Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2020

Av Malin wiper - 7 april 2020 08:00

 

Nu har att handla utomhus fått ett namn "Trottoar" handla. Det har vi gjort länge nu men då var det ingen som ännu  börjat med detta men vi var tvungna genom att vi behövde hämta ut ett paket och även handla utanför Apoteket Hjärtat en gång. Sen har vi ju "Trottoar" fikat några gånger också..  . I går gick vi förbi Åsby Floristen och såg att dom hade bland annat mini penseér och på bilden ovan så ser ni vad vi köpte på "trottoaren" en gullig tjej kom ut och tog mitt kort för att blippa i butiken. Det gäller att vara påhittig i dessa tider. Lika bra att ha lite blommor hemma som vi kan sätta i våra balkonglådor. 

 

             animated-easter-line-image-0002             

 

Nu när man inte kan gå in så är det kul att dom har satt ut så mycket fint utanför butiken. 

 

                           

                                                                                                               Plantagen 

 

Det börjar närma sig påsken och jag passade på att fota lite närbilder på blommorna som Åsby Floristen hade utanför butiken. Klicka här för att se ett kul klipp

 

                         animated-easter-line-image-0009animated-easter-line-image-0009 

   

Det märks verkligen att påsken närmar sig. Nu var det länge sen jag var till Åsby Hem & Trädgård. Känns konstigt att inte kunna åka dit och fota och ta sig en fika. Hoppas verkligen att dom kommer att klara sig igenom denna kris. Så även Åsby Floristen 


                      animated-gardener-image-0015                                                  animated-gardener-image-0015  

      

 

Det var ett axplock av bilder så jag får passa på när det bjuds på fägring utanför butikerna. Undrar hur det kommer att kännas första gången man kan gå in i en butik igen..   det kommer att kännas konstigt och ovant i och med att detta kommer att ta flera månader. Klicka här för att se en fantastisk kvinnlig gymnast som är 91 år gammal, Wow! 

                        animated-easter-love-image-0012  

I går skickade vi efter matvaror från ICA Supermarket Matkassen och dom kommer i dag efter 13.00 Vi beställde också en förpackning med smala resårband till munskydden vi skall sy. Sen såg vi att vi inte har nåt foder till munskydden så vi får knacka på hos Ankis Fyndbod för att fråga. Då blir det "Trottoar" second hand, snart har vi handlat på trottoar lite varstans..  . Tyger har vi rätt mycket av i och med att jag sydde så mycket under ett antal år så det har blivit lite över


animated-flower-image-0135 Tisdag, och veckan rör på sig och en ny dag vaknar till liv. Ha det bra och sköt om er

 

     

Can't help falling In love Elvis Presley cover. Sjungs här så fint av Haley Klinkhammer

#Floristen #Trottoar #Haley

Av Malin wiper - 6 april 2020 13:30

 

Min son har börjat spela tvärflöjt och har köpt dessa två på nätet. Snygga och läckra färger inte som förut att det bara fanns silverfärgade. Hans pappa spelade bland annat tvärflöjt och saxofon. Min son Mr C går och lär sig detta och har nu kommit en bit på väg. Han har förut spelat fiol, piano, trummor och lite annat. Sonen spelade fiol i en symfoniorkester i Sundsvall då han var barn och sen har han pelat i blåsorkestrar och lite annat genom åren men nu gillar han bästa att komponera.                             


 animated-western-concert-flute-image-0024 

      

Melissa Hoover med låten Havana (cover) på tvärflöjt. Jättefin ton och skicklig ung flöjtist


 

I dag är det en riktigt vacker vårdag med strålande solsken, vindstilla och mycket varmare än på länge. Det är som att man kom in i en annan stämning och glömde allt elände för en stund. Det var mer folk än vanligt i centrum men alla höll avståndet än om dom stod och pratade med varandra. Det såg ut som att folk mådde lite bättre än på länge och man glömde den osynliga fienden.

 

 

Vi blev kaffesugna och beställde ut fika från Hallsta Café & Restaurang till parkoasen bredvid Cafét. Här ser ni härliga Siba som kom ut med kaffebrickan 

                                 animated-thank-you-image-0027 

 

 

Hon ställde sen ner den på kanten till fontänen så vi kunde ta fikat därifrån till parkstolarna. Vi valde varsin blåbärsmuffins och dom är supergoda och inte så söta som många andra kan vara. Jag tog cappuccino och min man vanligt kaffe. Nu behövde vi inte sitta och frysa som förut. Siba berättade att i morgon tisdag så sätter dom ut stolar och bord på uteplatsen

 

                            

       

När vi satt där med vårt fika så dök detta fina, tuffa och trevliga par upp. Dom är annars med i en kompisgrupp som brukade fika på Hallsta Café & Restaurang varje fredag men nu är det uppehåll så länge viruset finns kvar. Jag har fotat hela gruppen några gånger. Dom stod på behörigt avstånd och vi pratade med varandra en lång stund och det kändes så upplyftande och härligt. Hon heter Monica och han Lars

 

              

 

  

Sen tog vi en promenad och på Hammartorget högt upp i ett träd zoomade jag in denna ringduva.

 

 

Jag fick ytterligare en bild på den fina ringduvan.

 

 

Jag gick upp för Hammarteaterns trappor och står högt över centrum och njuter i solen

 

                             

 

Min man satt sig ner en stund och blickade ut över centrumgatan 

 

      

Tur att människan är påhittig under en sån här tid. En kille spelar saxofon från sin balkong och låten heter Bella Ciao. Undrar om det blir så här i Sverige också om vi måste gå helt i karantän 

 

                 

  

Musiknyckelhållare och brevhylla sax från Arti &Mestieri 

 

 

#Tvärflöjt #Melissa #Solsken #Siba #Blåbärsmuffins #Par #Ringduva #Hammarteaterns #Saxofon

Av Malin wiper - 6 april 2020 08:15

  

Vi har fått nya ventilationstrummor på husen i vårt bostadsområde (Hallstahem). Dom har  gjort nya kanaler, tätat och satt nya utsugsfläktar. Sen har vi fått bättre inluft. Snart kommer dom hit och besiktar allt arbete. Det är mycket som har förbättrats sen vi flyttade hit för drygt 3 år sedan. Nu känns det som en annan värld, då och nu, inget kommer att bli sig likt igen. Det är bara att härda ut 

 

      

Ett klipp som visar hur man kan sy sina egna munskydd. Vi skall själva testa detta. Klicka här för att komma in på ett ställe där man kan ladda ner symönster för munskydd. Om jag förstått sajten rätt. Klicka här för att komma in på en sajt med olika munskydd. Ett av dom är tvättbara


 

Multiarenan i vårt område har gapat tomt nu ett tag i och med pandemin


 

En fotboll låg där så ensam på gräset framför arenan. Min man testade sin sparkförmåga

 

                             animated-football-and-soccer-image-0020                                         animated-football-and-soccer-image-0020 

 

Tomhetens allé


 

Blir det nån offentlig utegrillning i sommar tro?, osäkert till tusen


 

En huslänga jag tycker är snygg både i form och färgsättning. Tillhör Hallstahem

   

En ringduva tittar lite nyfiket 

                            

 

Här ser den ut att lyssna lite extra noga


 

Jag önskar er nu en fin början på en ny vecka som börjar se ut som den förra i dessa tider av begränsningar. Vi försöker göra sånt hemma som vi ligger efter med. Klicka här för att se hur dumhet straffar sig


        

Marianne Fathfull med låten As tears go by. Hon är en brittisk sångerska och skådespelare. Marianne slog igenom 1964 med just låten As tears go by. Låten är skriven av Mick Jagger och Keith Richard från The Rolling Stones, samt av Andrew Loog Oldham. Hon var ett tag ihop med Mick Jagger. Klicka här för att höra hur hon lät 2005 när hon sjunger samma låt men med en hesare ton på rösten

 

                        animated-eye-image-0101                                  animated-eye-image-0101


Sångerskan vårdas just nu för Covid-19 på ett sjukhus i London. Klicka här för att läsa lite mer


#Ventilationstrummor #Munskydd #Multiarenan #Fotboll #Allé #Huslänga #Ringduva #Marianne

Av Malin wiper - 5 april 2020 12:00


                    


 

Vi hade inga öl hemma som var alkholfria eller 3,5% så vi bestämde oss för att testa lite öl som vi har på barvagnen. Dom håller lite högre i alkoholhalt än dom vi är vana vid. Den ovan drack jag till maten i går och det är en Singha Premium Inport lager beer. Den håller 5% i alkoholhalt. Jag tyckte ölen var väldigt lättdrucken och god men det fattades en eftersmak för att den skulle få lite mer karaktär. Denna öl får 3 stjärnor i betyg av 5 möjliga       


                                

                                                               Ölöppnare i form av en cykel från Partykungen

 

På kvällen delade min man och jag på denna öl som heter Orginal Crocodile Lager beer. Den däremot hade en jättegod eftersmak som kändes lite päron. Den håller 5,2 i alkoholhalt och jag som är så känslig så jag nästan blir påverkad av en lättöl kände mig bara lite avslappnad. Det var en av dom godaste ölen jag druckit så den får 4 stjärnor i betyg av 5 möjliga         


 

Min man drack en Hazy IPA Coppersmith's till maten i går. Den innehåller 6,5% i alkoholhalt. Han tyckte den var god från början och mycket fruktig men mot slutet var den inte lika god och han har svårt för att förklara detta. Jag själv gillar inte såna mörka ölsorter för dom har för mycket humle och blir lite kärva men det finns undantag. Min man ger denna öl 3 stjärnor i betyg av 5 möjliga       


                                       


                       PriceRunner

 

Den här bilden tog min son 2018 då han besökte Stockholm för att träffa en god vän            


 

Här kommer ytterligare en bild jag fick av min son. Detta hus var förut vitt och min sons farmor ägde huset tillsammans med sin man och dom hade ett åkeri. Tyvärr dog min sons farfar långt innan han föddes så Bojan bodde kvar i huset och hyrde ut rum där till resanden. Min sons pappa och jag bodde på övervåningen i en liten vindsvåning nåt år innan vi flyttade till annat boende. Jag har många minnen från detta hus då vi umgicks och ofta satt på Bojans altan och fikade. Vi träffade också en del av det folk hon hyrde ut till. En kille

 

                           

                                 Kontorsgiganten 

kom från Yugoslavien och bodde i källaren i ett rum. Han var konstnär så Bojan hade några av hans tavlor på en vägg. Han flyttade sen till Stockholm och har bott där sen dess. Han var ca 10 år äldre än mig. Efter att vi flyttat så hälsade vi på varandra många gånger och senare köpte mitt ex och jag ett eget hus på södra sidan om stan. Bojans hus finns kvar men på andra sidan gatan har dom byggt massor av höghus där det förut bara var villor. Bojan hade rätt många äppelträd på gården. Bojan blev 87 år gammal och när hon dog så bodde hon inte i huset utan i en insatslägenhet 

 

       

Vi tog en promenad innan lunchen. Jag önskar er en vilsam och skön söndag. Ringde min väninnan A-G i Vaggeryd och dom hade lika tråkigt som oss i och med isoleringen. Fast dom promenerar varje dag också för annars blir man galen. 


#Crocodile #Öregrund #Bild 

Av Malin wiper - 5 april 2020 07:45

  

I går när vi var ute i centrum så dök jag på en hund jag fotat flera gånger förut. Det är en Tysk mellanspets som heter Sammy och är 7 år gammal. Klicka här för att se några fler bilder på hunden. Klicka här för att se när jag fotade hunden i september 2019

 

                            


                                            Granngården

 

Sen träffade jag Sammys matte som var en trevlig man jag pratde med ett tag. Han berättade att hunden är så tillgiven och håller sig intill honom hela tiden. Ofta går han ut i skogen så Sammy får vara fri kopplet och springa av sig lite. 


 

Sammy är så lugn och coll så trots att en annan stor hund en bit ifrån skällde så otroligt aggressivt så berörde det inte Sammy ett dugg utan han reagerade knappt. Den här gången klappade jag inte på hunden i och med Corona

 

      

 

I går köpte vi även lite mer bröd till frysen hos Håkans Hembageri. Nu både tekakor, rågkusar, en lite ljusare limpa och dubbelbröd. Vi har så mycket av fullkorn så dessa passar bra på utflykt. Vi gjorde samma som sist ringde in och beställde och sen kom dom ut med brödet och vi swishade över pengarna. Vi är otroligt försiktiga men vi ser folk som är skröpligare och ser äldre ut än oss som går in på butiker. Trots att vi är friska så är vi extremt försiktiga och lydiga. 


 

En balkong som jag fotat många gånger då på sommaren då det varit ett blomhav där. Nu ståtar balkongen med ljung och nåt grönt som sticker upp

 

 

Efter att vi kommit hem från vår promenad i går så bäddade jag sängen som jag annars brukar göra på morgonen. Jag vet inte vad som hände men jag fick upp hastigheten på nåt vis så jag gick rakt in i den vassare delen på sängen med mitt högra knä. Det gjorde så vansinnigt ont så jag skrek rakt ut och var otroligt rädd att jag skadat knät så allvarligt så nån bit fallit lös. Jag fick hämta icegelépåse och sätta den i ett fodral med karborrband och sen lägga mig ner en stund. Knät var helt rött och det gjorde ont ett bra tag. Jag har ju redan vänsterknät skadat och fått ta bort broskbitar genom titthål 2 gånger. Då en halkolycka från buss. Nu på morgonen så har jag lite ont men kan gå som vanligt på benet och jag tackar allra ödmjukast för mitt starka skelett som tål rätt mycket. Jag har gått upp i varv i och med stress av situationen som vi har nu men jag måste ta mig samman så jag inte far iväg och skadar mig mer. I dag har jag lite ont i knät då jag rör mig men det är nog svullet för det var en kraftfull smäll 

    

Så här ser icegelépåsen (nexcare cold pack) ut som man sätter in i ett tygfodral som min man sydde för nåt år sedan. Han sydde två stycken och ett utan karborreband. På grund av detta så orkade jag inte blogga mer i går utan gick och la mig i sängen flera timmar och såg på serier och en film. Jag vaknade redan 06.00 i dag men min man sov en timme till. Solen skiner och det är dags att gå en promenad igen. Det enda nöje man har nu.

 

                                    


                                                                                                              Göhlins 

Det är lite svårt att få folk att hålla avstånd när man är ute och promenerar så ibland får jag gå långt ut på gräsmattan för att komma 2 m ifrån. Klicka här för att läsa om en tuff kvinna som hittade på sitt eget knep.  . Det var både roligt och påhittigt

 

     

Med lite varierad balkongmusik från Italien önskar jag er en skön och vilsam söndag 

 

 #Mellanspets #Håkans #Knä #Avstånd #Balkongmusik

Av Malin wiper - 4 april 2020 10:00


                  

  

En påsklilja som slokar lite efter busvädret för några dagar sen. Nu börjar det dyka upp lite skott i markerna

 

Vi funderar på att sy egna munskydd för dom har gått ut med att man kan hitta på lite själv för det finns ju inget att få tag på förutom så dyra så vi har inte råd med dom. Man måste ju byta varje gång man varit ute och kommer hem. Om man gör egna så skyddar dom ju inte lika mycket som dom proffsiga man köper men dom skyddar lite i alla fall och man kan tvätta dom och återanvända. Vi är ju så försiktiga och hamnar inte i folksamlingar och vi går minst 2 meter från personer vi möter. Dessutom finns det inga folksamlingar här utan det är glest mellan människor. 

 

 

                          


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på detta munskydd. Det kostar 79 kr men man måste ju kasta bort det varje gång man kommer hem och det blir dyrt i längden. Det blir 2.400 kr/månad och vi är ju två personer så det blir 4.800 för oss två och det funkar inte med den inkomst vi har nu. Jag har fått tips av syrran också och det funderar vi på


     

Buskar börjar slå ut och det känns vår i luften än om det är kallt fortfarande. Läste om att det skall bli uppåt 15 grader här så småningom


  

Lite för mig nostalgi när jag såg denna grind i 1950-1960-talsstil


  

En bedagad matta hängde där så övergiven


 

I går var det ett snölager på många bänkar


 

Hej på er! mina härliga besökare. Tack för att ni finns och var rädda om er. Tittar in till er lite senare för jag hinner inte nu


 

Ett pampigt hus som står där och lyser upp. Det ser ut som det funnits en butik där förut. 


            

 

Nu har dom förvandlat cykelinstallationen med figuren till en påskkärring med kvast och ett stort ägg i cykelkorgen. Tack till er som glädjer oss som går förbi. Ni är verkligen fantasifulla och kreativa.  

       

En volvo Duett jag fotade 2018

 

Vi vaknade inte förrena 08.30 i dag och solen sken så skarpt så vi har sluppit detta busväder nu som var häromdan. Fast det är minus 2,2 grader men det brukar bli varmare framåt dan. Nu är det lördag och jag hade velat åka ut med elbilen men avvaktar tills läget är lite bättre. Så det händer inte mycket när man mest är i karantän med små undantag av promenader. Hade vi vaknat lite tidigare då hade vi tagit med oss fika och satt oss nånstans vid vatten men det kan vi även göra i morgon söndag.

 

                           

      

Marcin Patrzalek annorlunda gitarrspel, så häftigt. Klicka här för att läsa lite mer om honom. Klicka här för att höra lite mer av honom 


#Påsklilja #Munskydd #Hus #Cykelinstallationen #Duett #Marcin

Av Malin wiper - 3 april 2020 18:00

  

En av julklapparna vi fick av min son i julas var denna Coline Mandoline Multi-Chopper. Den har vi testat några gånger att riva grönsaker på och den är supereffektiv

 

 

I dag hade vi en bit korv kvar som vi tänkt ha som pålägg i och med att osten börjar ta slut och vi kan inte handla mer förrens till veckan. Då använde vi mandolinen och det funkade hur bra som helst och vi slapp ta fram skärmaskinen. 

 

      

Musik på mandolin från filmen The Godfather- Nino Rota Orkester mandolin Ljubljana. Dirigent och klarinettist Andrej Zupan 

 

                            


                                                      Smålands Musikvaruhus 

Klicka här för att få en liten historiebeskrivning ang musikinstrumentet mandolin. Klicka här för att höra Hårgalåten på mandolin

 

 

Resultatet

 

 

Jag bytte bordslöpare och dukade lite fint och sen beställde vi mat från Hallsta Café & Restaurang. Vi ville känna att det var fredag och slippa laga mat            

 

  

Vi tog samma som förra gången grillade kycklingbitar, bakad potatis, grönsaker och deras egen tatziki som är gudomligt god. Vi gillar denna rätt och vi har testat många av deras rätter och allt har varit till belåtenhet. Nästa gång skall vi ändå välja nåt annat så jag får mer att skriva om. Till maten drack vi lättöl i våra fina ölglas.  

 

                                        


                                                    Flasköppnare i form av nycklar från Price.Pi.com 

       

The Spencer Davis Group med Keep on running. Sköt om er och ha en fin fredagskväll 

               


#Mandoline #Andrej #Dukade #Kycklingbitar #Spencer

Av Malin wiper - 3 april 2020 13:30


 

Här är vi på väg ner mot centrum för att promenera runt lite i utkanterna. Som ni ser har vi snö och utanför på vår gård är det så isigt så vi fick ta små steg och sen gå ut på den snötäckta gräsmattan för att inte halka omkull. Det var kallt och blåsigt men solen värmde upp lite så när vi promenerat en stund så blev vi mycket varmare. Det gäller att ha varma kläder och mössa

 

                 animated-snow-image-0094

 

 

En IKEA kasse satt fast i ett litet elskåp

 

 

Här i den lilla parkoasen har vi suttit ute och fikat två gånger men nu var stolarna täckta med snö. Hej mitt vinterland 

 

 

Vi blev sugna på varsin cappuccino och det kan man även få nu hos Håkans Hembageri. Vi ringde in och en tjej kom ut och tog beställningen för vi får ju inte gå in nånstans nu. Vi betalde som vanligt med swish. Vi försöker göra allt för att liva upp livet lite men med dom restriktioner som behövs. Vi var ju ensamma därute och dom som kan gå in och handla får bara vara två personer samtidigt. Sen har dom hemkörning av bröd, sallader, smörgåsar och annat men man måste handla för minst 300 kr och det får man mycket för och då har man för ett tag framöver. Jättebra initiativ

              

 

Det var bara vi som var modiga och satt ute på en av bänkarna med vårt fika i alla fall då vi var där. Det lär bli många fler då det blir varmare

 

 

Här kommer den gulliga tjejen ut med vårt fika som bestod av cappuccino och varsin semla. Vi har spårat ur fullständigt så nu har vi bestämt oss för att sluta slarva. Det är nån slags tröst för vi hade ju lika bra kunnat ta en smörgås 

 

 

När jag sen tog upp semlefatet från bordet för att gå till ett annat bänkbord som låg i solen så blåste semlan av fatet..  . Jag blev förskräckt och sa till tjejen att jag skulle ersätta semlan men det ville hon inte höra talas om utan gick in och hämtade en ny... så snällt. 

 

                                            animated-thank-you-image-0078

 

 

Jag fick ingen bra bild när vi satt där för solen sken så skarpt och det blåste rätt mycket. Vi hade underlägg med oss så det blir ingen blåskatarr..  det har jag aldrig haft men det sas förr att man kunde få det genom att sitta på nåt kallt utomhus. Semlorna var jättegoda

 

 

En jättefin kringla som hänger en bit upp från ingången och jag antar att den lyser på kvällen

 

                       

                                                                                                            Zazzle


       

Niklas Strömstedt med Sånt är livet. Det är en text som verkligen passar in i denna tid vi lever i nu. Själv kommer jag aldrig att ta nåt för givet om detta skrämmande förhoppningsvis lämnar oss. Det kommer att vara en annan värld att vakna upp till och jag kan inte få bort den overkliga känslan i kroppen. Vi har sett Niklas Strömstedt live i Katrineholm där vi bodde i 8 år. Han uppträdde på en idrottsplats och vi tyckte han var jättebra live och hade ett väldigt bra snack mellan låtarna

 

Sköt om er och ha det så bra så här före en ny helg igen...animated-flower-image-0069


#Snö #Kasse #Parkoasen #Håkans #Semla #Kringla #Niklas

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards