Öppen Ridå

Alla inlägg den 19 april 2020

Av Malin wiper - 19 april 2020 14:30

 

Vi kom inte ut nåt i dag utan fick ett ryck att städa undan saker från balkongen och sätta ut dom få möbler vi har numera. Vi har reservstolar men det är bara vi, min son och min mans bror som har suttit där under dom 3 år vi bott här. Det är ju en smal avlång balkong. Inget vidare med bara betonggolv men vi kommer inte att kosta på nåt utan bara fler balkonglådor. Stolarna köpte vi på second hand och dom har tillhört en husvagn av märket Solifer

 

 

Bordet köpte vi på IKEA men det var helt i vitt så vi limmade på kraftig tapet och lackade över tapeten.

 

Klicka här för att se när min man fixade detta. Vi har ingen lyx utan hur enkelt som helst för vi orkar inte lägga ner nåt stort arbete på en balkong och vi sitter inte där så ofta för vi gillar ju utflykter. Bara det är lite ombonat så är vi nöjda

 

 

Så här såg det ut förra året då vi även hade en blomlåda med tre krukor med pelargoner. Krukorna slarvade vi med och hade dom ute långt in på hösten så efter 3 år så blev dom för slitna så nu får vi skaffa nåt nytt

 

        

 

På bordet står en kruka med hyacint i som vi fick av Ibbi som var hit med sin väninna för ett antal månader sen. Vi skulle ha träffats igen men då kom ju detta med pandemin

 

 

Bordet vi brukade ha i vår bil när vi åkt på utflykter får nu stå på balkongen. Har satt en hink med jord och lekakulor under. Krukan jag skrev om i förra inlägget får stå på detta bord och sen lysa upp när den blommar

 

 

På väggen nedanför badrumsfönstret så har vi också satt pelargoner som vi köpt på Åsby Floristen. Dom kommer att bli fina när dom blommar

 

 

I dom två blomlådor vi har kvar så har det börjat blomma för fullt. Vi köpte även dessa hos Åsby Floristen

 

 

Spännbanden vi haft på balkonglådorna för att dom inte skulle ramla ner och skada nån är utslitna och vi kan ju inte få tag på nya så min man band antennsladd tills vidare. Vi skall se om vi kan skicka efter såna spännband för dom är så mycket diskretare

 

           

                                  

Lite minnesbilder från vårt egna hus. Min man byggde en ny trapp och vi bytte dörr. Vi bodde vid vatten så vi kunde sitta nere där och fika och se en del båtar åka förbi. Sen hade vi en inbyggd altan. Det var ett gammalt hus så vi reparerade invändigt och byggde nytt kök. Vi plåtade in skorstenen men vi varken hann eller hade råd med att fixa fasaden på huset. Nu är det upprustat till tänderna och supersnyggt. Detta är bara en bråkdel av alla bilder jag tog då. Klicka på bilderna så blir dom större

 

Sköt om er och ha en fortsatt skön söndag

 

Detta klipp har jag skrattat åt många gånger och det är just det bordet som vi fortfarande har kvar 

 

#Balkongen #Minnesbilder

Av Malin wiper - 19 april 2020 10:15

                        


 

Denna kruka har jag haft i min ägo sen ca 1978 så den har 42 år på nacken och den var inte ny utan var många år äldre men jag vet inte hur många. 

 

                                     

 

Jag arbetade inom hemtjänsten i ca 1 år mellan två arbeten och då hette det hemsamarit och det var inte så stressigt som det är nu utan man hann både fika och promenera ut med vårdtagarna. Den vårdtagaren som ägde denna kruka bodde i Majorna i Göteborg och jag var till henne 1 gång/vecka för där var det bara städning som behövdes och hon var rätt sträng så det gällde att inte glömma nåt. Hon hade varit första husa hos skeppsredare Dan-Axel Broström i Göteborg och hos dom hade hon fått denna kruka som dom själva haft nånstans i sitt hus. Klicka här för att läsa om Broströms. Klicka här för att se hur det ser ut där varven var förut. Nu ser det ut som i alla större städer


 

Jag har inte haft krukan framme på länge för den har inte passat in hos oss dom senaste åren men till min förvånging så hade min man tagit fram krukan och satt en pelargon i den..  . Den kommer att bli röd med lite ljusare i mitten och den heter Tango Deep Rose with eye. Den är årets pelargon 2020. Till saken hör att en dag kom hon fram till mig med just denna kruka som hon ville att jag skulle slänga i sopnedkastet eller ta med mig den och slänga bort. Jag protesterade och tyckte hon skulle behålla krukan men hon framhärdade och ville rensa i skåpen.

 

Till slut ledsnade hon på mig så hon sa: då tycker jag du skall ta krukan eftersom du verkar tycka den är snygg. Jag blev helt förskräckt för jag brukar aldrig ta emot nåt hos vårdtagare. Till slut var jag tvungen att ta emot den men jag frågade sen hemtjänsten om det gick för sig. Då sa dom att hon är helt klar i huvudet så istället för att slänga så får du behålla krukan. Sen dess har den varit i min ägo och många blommor har suttit i den och frodats. Den har fått stå i många fönster, nån pedistal, på min tunna och nån byrå genom åren

 

     


Vad passar väl inte bra då än med ett roligt tangoklipp i form av animerat


 

Så här ser den ut på sidorna. Jag kan bara inte göra mig av med den för den är ett sånt fint minne. Fast jag hade inte tänkt ta fram den mer men nu när min man satt en pelargon i den så känner jag att den skall få en plats den förtjänar


 

Det står inget annat än 31 under krukan

 

     

Bob Dylan med I contain Multitudes


Vi vaknade rätt tidigt men är inte ens i kläderna än då detta inlägg kommer in. Vi hade tänkt ta med oss fika på en utflykt i dag efter lunchen men vi får se hur det blir. Annars har vi en dag i morgon också. Syrran ringde så vi pratade en stund. Jag hade inget att skriva om så det tog lite tid att komma på vad men då såg jag min gamla blomkruka som min man satt pelargonen i.  . Solen skiner och det är nu 8 grader varmt och rätt vindstilla så jag kan nog inte undvika att ändå gå ut på en promenad i dag. Ha det bra och sköt om er


         

Minnesbild på min man och mig utanför Saluhallen Slakteriet i Västerås 2018. 


#Bomkruka #Tango #Bob

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards