Öppen Ridå

Alla inlägg den 20 april 2020

Av Malin wiper - 20 april 2020 14:00


 

Vi köpte dessa två porslinskurkor för vägg juni 2017 hos Åsby Floristen. Dom hänger på balkongen under vårt badrumsfönster

 

 

Nu hittade vi exakt samma kruka som då men lite mindre där så vi satt den på dörren till kallförrådet. Om det hade funnits två kvar så hade vi köpt dom för det hade blivit ännu bättre på dörren. Jag hade velat ha den lite lägre men då är det risk för att min man slår huvudet i den.Vi gick in till butiken för det var ingen mer där just då än personalen. Vi skall köpa en blomma till den sen men nu sitter en halvt uppväxt pelargon i den men jag vill ha en en växt där som redan blommar. Det skulle vi ha köpt när vi ändå var där men jag var lite för uppspelt och exalterad..  . 

 

   

Så här såg det ut på balkongen första sommaren 2017 i Hallstahammar. Vi hade campingbordet och två billiga stolar från IKEA. Vi hade då endast en blomlåda som syns på bilden


                                         

 

Jag satt ut en extra stol bredvid campingbordet där vi har den gamla krukan jag skrev om i går. Klicka här för att komma in på det inlägget. På Åsby Floristen sa dom att vi kunde titta ut fler balkonglådor hos Åsby Hem & Trädgård för dom åker dit tisdagar och torsdagar och då kan dom hämta hem det vi beställer där. Det börjar ändå se lite ombonat ut på vår balkong motför det gjorde för några dagar sen. Hinken och lekakulorna sätter vi nog in i förrådet sen som nu är under bordet för det stör mitt bildsinne..  

 

 

Krukor i två olika storlekar som är inspirerade av 1960-talet vad gäller mönster. Vi köpte en sån av den mindre modellen sist vi var dit. Dom är lite mer åt det blå/grå hållet än vit

 

Så här kommer våra pelargoner att se ut i porslinskrukorna på balkongväggen när dom blommar. Dom heter Tango deep rose  och är 2020 års pelargon

 

 

Sen blev vi sugna på fika så vi gick till vårt stamfik Hallsta Café & Restaurang. Vi tog smörgås av mörkare bröd som var grillat med ost, gurka och tomater. Så supergoda och brödet är utsökt och njutbart. Vi träffade vår vän Kristina som satt sig drygt 2 m från oss så vi kunde prata en stund. Alltid kul att träffa henne. I morgon om det är lika fint väder då blir det en utflykt till vattnet och då tar vi med oss fika. 

 

 

Sen promenerade vi runt samhället och hamnade i en lekpark där vi såg denna skalbagge som går under namnet Eldlus. Det är en art i insektsordningen halvvingar som tillhör underordningen skinnbagge och familjen eldskinnbaggar. Klicka här för att läsa mer om skinnbaggen. Den var så snabb så jag hann inte zooma in den på lite närmare håll

 

                                        animated-beetle-and-bug-image-0017

 

 

Varje gång jag ser denna snyggt gula cykel så tänker jag på gamla posten..

 

                                                         

Nu är det vindstilla, soligt och mycket varmare ute så vi skall ta ytterligare en promenad i dag. Det gick att skala av sig lite kläder och det känns härligt. Sen blir det balkongmys på eftermiddagen med kaffe och smörgås. Det börjar vakna upp på vår gård och dom som bor på nedre botten har tagit ut lite trädgårdsmöbler. Det sitter folk vid bordet med bänkar nedanför på gräsmattan och barn leker i parken. Det känns som den första riktiga vårdagen. Sköt om er och ha det så bra

 

     

Mando Diao med Själens skrubbsår 

 

 #Floristen #Kruka #Stol #Tango #Grillat #Eldlus #Cykel #Mando 

Av Malin wiper - 20 april 2020 09:00

 

När vi hade elbilen sist så åkte vi även till några av våra slussar och promenerade omkring där en stund. Det var så mysigt och man upptäcker alltid nåt nytt. I dag på morgonen har vi 7 grader varmt och det lär nog bli som i går över 19 grader i solen. I dag kan vi inte hålla oss inne utan det räcker med en innedag så vi tar en lite längre promenad. Jag har i alla fall haft musikgympa i 3 dagar nu och det känns bra i kroppen. Nu på morgonen har vi beställt hem matvaror från ICA som kommer i morgon efter 13.00 Det är FRG Frivilliga Resursgruppen som hjälper till med detta. Dom skall ha en stor eloge för sitt engagemang. Dom är dessutom så trevliga.  

   

 

Vattnet var så stilla och blankt när jag fotade mot den andra slussen

 

  

Lite närmare med det forsande vattnet. Det var magiskt vackert den dan

 

  

Jag filmade lite men det blev lite darrigt så nästa gång skall jag film flera omgångar och sen använda mig av ett videoredigeringsprogram för att klippa ihop. Det är på tiden att jag lär mig detta så klippen blir lite snyggare


 

Min man hittade en lång träbro lite längre bort 

    

Där kunde man titta ut över detta vatten och det fanns fåglar som häckade runtomkring 

 

 

Ett rött litet pumphus. Klicka här för att se ett roligt animerat klipp som fick mig att tänka på min svåger som är biodlare

 

 

En björk hade fällts av en bäver

 

 

Grafitti dyker man på lite överallt och även här

 

 

Här fotade jag mot Bultens område och där var det klottrat också. 

 

Nu är det dags att hoppa i kläderna och dra iväg med benen ut i solens för en stärkande promenad. Hoppas ni får en fin början på en ny vecka min kära besökare

 

      

Ett passande klipp som heter Mad world som framförs av Curt Smith från Tears For Fears. Han framför den med sin dotter. Så finstämt och vackert och visst har vi en mad word?

        

 

#Slussar #Resursgruppen #Filmade #Pumphus #Björk #Grafitti #Bultens #Carl

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards