Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2020

Av Malin wiper - 3 april 2020 08:30


  

Jag försökte filma lite i går då vi hade ett riktigt busväder. Det gick knappt att ha balkongdörren öppen för det var sån kraft i blåsten. Först blev det mörkt på himlen sen började det blåsa nåt så otroligt så träden böjde sig. Efter det så kom snöblandat regn och sen hagel och snö. Jag hade velat filma då det var ännu värre ute men det gick inte att ha balkongdörren öppen. Saker vi hade på balkongen flög omkring så vi måste ändå ut och ta in en del. Jag blev riktigt rädd än om jag varit med om stormen "Gudrun" då vi bodde i vårt egna hus. Då fick vi reparera taket och ersätta grannen för ett träd som föll på deras flaggstång. Fast dom var så bussiga så dom ville bara ha lite färg till flaggstången


 

Så här såg det ut efterråt när allt lungnat ner sig lite. Efter ett tag så började det blåsa igen men snön ligger kvar även nu på morgonen. Det är nu nollgradigt och blåser rätt mycket men solen tittar fram precis som i går morse. Vi vet inte om vi kan gå ut i dag för vädret kan ändra sig på nolltid och det känns som att allt nu hör ihop vad gäller pandemi och konstigt väder. Det känns som nåt är helt galet i världen och man är rädd för vad som komma ska. I går pratade jag med min son två gånger och vi pratade länge om allt möjligt. Han är så rädd för att mista sitt arbete efter allt detta för han trivs så bra där både med arbetskamrater och arbetsuppgifter. Jag vill bara träffa honom och få krama om honom, han är det enda barn jag har..  

 

                 

Än så länge när klockan är 08.00 så är det rätt lugnt ute så vi får nog passa på att promenera tidigt. Jag vaknade med gråt i halsen men efter lite avslappning så känner jag mig stärkt. Även att dansa till musik gör att man blir positivare och klarar saker bättre. Saknar att inte kunna hyra bilen av rädsla än om vi bara tänk köra ut på småvägar för att komma ut och se lite annat. Jag skall fundera på saken men avvaktar tills denna virus lugnar ner sig lite och går tillbaka. Synd att vi inte har egen bil nu.

 

 

I går åt vi ugnsrostade rotsaker i form av potatis, morötter och palsternackor. Vi hade lite för mycket palsternackor hemma så vi skall även göra en palsternacksgratäng nån dag

 

 

Till  rotsakerna åt vi Anamma formbar vegofärs som man gör biffar av. Som tillbehör röd vinbärsgelé och en färdig sås från Erik Lallerstedt.

 

Klicka här för att se när vi åt anamma vego schnitzel

 

                                     Take Care Scraps, Glitter Graphics, Comments for Orkut, Myspace, Facebook

 

Jag önskar er nu en skön fredag kära ni som tittar in

 

     

Så här kanske det blir i Sverige också om vi blir helt isolerade hemma. Ett sätta att stå ut i allt elände. En Italienska sjunger från balkong och tak 

       


#Busväder #Snön #Ugnsrostade #Anamma #Italienska

Av Malin wiper - 2 april 2020 14:15

 

Jag blev så lycklig då jag såg att fiskmåsparet är tillbaka till sin årliga häckningsplats. Det är ett garage med plåttak. Jag tog många bilder förra året. Nu fick jag zooma in så mycket så bilden är lite otydlig. Dom miste ju alla ungar utom en förra året.

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från förra året då dom var i vårt område. 

 

  

När jag kom närmare så flög honan iväg till första bästa lyktstolpe

              

 

Hanen satt på taket en bit ifrån för att speja och skydda sin hona

 

                             


Taklampor i form av fiskmås silhouette från MMKLED  Lightning   

En bild jag tog 1 juni 2019 med honan och två av fiskmåsungarna

 

       

Lite fiskmåsbilder jag tog förra året. Klicka på bilderna så blir dom större

 

     

Bad Company med Seagull. Bad Company är ett brittiskt rockband som bildades 1973. Dom har bytt en del medlemmar genom åren och haft en del uppehåll men sen 2008 har dom varit aktiva igen.

 

  

En av fiskmåsungarna förra året

 

 

Vi bställde inte hem mat i dag utan gick ner till Hallsta Café & Restaurang och beställde ut grillade smörgåsar och kaffe precis som i går. Vi satt där en stund och myste men det var inte mycket folk ute och på cafét var det 4 st vad vi kunde se utifrån. Jag glömde att ta lite fler roliga bilder så det får bli nästa gång. Vi hade tunna vantar på oss så vi håller oss skyddade och efter kaffet använder vi handsprit. När vi kommer hem så tvättar vi händerna ordentligt i 20 sekunder

 

                                    

                                                                 Net On Net 

 

När vi fick hem varor från Matpiraten i går så hade vi glömt flera saker så vi fick hjälp av Siba att gå in till Hallstahammars Livs och fråga om vi kunde få lite varor beställda. Vi ropade utanför vad vi ville ha och det gick jättebra. Det är en riktig rysare att få detta med matvaror att fungera på ett helt nytt sätt, för det är så lätt att glömma nåt. Att inte kunna gå in själv och välja gör att man inte kan få samma saker som förut men det är ju bara en bagatell i sammanhanget. Vi har ändå fått så bra utval av varor dom plockat i påsar åt oss så vi är supernöjda. Alla butiker har skött detta så bra så dom skall ha en stor eloge, så även Cafét

 

                               

 

 

Här ser ni vad vi köpte hos Hallstahammars Livs 

 

                   animated-milk-image-0004               animated-milk-image-0004               animated-milk-image-0004 

 

Längtans bänk. I helgen tar vi med oss fika ut igen men går då ner till Skantzsjön. Där finns det också många sittplatser även ute på bryggor. Efter lunchen i dag blir det en lite längre promenad än vi tog på förmiddagen. Vi är båda lite mer positiva i dag och även piggare. Ha en fortsatt fin torsdag 

 

     

Ett filmklipp som jag tog från en promenad vi gjorde i Hallsta 14 januari i år 

 

#Fiskmåsparet #Bad #Lyktstolpe #Smörgåsar #Livs #Bänk 

Av Malin wiper - 2 april 2020 09:15

  

Vi kommer inte att plocka fram dom få påsksaker vi har för jag känner inte för detta i år. Vi kan ju ändå inte träffa varken min son eller min mans bror utan får ta det som det är. Hoppas det soliga fina vädret fortsätter så man kan sitta ute på balkongen och mysa i alla fall. Att leva i det lilla är det som gäller nu och man får hitta på saker så fantasin får spelrum. Vi har lite sällskapsspel som vi kommer att använda oss av nu för i vanliga fall åker dom fram bara då vi har besök. Bilden ovan tog jag påsken 2019 utanför Åsby Floristen.

 

  

Jag på språng efter att ha handlat på matbutiker centrum år 2018

 

I dag blir det ingen innedag utan vi tar en långpromenad i utkanterna av samhället. Sen funderar vi på om vi skall beställa hem mat från  Hallsta Café & Restaurang igen. Vi skall försöka göra så åtminstone en gång/vecka. Om det är läge så tar vi även en till utefika så småningom. Jag har inga nya bilder att till nu utan jag är inne för att önska er en så fin dag som möjligt trots allt hemskt som händer. Sköt om er mina fina besökare. 

 

   

Helt otroligt att en 9-årig kille kan spela med sån känsla, man blir ju impad och vad månde bliva?. Han heter Taj Farrant och låten heter Tennessee Whiskey en Chris Stapelton cover. Chris Stapelton har jag haft inne ett antal gånger i min blogg och även med denna låt. Taj Farrant föddes 2009 så nu är han 10 år. Han är en australisk högerhänt gitarrist som ofta kallas ett underbarn. Han har dykt upp på Australia's Got Talent och på Ellen DeGeneres Show

 

  

Ett par roliga glasögon som jag fotade hos min son 2018 framför hans mixerbord.

 

#Påsksaker #Restaurang #Taj

Av Malin wiper - 1 april 2020 16:30


  

Jag har städat undan lite i köksskåpen och då hittade jag dessa asietter som vi aldrig använt förut. Dom köpte vi på second hand för flera år sedan. Väldigt bra, kraftfullt porslin med snygg dekor. Antar att dom skall användas till snittar som tilltugg till en apertif eller annan dryck. Vi har bara 4 st av dom och när detta är över så använder vi dom när vi är 4 personer hos oss på nån kväll när vi tittar på nån film. 

              

Så här ser det ut under asietten. Jag kan inte hitta nåt liknande på google fast jag har letat ett tag


Made In China  Fabriqué en Chine. Just nu står asietterna på vår barvagn för där passar dom in och lyser upp lite

 

                                   

Drinkpinnar i form av golfklubbor från Presenttips.se

     

Nu har  jag testat ett värmeskydd som är parfymfritt och kommer från DS . Sprayen innehåller även UV-skydd. Känns även som om håret får mer stadga. Med denna produkt så har jag bytt ut allt med parfym till parfymfritt och det har gjort att jag mår bättre både i ögon och hals. I och med att det är parfymfritt så luktar det lite alkohol när man sprayar på håret men det avdunstar snabbt bort. Sen har jag dragit ner på användandet av plattången och håret är därför i mycket bättre kondition.  

          

Har man inget annat att skriva om så får man ta till allt man kommer på för stunden. Nu några timmar senare så har vi inte kommit ut på nån promenad. Jag tappade fullständigt orken så det blev en innedag med morgonrock och lite filmtittande mm. Var rädda om er och ha det bra.

 

    

Alison Krauss & Union Station med låten Paper Airplane. Jag har vikt många pappersplan under min uppväxt. Klicka här för att se hur ett pappersplan viks

 

        

          Spreadshirt                             


#Assietter #China #Värmeskydd #Alison

Av Malin wiper - 1 april 2020 11:45

 

En bild från 1 april 2018 då isen låg kvar på vattnet. April, april men i år vill jag inte lura er som jag gjort några gånger genom åren. Vi har nu fått 3 grader varmt så vi pendlar hela tiden mellan plus och minus. I dag vaknade jag på fel sida och när jag gick in och kollade nyheterna så blev det inte bättre. Därför blir det så snabbt som möjligt en lite längre promenad så kroppen slappnar av och håller sig lugn. 

 

   

I går fick vi hem mat från Matpiraten och det är ju FRG Frivilliga Resursgruppen som kommer hem med den och det gick lika smidigt som vanligt, så tusen tack.. . Vi glömde bort att vi behöver ägg och potatis så vi skall ringa till Hallstahammars Livs och fråga om dom kan komma ut med dessa varor nån annan dag och vi swishar över pengar. Det har blivit en situation som man inte är van vid, allt är förändrat och man får ta till alla knep för att livet skall fungera. Vi skall ju inte klaga för vi är ju friska än så länge men jag tänker på andra som går igenom svårigheter.

 

                                 


                                                                              Wallex 

Det märks att man är mer stressad nu för jag har glömt att ta mitt Levaxin i två dagar och det har aldrig hänt förut att jag glömt. Har kompenserat detta med att jag tar lite extra i två dagar. 

 

 

I går eftermiddag tröstade vi oss med en fika i vardagsrummet framför tv:n. Vi åt av godsakerna vi köpte hos Håkans Hembageri. Hallongrottan var supergod och även kolakakan. Dom är fantastiska på att baka både kaffebröd och matbröd. Jag åt senare en Gi fralla  och den var så frasig, smakrik och supergod

 

                  

 

Nu har jag inte mer att komma med utan det är ju det hemska världsläget som är i centrum nu. Inga registrerade fall än i Hallstahammar. Klicka här för att läsa om nåt bedrövligt.  . Nyss pratade jag med syrran och det känns skönt att dom inte blivit smittade och hon kan arbeta hemifrån. Man är ju orolig för sina anhöriga.  Nu hoppas jag ni får en fin onsdag och var rädda om er.

 

     

B.M.G - Time of love 

 

                         

 

 

#April #Matpiraten #Resursgruppen #Levaxin #Håkans #Syrran #B.M.G.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards