Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2020

Av Malin wiper - 15 april 2020 08:45


 

Det började blåsa mer och mer i går så vi höll oss inne efter att vi varit ute med elbilen. I detta inlägg kommer lite fler bilder jag tog i går. Det var i alla fall härligt att kunna åka ut en sväng för jag har känt mig lite instängd. Nästa gång vi hyr bilen så skall vi ha ett tydligt mål och inte bara åka omkring i blido. Se ut ett ställe där vi kan uppleva lite nytt 


När vi åkte runt här i samhället så såg vi en del också. Detta är en kanadagås som låg och häckade en bit bort när vi var ute vid en sluss. Jag zoomade men den såg oss och var på sin vakt.

 

                               

 

Nere vid Skanssjön fanns det massor av kanadagäss. Vid vattnet hade en parkeringsskylt ramlat ner. 


 

Vad kan det här vara för intressant pinne?


 

Skrattmåsar fanns det massor av och jag kände lite att jag störde för dom blev helt vansinniga när jag stod där. Dom flög över mig och skrek så jag antar att honorna häckar i närheten. Jag gick rätt långt bort och zoomade istället

                                          animated-bird-image-0538 

   

En skrattmås som burrat upp sig ordentligt. Klicka här för att se skrattmåsar jag fotade i Enköpings hamn 17 april 2017

 

 

Detta är en skrattmås i vinterskrud som jag fotade i december 2018


  

Vi åkte ut mot Strömsholm och där såg jag lite hästar från Ridskolan Strömsholm. Tyvärr så stod jag långt nedaför hagen och fick titta upp så det blev lite märkliga bilder


 

Som ni ser så är det brädor i vägen men jag fotade ändå. Den här hästen stod jag och pratade med en lång stund med låg röst och den tycktes gilla det för den ville ha kontakt och stod blixtstilla. Vi hade kunnat åka in på området för det finns allt möjligt där men vi tar det lite längre fram då det är varmare

 

                 animated-farm-image-0102                                animated-farm-image-0102 

   

 

Denna byggnad verkar tillhöra ridskolan

 

 

Ett sexkantigt gult gammalt hus vi åkte förbi



En kaja satt så skygg på ett knotigt lövfritt träd  

 

I dag vaknade vi till disigt och solfritt väder men dom har lovat 16 grader varmt så vi får se om dom håller det dom lovar. Just nu är det 5 grader varmt. Vi vaknade 08.00 och är rätt utvilade så det blir en längre promenad. Nu saknar jag min son så mycket och skulle helst velat slänga mig i en bil och bara åkt till Enköping och träffa honom. Jag som inte har nåt tålamod är tvungen att ta till alla krafter. Det finns dom som har det mycket värre i och med andra sjukdomar och så kommer detta ovanpå allt. 

 

      

John Lennon med låten Isolation. Ha nu en så bra onsdag som möjligt. Sköt om er mina härliga besökare

 

Klicka här för att läsa om larmet från äldreboenden. Det är stor skandal att det inte finns skyddsutrustning för dom som arbetar på dessa ställen. Jag är så naiv så jag trodde att det fanns en framförhållning då det gäller pandemier. Dom använder våra liv som spelbrickor och även sjukvårdspersonalen som kommer att vara helt utmattade efter denna pandemin. Det hjälper inte att stå och klappa händerna på en balkong för vårdpersonalen. Det är annat som måste till av både skyddsutrustning, högre löner, fler personal och bättre villkor. 

 

 

#Kanadagås #Skrattmås #Strömsholm #Kaja #John

Av Malin wiper - 14 april 2020 15:15

 

Vi var ute och åkte med elbilen i dag från Hallstahems "elbilspool" Vi är ju "poolare" sen länge och vi har längtat efter att åka ut igen. Vi blev lite konfunderade när bilen som brukar vara uppladdad till 100% nu endast 66%. Min man hade missat att se att dom messat oss ang detta. Vi kunde inte åka lika långt som vi tänkt men det räckte till för vi åkte bara in till hamnen i Västerås och gick omkring där. Sen åkte vi hem och ställde bilen på laddning ett tag och sen åkte vi ut runtom i vårt samhälle så i slutändan blev det bra ändå. Toppen att dom hade hört av sig ang laddningen men dåligt av oss att vi missat meddelandet.

 

               

Vi tog med oss kaffe och smörgås och skulle ha satt oss på en bänk i hamnen men när vi tog upp vårt fika så fattades kaffemuggar och även mjölk till kaffet..  . Det gjorde inte så mycket för det var så kallt så det kändes vinter i luften trots sol. Det känns som man är lite förvirrad av allt som händer nu och blir även dagvill. Vi löste detta med fikat när vi kom hem

 

Då passade vi på att gå omkring nere i Öster Mälarstrand så jag fick fota lite. Bilderna blev inte så bra för ljuset låg fel och var väldigt skarpt. 

 

 

En sportbåt av märket Ranger

 

 

Det var fler båtar i hamnen nu än sist vi var dit

 

     

En motorbåt döpt till Martine

 

   

Det var så isande kallt så vi gick inte så långt som vi tänkt oss. Det var glest med folk så det var ingen risk för att komma nån för nära

 

                                  


                                                                                                           Etsy 

 

En katt hade gömt sig under en bil men sen kom den fram och nosade på registreringsskylten. Jag dolde den i fotoprogrammet

 

 

Sen behagade katten att visa sitt söta ansikte så jag fick se hur den såg ut

 

     

David Gilmour med Then I close my eyes 2006 (Hayao Miyazaki) . Snygga animeringar som som sen fortsätter som en känsla av tecknat. Det är Hayao Miyazaki som står för dessa i klippet

 

              

Hayao Miyazaki är en japansk animatör, regissör och serieskapare. Hans karriär spänner över sex årtionden, och han är en av dom mest framgångsrika japanska filmregissören och den internationellt mest kände av de i dag verksamma japanska filmskaparna. Han har fått massor av priser och även heders Oscar

 

                            

 

Nu är vi hemma och tar det lugnt resten av dan. Hoppas ni har det bra kära besökare. Sköt om er och var rädda om er. Det finns ju bara ett exemplar av oss alla olika personligheter

 

 #Elbilspool #Mälarstrand #Motorbåt #Katt #David #Hayao

Av Malin wiper - 14 april 2020 07:45

 

I dag känns det så här för vi åker ut med elbilen och det är toppenväder igen och inte så blåsigt längre. Bilden föreställer då vi var till Vadshults badplats som ligger i Gislaveds kommun för ett antal år sedan. Vi har alltid varit ute och åkt och upptäckt nya ställen. Vi hade matsäck med oss och just denna dag var det helt folktomt på badplatsen. Den är liten men har omklädningsrum

 

Klicka här för att se när vi var dit i augusti 2012. Klicka här för att se när vi var till en camping 2018

 

                                              

                                           Flower grön   

       

Här ser ni mig på Bondstorps badplats 2016. Vi hade alltid med oss hopfällbara möbler så vi kunde sätta oss ute och mysa då vädret var som bäst. Klicka här för att se när vi var dit 2014. Klicka här för att se när vi var dit 2012

 

                 


                           Sunread 

Jag har inte tid att skriva nåt långt inlägg nu eftersom vi skall hämta bilen redan 08.00 men jag återkommer på eftermiddagen. Detta blev ett snabbt ihopsatt inlägg. Sköt om er kära ni som tittar in. Kram från Malin

 

Ett gammalt filmklipp från 2015

 

     

För drygt 3 år sedan bodde vi i detta hus i Vaggeryd. Det hann bli 2 år i två bostäder efter att vi bott i eget hus i 12 år. 

 

     


#Vadshults #Vaggeryd

Av Malin wiper - 13 april 2020 14:30

 

När vi kom ut från vårt bostadsområde så såg jag en Fiat Pössl från 2016 stå på en av parkeringarna. En sån kan jag verkligen tänka mig att äga. Den är lagomt stor för att kunna åka iväg ett antal mil och kunna ligga över i. Det är en skåpbil som är ombyggd till husbil. 

 

Klicka här för att se bilen på en bild från nätet


 

Jag blev stormförtjust i denna och drömma får man ju. Vi har haft två husvagnar en äldre KABE och en helt ny Adria men för oss hade det passat bättre med husbil. Vi är inte såna som kan ligga på en camping i flera dagar eller veckor. Åka runt överallt är vår melodi. Vi såg nog halva Sverige när vi hade husvagn. Med Adrian åkte vi upp till norrland och träffade våra släktingar där. Sen köpte vi hus och sålde Adrian

 

         animated-camper-and-rv-image-0008                                         animated-camper-and-rv-image-0008


  

        

 

När vi kom en bit ner mot centrum så stod en bil precis i solen och lyste upp nåt så otroligt med sin röda färg. Tyvärr var vi tvungna att vända hemåt igen bara efter 15 minuter för det blåste så pass kraftigt. Vi åkte nästan med vinden ett tag. Tänkte då istället sätta oss på balkongen med en fika men trots att balkongen är lite inbyggd så kom såna kastvindar så det funkade inte. 

 

                   animated-weather-image-0073                                      animated-weather-image-0073


 

En minnesbild från Vaggeryd där vi bodde i 17 år. Detta var min favoritbänk nere vid Ingelund. Där satt jag ofta och tittade ut över lagans vatten. 

 

Klicka här för att se lite mer från Ingelund. Klicka här för att se lite bänkminnen från Ingelund

 

      

Matt Giles med låten Sitting In the park waiting for you (Billy Stewart cover)


 

Här ser ni min syster och mig då vi badade i Stödesjön. Föräldrarna hyrde en banvaktsstuga som vi var till mest på somrarna men ibland även på vintern. Vi hade egen badstrand där vi låg på luftmadrasser och där grillades korv rätt ofta också. Nu är tyvärr banvaktsstugan riven för länge sen och det känns sorgligt

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2010 där jag skriver om banvaktsstugan och visar lite bilder

 

                                          

 

Vi barn var ofta ute på olika badstränder med våra föräldrar. På denna bild ser man min pappa till vänster, brorsan tittar fram bakom en badrock, framför brorsan vår kusin Ronny, sen ser man min morbror Nicke och jag framför. Dom var och hälsade på från Umeå. Min mamma är född i Umeå. Mamma hade 4 bröder och nu är hela syskonskaran borta. 

 

                                             animated-swimming-image-0086


I morgon har vi nåt att se fram emot för vi har hyrt elbilen från 08.00 och 5 timmar framåt. Dom har extra tvätt och regöring på bilen i dessa tider och den har stått på laddning över natten. Vi kommer ändå att ta handsprit på att och växelspak. Sen skall vi ha plasthadskar på oss hela tiden. Jag längtar och sånt som var lite självklart förr är inte det längre så man blir överlycklig för minsta lilla sak som blir det lilla extra. Vi kommer att ta med oss fika och sätta oss nånstans vid nån sjö och bara åka omkring på små vägar. Nu önskar jag er en fortsatt fin annandag påsk.


#Fiat #Röd #Favoritbänk #Stödesjön #Pappa

Av Malin wiper - 13 april 2020 09:45


            

Jag som påskkärring i början av 1970-talet. Synd att inte bilden var i färg. Jag har klätt ut mig till påskkärring ett antal gånger genom åren men nu var det rätt länge sen. När den här bilden togs så bodde min sons pappa och jag i en vindsvåning i hans mammas hus.  


                  animated-witch-image-0035                                                                animated-witch-image-0035                                                  


                    

Jag och en barndomsvän som påskkärringar i ca slutet av 1950-talet. Det är jag som står till höger och jag var dagbarn hos kompisens mamma för båda mina föräldrar arbetade. Min barndomsvän flyttade sen med sina föräldrar till Stockholm. I Sundsvall bodde dom vid nackstaplan där jag åkt skridskor många gånger under uppväxten

             animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098               animated-witch-image-0098

     

       

Min syster till höger och hennes kompis när dom klädde ut sig till påskkärringar, så söta. Då bodde vi i Sundsvall och syrran är mer än 10 år yngre än mig. Sen finns det en bild på mig och syrran som påskkärringar men jag kan inte hitta den men så fort jag gör det så sätter jag in den


                                    

Jag som påskkärring i färg 2011

 

I dag står jag inte ut med att vara inne hela dan så vi tar oss en promenad vilket väder det än må vara. I gårkväll var det riktigt busväder med halvstorm, regn och hagel. Vi vaknade rätt sent i morse och jag har haft en massa märkliga drömmar. Jag håller på att scanna in lite minnesbilder jag sen kan visa i bloggen. Nu kom solen fram och det känns som promenadväder och man blir lite gladare. Det är annandag påsk och snart vardag igen. Ha det bra och sköt om er 

 

      

Vangelis med Rachel's song (Blade Runner)

 

 

Här ser ni mig åka flygande mattan på Gröna Lund. Min pappa sitter bakom mig och jag kom ihåg att det var rasande kul. Hela familjen var i Stockholm för att roa oss och vi hade fått låna en våning av min pappas morbror och hans fru. Det var i ett stenhus i centrum och lägenheten var pampig. Pappas morbror och fru var bortresta och frun var rätt förmögen. Vi hade jättekul och var ute och åt på restaurang och gick omkring. Hela familjen var samlad med föräldrar och oss tre barn. Jag var tidsenligt klädd med en grön skjortblusklänning, en brun, tunn prasslig kappa som var modernt då och spetsiga skor. Frisyren var lite lätt tuperad på huvudet. 

 

  


#Påskkärring #Dagbarn #Syster #Vangelis

Av Malin wiper - 12 april 2020 13:30

 

                  

      

Jag har inget att skriva om just nu och alla bilder är slut så jag tar till lite gammal skåpmat. Det blir i form av gula bilar, båtar och lite annat som jag fotat dom senaste åren

 

      

     

      

  

   

 

En tändare i form av en kamel från min tändarsamling. Man drar ner svansen och då kommer en låga upp på puckeln

     

Fickplunta i bananform. Den köpte vi på Matpiraten och den står nu på vår barvagn

 

     

Färja Öregrund. Dit var vi med min son sommaren 2019 

 

  

 

 


  

 

     

 

Med dessa läckert gula bakelser som jag fotade 2018 önskar jag er en fortsatt fin påsk

 

      

Vad passar väl inte bättre nu än Mellow Yellow med Donovan. Nu börjar det bli trist men vi kommer förhoppningsvis ut på lite äventyr på tisdag. Hoppas ni får en gul solstänkt påskdag och nu ser jag på termometern att vi har 10 grader varmt. Jag orkar inte gå ut i dag så det blir en innedag med lite fixat. Sköt om er och ha det så bra ni kan

                      

Klicka här för att se och läsa om vad som gör mig ännu räddare för religion än jag redan är           

 

#Gula #Kamel #Fickplunta #Bakelser #Donovan 

Av Malin wiper - 12 april 2020 08:30


       animated-film-camera-image-0032

 

Jag har sett en film som går på SVT play just nu och den heter Under Körsbärsträden och är ett drama från 2015. För regin står Naomi Kawase. I rollerna ser vi Kirin Kiki, Masatoshi Nagase, Kyara Uchida, Miki Mizuno, Miu Takeuchi, Saki Takahashi mfl 

           

Handlingen


"Under körsbärsträden" utspelas kring ett crepes-stånd som drivs av en tystlåten man. Hans bistra uppsyn väcker intresse och sympatier i omgivningen, bland annat hos en äldre kvinna som erbjuder sin hjälp. Motvilligt tackar han ja, och det visar sig att hennes recept på söt bönpasta får affärerna att blomstra i samma takt som deras vänskap fördjupas.

 

       

 

Recension

 

Filmen hade ett rätt långsamt tempo och det brukar jag inte gilla men det blev inte så segt som jag trodde. Bra skådespelare som förvaltade sina roller väl. Sen var fotot så vackert och filmen var som i två delar först magi och en känsla av nyfikenhet. Dorayaki-plättar som tillagades i huvudpersonens gatukök såg så goda ut så det vattnades i munnen och dom var fyllda med bönpasta. Sen blev filmen mer och mer gripande så jag fann mig själv sittande med gråten i halsen. Filmen har inte fått så bra betyg men av mig får den lite högre för det tycker jag den är värd. Den satt kvar i kroppen ett bra tag efter att jag sett filmen. Klicka här för att läsa en lite längre recension. Vill inte berätta för mycket om ni skall se den

 

Av mig får filmen 3 körsbär i betyg av 5 möjliga

 

animated-cherry-image-0026 animated-cherry-image-0026 animated-cherry-image-0026 

 

      

Trailern till filmen 

                  

Det har regnat i natt men är rätt varmt ute. Vi tar det lugnt och snart skall jag in i duschen innan vi gör nåt annat. Vi får se vad vi hittar på i dag men i går städade jag sovrummet och i dag skall min man dammsuga i vardagsrummet så vi tar ett rum i taget. Läget i världen verkar vara som förut så man längtar att vakna upp till normala förhållanden. Ha nu en skön påskdag i lugnets tecken



#Körsbärsträden #Naomi

Av Malin wiper - 11 april 2020 16:30


 

Vi var tvungna att trottoarhandla i dag igen för det fattades lite hemma. Vi knackade på dörren hos Hallstahammars Livs


 

Detta är det vi kom hem med: tomater, squash, gurka, plastpåsar, engångshandskar, halstabletter, kex yoghurt och ayram en yoghurtdryck


  

Jag köpte en förpackning med engångshandskar i vinyl. I asken finns 100 st och dom är i minsta storlek för jag har inte så stora händer

 

             animated-hand-image-0082                                           animated-hand-image-0082


 

Sen köpte vi denna burk med Turkisk yoghurt som håller 10% fett. Den är av märket Basimo för finsmakare. Min man skall äta lite av den med sylt och vi kan även göra kalla såser. Jag rörde ihop en senapssås till lunchen i dag som bestod av stekt korv, ägg och buljonkokta rotsaker och lite annat. Vi har inte haft några festmåltider i påsk. Vi har inte ens ätit sill och ägg och sånt man äter på påsken utan det känns som vanlig vardag. 


 
Min man köpte Ayran som är en yoghurtdryck. Jag är inte själv så förtjust i sånt och jag kan endast äta yoghurt i små doser i såser för jag får fullständig stopp i magen. Andra får igång sin mage så jag kan inte bryta ner yoghurt. För ett antal år sedan så fick jag en fullständig koll på min mage och dom hittade inga fel utan jag hade en sån mage som hade svårt för att byta ner yoghurt och fil och det får man acceptera.

 

 

Jag köpte också ett paket med små kex som jag förut köpt i små förpackningar. Dom är väldigt möra och goda. Vill man bara ha nåt litet till kaffet så kan man ta ett sånt med med olika pålägg. Eller till en öl framför en film. Dom är otroligt billiga i sin prissättning på Livsmedelsbutiken. Dom heter ülker Bisküvi Petibör

 

                                


                                            Broarne

 

En Amerikanare i mossgrönt dök upp när vi var på väg mot centrum


 

Nu har måsparet installerat sig på garagets plåttak inför årets häckning. Hanen satt först en bit bort och spejade så inte honan blev attakerad. Han kollade in oss också så jag kunde inte gå så nära utan fick zooma


 

Dom åren vi bott här så har dom satt sitt bo på detta tak

 

      

Ett minnesklipp då jag fotade Stockholms Rocker på Sagabion här i Hallsta. Det var i 13/10 2018 och det var en härlig nostalgishow. Klicka här för att se ett häftigt klipp med gruppen då dom spelade på Söder. Klicka här för att se ett annat häftigt klipp med dom

 

                                           animated-dancing-image-0286

 

Klicka här för att se del 1 från showen. Klicka här för att se del 2. Själv har jag nog dansat dom flesta danserna eftersom jag var otroligt road av dans hela min ungdom och även när jag blev lite äldre. Första gången jag dansade med Mr T var på en fackföreningsutbildning men då var vi inte tillsammans än. Jag blev uppbjuden av honom då vi hade samkväm med musik och dans på kvällen och jag blev jätteförvånad över att han dansade så bra. Nu önskar jag er en fortsatt fin dag då solen visar sig från sin bästa sida

#Trottoarhandla #Engångshandskar #Yoghurt #Amerikanare #Måsparet #Rockers

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards