längtar jag efter min son och det känns så konstigt att inte bara kunna hyra bilen och åka dit och umgås och få krama om honom. Nu hade det varit bra att inte ha 6 mil till honom för då hade vi kunnat åtminstone ses på avstånd nånstans i Enköping

 

 

Glassgubben hade satts ut så vi förstod att det var öppet på Hallsta Café & Restaurang. Det trodde vi inte på en första maj. Det var helt tomt därinne så vi bestämde oss för att ta en snabb fika men det kändes konstigt att gå in där efter att vi suttit på deras uteplats varje gång vi fikat där. Efteråt bestämde vi oss att inte gå in på nåt café än om det är tomt utan skall vi fika så sitter vi ute och är det dåligt väder så avstår vi. I och med att coronafallen ökar och har så gjort här i Hallstahammar också. Tur att man ändå får vara ute och promenera för annars hade jag blivit galen. Bara det blir lite sommarväder så kan man ta med sig fika ut i naturen. 

 

 

Jag tog en blåbärsmuffins och min man ett gräddwienerbröd. Siba har gjort ett bra jobb med att flytta bort hälften av borden och det är 2 m mellan varje bord och så även mellan stolarna. Vi satt uppe på en höjd med bara ett bord men det var så avlångt och mer än 2 m långt. Jag skojade och ropade lite högre på min man: Hej därborta du på andra sidan..  . När vi gick därifrån så dök det upp mer folk som gick in på Cafét

 

 

Detta är Månadens öl hos cafét. Det är ett öl som går under namnet Småland . Det gör mig nostalgisk i och med att vi bodde där i 17 år.

 

 

Dom nya blomlådorna i centrum fyller sin plats och det ser lite mer ombonat ut

 

 

Dom vanliga blomlådorna på Hammartorget

 

     

Gerry & The Pacemakers med You'll never walk alone. Passar bra i dessa tider. Dom var en engelsk pop- och merseybeatgrupp som bildades 1959 i Liverpool. Gerry Marsden på sång och gitarr. Gruppen delade manager med The Beatles (Brian Epstein). Gruppen var kring 1963 jämbördiga med the Beatles i popularitet

 

 

Här fanns det att äta

 

 

Jag fick också tag på lite föda

 

 

Undrar om jag kan hitta nåt också?. Klicka här för att se ett klipp med en duva och duvungar. Klicka här för att se en duva på riktigt nära håll

 

       

Vi hade tänkt gå ut en promenad på eftermiddagen men det regnar för fullt nu och ser så otroligt grått och trist ut. Jag gör lite annat hemma istället och sen kan man se en film eller spela nåt spel med Mr T. Det gäller att hitta på nåt så man får dagarna att gå. Det är så otroligt tyst både i huset och på gården så man skulle kunna höra en knappnål falla. Ha det bra och var rädda om er

 

                              


                                                                  Panduro 

 

  

Minnesbild från första maj 2018 då vår  röda Suzuki gick ur tiden. Den hamnade först hos Nyströms bilar innan den ansågs oreparerbar och forslades till skroten. Sen köpte vi en silverfärgad Suzuki som bara höll i 1,5 år. Då tyckte vi det var en katastrof men i dagens läge så är det bara en bagatell motför detta osynliga hot som ligger över oss alla. Klicka här för att läsa mer i ett inlägg från 2018

 

 

#Rastlös #Glassgubben #Gräddwienerbröd #Småland #Hammartorget #Gerry #Duva

Av Malin wiper - 1 maj 2020 07:15


 

På en av våra promenader så gick vi förbi ett annorlunda staket i smide. Det stack verkligen ut och såg ut som ett konstverk. Jag fick både känsla av: fågel, fisk och hällristningar

 

Klicka här för att se ett annat superfint staket jag fotat

 

 

Lite närmare

 

 

Detta är mer traditionellt men så snyggt ändå och det känns 1950-1960-talet 

 

           

Några bilder från 2014 då jag fotat några grindar och en utsmyckning i trädgård. Då bodde vi i Vaggeryd. Klicka på bilderna så blir dom större

 

 

Gick förbi detta snygga häromdan. Gul bil i centrum, fjärilar på väggen och ett läckert staket


För ca en vecka sen var det lite varmare och då kunde man sitta på balkongen tunnare klädd utan att frysa. Nu har jag tänkt ut hur det skall se ut på balkongen denna sommar så vi skall ändra om lite. Först måste vi få tag på en ca 1,2 m lång bräda. Där det är tomt nu på balkongen skall vi köpa en sån där låda som man hänger längre ner med en anordning som man skruvar fast den. Brädbiten kan vi få tag på här och kanske lådan också om vi får den efterskickad genom Åsby Floristen som vi fick sist med dom två andra


   

Den gången åt min man rågbylle som vi köpt på Håkans hembageri. han delade bullen i tre delar och la på ost och tomat.                        


 

Själv åt jag Kornmo fullkorns kex med stekost, gurka, tomat och mynta. Jag äter sällan smörgåsar hemma utan mest på Café och när vi gör våra utflykter. Annars är det Kornmo som gäller och för det mesta på morgonen har jag skivad banan med ex tomat och hackade nötter på toppen. eller med avokado, leverpastej eller äggskivor med lite kaviar. Det går att variera hur mycket som helst


 

Vi trottoarhandlade detta hos Hallstahammars Livs


 

Vi blev nyfikna på detta bröd som innehöll dadlar och sesamfrön.


 

Vi har fryst in brödet men behöll några för att testa. Det smakar som vetebröd men var lite mustigare och dadlarna en syrlig, nötig smak som tilltalade. Min man gillade brödet bättre än mig men hade det inte varit dadlar i det så hade jag tyckt det var godare. Det är en smaksak och det är lite som ett brytbröd


 

Gick förbi en balkong som hade en markis som fick mig att tänka på "Barbershop". 

 

             animated-hairdresser-image-0101                                            animated-hairdresser-image-0101 

       

Vad passar väl då inte bättre än med just Barbershop musik. Här med gruppen Signature Quartet och låten Somebody to love (Queen cover). Klicka här för att höra en annan grupp också. I dag vaknade vi till regntungt väder och solfritt. Ha en fin första maj och sköt om er

 

                    

Här i Hallstahammar har vi nu 29 fall av Covid-19. Det börjar sjunka in mer och mer detta och jag tänker på all vårdpersonal som blir utsatt för mer risker än vanligt på grund av brist på skyddsutrustning. Många har fått sätta livet till och det känns så sorgligt och onödigt. I och med nedmontering dom senaste årtiondena så står vi oförberedda när sånt här sker. Politikerna har ju vetat om att sånt här kan hända men det skall sparas in på allt för oss vanliga medborgare men på höjdarna sparas inget och dom kan även föra ut skattepengar ur landet utan straff. Jag känner verkligen med dom små företagen som får kämpa för brödfödan för att få allt att fungera. För dom finns inte nåt att hämta och det känns skamligt för varför får inte dom nån hjälp utan bara storföretag med flera miljarder?. Jag har lärt mig av livet att det inte existerar nån rättvisa och det på många plan. 

 

      

Dagens vindflöjel!. Jag kommer att ha såna klipp några gånger/vecka och detta blir nr 1

 

 


#Staket #Balkongen #Livs #Dadlar #Markis #Signature #Vindflöjel

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards