Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2020

Av Malin wiper - 8 mars 2020 08:00


 

Här kommer lite fler bilder från Shop Esmeralda som jag besökte häromdan. 

 

Klicka här för att se när jag var till Shop Esmeralda i november 2019. Klicka här för att se när jag var dit i augusti 2019. Klicka här för att se när jag var dit i maj 2019. Klicka här för att se när jag var dit i januari 2019


 

 

Dom har en sån läcker skyltdocka inne i butiken som flyttas runt på nya platser i butiken. Jumpern dockan har på sig hade en hon som driver butiken och den är jättesnygg. Lite grafiskt retromönster i ny tappning och snygga kalla gröna färger.


 

Vilka häftiga boots


 

Promenadskor har fått ett nytt utseende med både olika mönster, färger och både tyg och mocka blandat.

 


                                         


 

Så snygga gröna mockaboots

 

                   animated-shoe-image-0036               animated-shoe-image-0036               animated-shoe-image-0036 

 

Det finns en hel del kvar på rean och nu är den uppe i 70%


 

Den här topen med vid ärm och en volang nedtill var superfin. Den hade kostat 600 kr men nu 180 kr. Dom hade inte min storlek men en som var mindre och den satt hur bra som helst ned midjan. Eftersom tyget är tunn stretch så blev det inte så smickrande över mage och bak. Annars hade jag köpt den


 

Jättesnygga armband i en serie som jag själv köpte själv i maj 2019

                                

   

Dom har underkläder där för alla kroppar och både BH och trosor av hög kvalitet


      

Detta inlägg är förskrivet och inställt på tid för jag är inte på nätet då jag har besök. Ha en skön helg


                   

 

     

The Ukelele Orchestra  med The good the bad and the ugly theme 

 


#Esmeralda #Boots #Armband #Ukelele

Av Malin wiper - 6 mars 2020 12:15

  

I förmiddags då vi promenerade ner till centrum för att handla så träffade vi hunden Charlie som är en Cocker Spaniel som snart fyller 7 år. Han har en jättetrevlig husse som vi pratade med ett tag. Det går knappt att slita sig från hunden för man får klappa om honom jättemycket och jag blir så lycklig så jag kan leva på sånt en hel dag. Han är så söt och har en fantastisk päls. Bilen på gatan är en gul taxi


Klicka här för att se när jag fotade hunden 30 september 2019

 

                               


                                            Dogmania

 

Ja vad säger man..  . Husse sa att både han och matte skämmer bort sin härliga hund. Den verkar otroligt snäll och hängiven


 

Här får min man klappa på Charlie. Det händer alltid nåt kul när man tar sig en promenad


  

Sötnos!. Som ni ser så har den lilla pudersnö som var i morse redan försvunnit och nu är det både varmare och solen kommer fram emellanåt


  

Cocker Spaniel är en hundras från Storbritannien. Den är en stötande jakthund och spaniel som är vanligast som sällskapshund. I Sverie var cocker spaniel den sjätte mest registrerade hunden 2013. I en undersökning 2012/2013 utnämndes cocker spaniel till en av världens tjugo populäraste hundraser. Cocker Spaniel och scotte har jag haft som favorithundar sen många år men nu när jag träffat så många hundraser så gillar jag alla. 


 

På Hallsta Café & Restaurang hade det härliga fredagsgänget samlat sig för en mysig kaffestund. Dom är så glada, skämtsamma och härliga. Dom var inte så många denna fredag men ibland måste dom sätta ihop 3-4 bord för att rymmas

 

                                  

 

 

Ytterligare en bild på kompisgänget

 

      

Joe Cocker med I Come In Peace. Jag har inte hört denna låt förut som spelades in 2013. Han dog 2014 70 år gammal. Jag har alltid gillat hans lite raspiga röst

 

                                                                

 

 

Utanför ICA såg jag denna sparkcykel och då kom barnasinnet fram igen. Jag skulle inte ha nåt emot att testa både en sån och elscoter.

 

 

Klicka här för att se när jag tog denna bild

 

Nu har jag städat toaletten och min man badrummet så vi delar upp oss lite. Vi skall hämta min son på eftermiddagen och sen skall vi bara ha mysigt och roligt. Han har några filmer med sig också så man kan ha lite biomys på kvällen. Min man är nu lite bättre i knäna så det går långsamt framåt. Jag har en bra dag och har sovit gott i natt. Njut av fredagen och ha det så bra

 

             

 

#Cocker #Fredagsgänget #Joe #Sparkcykel 

Av Malin wiper - 6 mars 2020 08:00

      

Nu har jag sett del 3 av Gretha Tunbergs segling med La Vagabonde. Jag gillar verkligen dessa filmer och dom är så välgjorda och spännande

 

               animated-anchor-image-0011               animated-anchor-image-0011               animated-anchor-image-0011               animated-anchor-image-0011

 

Klicka här för att se förberedelserna inför resans början. Klicka här för att se första delen. Klicka här för att se andra delen

 

             

             Best Animations                                         

 

 

 

                                 

 

Om man tar febern på världen nu så är den hög

 

       

Det här borde vi vara rädda om. Planet Earth Amazing nature scenery 

 

Nu måste jag lägga på ett kol och börja fixa lite inför min sons ankomst i dag. Vi vaknade till vit mark och frostiga träd. Det skulle bli 7 grader varmt i dag men nu på morgonen har vi 3,7 grader kallt men det stiger nog och den lilla frostsnön försvinner. Jag har inte klart några nya bilder just nu så det kommer inlägg framöver och på måndag har jag lite mer att bjuda på. Jag kanske hinner få in ytterligare ett inlägg i dag. Sköt om er och ha det så bra.                                        

 

                    


#Greta #Vagabonde #Earth

Av Malin wiper - 5 mars 2020 15:45


 

Det blev en kortare promenad på förmiddagen och min man kunde gå lite bättre nu efter att han gjort sina övningar. Fast det kommer att ta ett tag innan han får upp hastigheten igen så jag går lite före honom. Ni ser ju vilket väder vi har nu det är grått, blött och nollgradigt. Fast luften är rätt skön att andas in så man mår ändå inte dåligt. 

 

 

Jag hade slut på ett av mina läppstift så vi gick in till Shop Esmeralda som även har lite smink och det från IsaDora. Det är ett märke som passar mig för det är milt och behagligt. Jag har aldrig köpt läppstift som är så avlångt som detta. Eftersom jag är allergisk så testar jag alltid nya produkter genom att smeta in ena armvecket med lite av innehållet och låter det ligga på över natten. Har det inte blivit några utslag eller irritation när man vaknar på morgonen så tål men produkten

 

 

Så här ser färgen ut och vill jag ha mörkare så har jag ett mörkt läppstift att blanda ut med

 

                                         animated-lipstick-image-0009

 

 

Min man köpte precis såna här örhängen till mig för ca 5 år sedan men jag tog i för hårt en gång då jag skulle ta på mig dom så stiftet gick av. Nu såg jag exakt samma örhängen hos Shop Esmeralda och dom är nickelfria och kommer från Lilja & Lykke så jag kunde inte låta bli att köpa mig ett par nya. Har saknat dom för ibland vill man ha nåt litet bara i öronen och dom har en fin lövform och känns behagliga. Dom är väldigt tidlösa 

 

 

Jag gick runt och fotade lite och kolla så snygg top. Det är mycket färger i vårens mode och lite grafiska mönster

 

  

Samma top men en mörkare bottenfärg 

 

                                     


                                                                Inreda com 

 

 

Ytterligare några blusar och byxor. Jag har tagit fler bilder men dom kommer i ett annat inlägg

 

 

Jag gillar också svart/vitt som finns en del av nu och det minner mig om 1960-talet och dess op-mode. Jag har haft många såna kläder och även op stövlar som varit vita med svarta inslag. Klicka här för att se ett par plastörhängen från 1960-talet

 

       

Här ser man lite mode som kommer från Mary Quant som var en stor designer från 1960-talet och framåt. Mary Quant är en brittisk modeskapare som hade stort inflytande på 1960-talets mode. Hon blev en central figuri det Londonbaserade modet med bland annat minikjolar och hotpants. Själv har jag några minikjolar på den tiden även såna ärmlösa raka klänningar med opmönster. Det var väldigt populärt med plastörhängen och halsband mm på den tiden. Synd att jag inte sparat lite av allt jag hade men en del blev stulet i vårt källarförråd i Katrineholm. Dom flesta av mina minnen försvann då. Även en del kläder som jag sparat. Klicka här för att läsa lite mer om henne. Klicka här för att komma in på en sida och se lite op mode

 

                                        

Två nostalgibilder där jag till vänster har op-stövlar på mig som är vita med lite svarta inslag längst upp. Andra bilden en av mina midikjolar på den tiden. Klicka på bilderna så blir dom större. På bilden till vänster så ser man även två av mina morbröder, mormor och mamma. Vi var där på morfars grav i Umeå och den bilden är från nån gång på 1960-talet och den till höger i början av 1970-talet. 

 

            

 

Vi håller på att städa lite inför helgen då sonen skall vara hos oss. Det skall bli jättekul och vi har lite planer. Jag kommer inte att blogga när sonen är här för då umgås vi. Jag har inte så mycket att komma med just nu så jag avrundar med att önska er en fortsatt fin dag 

 

      

Ett klipp från London Street 1967. Det har genomgått förbättringar i kvaliten och färg 


#Esmeralda #Läppstift #Örhängen #Top #Op #Mary #London

Av Malin wiper - 5 mars 2020 09:15


     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Shima Niavarani  

I går såg jag tredje avsnittet av nya säsongen av Jills Veranda. Denna gång gästades Jill Johnson av Shima Niavarani. Hon är en svensk skådespelare, dramatiker, regissör, sångerska och låtskrivare. Shima har framträtt inom film, TV och teater i närmare 50 produktioner. Hon föddes i Teheran men växte sen upp i Upplands Väsby. Endast 34 år men så många strängar på sin lyra. Jag blev lyrisk av hennes uppenbarelse en sån mognad och hennes utstrålning och inlevelse när hon sjöng var magisk. Jag hade inte en aning om att hon hade sån fantastisk röst. Hon sjöng med en sån känsla så jag fick gåshud även Jill är fantastisk och kan modellera med sin röst.

 

    

Här är en av låtarna som Shima och Jill sjöng tillsammans Tenessee Whiskey. För att komma till sin rätt så rekommenderar jag att ni lyssnar på låten i just Jills Veranda för det blir en helt annan upplevelse när man ser dom båda spela och sjunga ihop. Klicka här för att höra orginalet med Chris Stapleton. Den har jag haft inne i min blogg förut och även lite andra låtar med honom. Det jag även gillar med Shima är att hon tar politisk ställning och står på dom svagas sida och det är alla dom som missgynnas av Donalds politik. Hon pratade med både anhängare till honom och såna som blivit skadade av hans styre. Det var skrämmande att få lyssna på vilka åsikter en del har. Inte undra på att det ser ut som det gör när vi låter galningar ta makten. Alla människor är lika mycket värda i min värld och jag blir beklämd över hur allt utvecklat sig gällande etniciteter, läggningar och annt. Jills Veranda är ett av dom bästa programmen på TV just nu vad gäller kvalitet och det är både underhållande och har ett djup. Vad proffsig Jill är 

 

                     

                             Best animations 

 

Tänk att en lägenhetsdörr har blivit nåt annat än den var förr. Den har ju naturligtvis alltid varit till för att stänga in sig i sin lägenhet men nu har den blivit lite av ett hot. Förr när det ringde på så rusade man till dörren för att öppna och man behövde inte kolla in nåt dörröga. Nu måste man vidta försiktighetsåtgärder innan man öppnar dörren. Först titta i dörrögat och sen fråga vem det är men det går längre än så för nu kan man inte lita på nåt eller nån.

 

                          

                                        

                                                                                                  HatPol  

Vi har fått säkerhetsdörrar och dom flesta bostäder har numera också portuppgångar som har koder eller blipp. Detta med ökade risker har fortgått under några årtionden men nu har det nått högre höjder och det finns dom som inte drar sig för nåt utan hittar på nya sätt att komma åt folk som bara vill ha trygghet i sina boenden.

 

                   

 

Vårt bostadsbolag Hallstahem är suveräna på att meddela sina hyresgäster när nåt händer och nu var det dags igen. Några ringer på dörrar och säger att dom skall kolla värme och avlopp för en avgift. Då drar man öronen åt sig för vi behöver ju inte betala för att få det uppkollat. Undrar vad nästa steg blir för dom blir mer och mer sluga och hittar på nya saker för att skinna folk på pengar och ägodelar. Jag tror inte heller dom drar sig för att ta till våld. 

 

 

Nu blir det inget soffhäng utan en promenad i det lite blöta vädret som håller nollgradigt med lite svävande lätta snöflingor. I morgon kommer min son till oss och vi skall tillbringa helgen ihop och det känns toppen. Ha nu en härlig torsdag mina fina besökare

 

     

The Doors med People are strang


#Jills #Shima #Lägenhetsdörr #Doors

Av Malin wiper - 4 mars 2020 15:30

 

Min man är lite bättre i dag och förutom hans övningar så måste han ut på en kortare promenad varje dag. Det går lite långsamt och han har lite ont men "skam den som ger sig", ett gammalt uttryck. Han klarade sig fram till Hallsta Café & Restaurang..  och då fick vi möjlighet att ta en fika. Det var nästan tomt när vi kom men sen dök det upp folk i en strid ström. 

 

  

Dom har musik på en storbildsskärm och just då med Engelbert Humperdinck. En hel lista med låtar och lagom volym så man även kan prata med varandra

 

     

Här en låt med Engelbert Humperdinck som är den minst smöriga av hans låtar 

 

 

När vi beställt in detta så dök våra cafévänner upp och dom är tre stycken. Vi pratade ett bra tag om allt möjligt så tiden rusar iväg och dom är supertrevliga. 

 

 

Mrs E hade köpt nya läckra skor hos Shop Esmeralda. Så läckra

 

 

Månadens öl är nu Spaten München

 

                                  


Kapsylöppnare i form av glasögon från Inn & Finn

 

Efter fikat så gick vi mot Apoteket Hjärtat för att fråga om dom fått in handsprit. Annars kan man blanda väteperoxid med Sprit (vodka). 

 

                        animated-heart-image-0480                                       animated-heart-image-0480  

   
Dom hade små flaskor med handsprit som kostade 15 kr/flaska och jag köpte 4 st. Sen var det bara att gå hem för min man orkade inte gå längre men det var bra att han fick en liten promenad i alla fall. 

 

                              Hjärtlig hälsning från Malin animated-heart-image-0178



#Hallsta #Engelbert #Apoteket

Av Malin wiper - 4 mars 2020 09:15

 

Just nu går jag på minnenas allé på grund av detta medlemskort från en popclub som hette Club GoGo. Jag har haft detta medlemskort och två andra i bloggen förut men nu blev det lite aktuellare. Jag är med i en grupp på facebook som heter: Vi som växte upp på 1950-1960-talet och där har jag träffat flera stycken som jag växt upp med och en del andra jag lärt känna som tonåring. Jag hette Margaretha Wiklund på den tiden och jag var medlem i Club GoGo från 1965, den låg på Hälla (logen Hälla) i Sundsvall. Så himla roligt man hade på denna popclub. Det fanns ju nåt som hette GoGo dansare förr. Det var bandet Jonny Cutz som startade popcluben 1964 och dom tog dit dåtidens hetaste band. Jag har fått information både från Matts och nätet i mitt sökande. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

            animated-music-image-0347                         animated-music-image-0347

 

Matts och hans orkestermedlemmar var så glada att jag hade kvar medlemskortet. Jag kom mycket väl ihåg Jonny Cutz band som jag lyssnat och dansat till många gånger. Dom var välkända och var ett jättebra band. Matts ville ha en bild till deras sida på medlemskortet och jag har nu skickat det och även messat med Matts där det dök upp många minnen. Nu är det så att Jonny Cutz har nu spelat in en ny skiva som både finns i CD och Vinyl.

 

              animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007

 

Sista gången jag var och shakade loss på GoGo club så spelade grupperna The Panthers och The Shanes även dessa två mycket kända grupper. Det var en fantastiskt rolig kväll och musiken var härlig popmusik och jag ville inte gå hem men man måste ju. Jag riktigt längtade tills nästa gång jag skulle gå dit. Tyvärr så blev det inget mer för klubben brann ner på natten och det var hur sorgligt som helst. Det jag inte visste, som Matts berättade, är att clubben flyttades till ett annat ställe och fortsatte. Klicka här för att se vad som hände på nya club GoGo 2019

 

    

Här kommer en låt med Jonny Cuts från 2018 och den heter Getting Older. Så kul att dom fortsätter att spela och dom låter så unga. Klicka här för att se ett klipp från 2013. Jag har nu fått lite mer information av Matts. Bandet startade i mars 1963 och basisten Sven-David "Svängis" Höglund har varit med i bandet sen start. Övriga bandmedlemmar kom med runt 1968-1969 

 

Här en information som jag fått av Matts:

 

Hittade en korrekt presentation på vår FB: JONNY CUTZ bildades 1962 på Verkstadsskolan i Sundsvall där tre av fyra medlemmar gick och där det första trevande försöket till spelning gjordes på en skoldans. Gage var 5 kr var plus en dricka. Den 3 mars 1963 gjorde bandet sin första kontrakterade offentliga spelning på GT-lokalen i Ånge med flotta orkesterkläder och allt… Hösten 1964 vann en av medlemmarna, John Pettersson, en meloditävling arrangerad av Sveriges Radio med låten 'Why'. Priset bestod av en skivinspelning som också genomfördes året därpå i Sveriges Radios legendariska inspelningsstudio på Kungsgatan 8. För övrigt den sista inspelning som gjordes i den studion innan flytten till Radiohuset.

 

                         animated-jukebox-image-0055                                    animated-jukebox-image-0055 

Sommaren 1965 var bandet på turné med den då populära sångerskan Yvonne Norrman.Hon hade en stor hit på svensktoppen med 'Jag marscherar vid din sida min soldat' ! Den sommaren fick grabbarna jobba hårt med 2 till 3 framträdanden per kväll i folkparker och på festivaler från Stockholm i norr till Köpenhamn i söder. Året därpå kom en EP-skiva med bl.a 'Spelmansdrömmar' och JONNY CUTZ etablerade sig mer och mer som framgångsrik dansorkester. Bandet var också idégivare och medarrangör till pop-klubben 'Club Go-Go'.

 

                           

 

I slutet av 60-talet skedde ett byte av medlemmar som i grunden därefter förblir intakt genom åren. 1968 spelades singeln, 'Love Me Please Love Me' in. Med den medverkade JONNY CUTZ i TV-programmet 'Chanstoppen' men det blev tyvärr bara en 13 plats och därmed ingen Svensktoppsplacering. 1972 vann bandets sångare, Göran Ögren, tävlingen 'Stjärna -72' på Gröna Lund i Stockholm .

 

                            

 

JONNY CUTZ är nu ett av de stora dansbanden i Norrland med 3 till 5 spelningar i veckan och c:a 8000 mil på vägarna per år Det är också det här året som Timrå IK:s klassiska kampsång 'Timrå hej', med WÖ-Kalles 'When the Saints' på baksidan, spelas in. 1975 producerade grabbarna sin första och sista LP-skiva 'Vi vill se er dansa' och året därpå gör JONNY CUTZ sin sista spelning på Gnarpsbaden efter 14 år som heltidsmusikanter. Jämsides med "harvandet" på dansbanorna ägnade sig grabbarna åt studier så efter detta studerade en del vidare medan andra gick över till vanliga jobb eller riktiga jobb som man uttryckte sig på den tiden. 1978 kommer suget tillbaka och mogenversionen 'Cutzarna' spelade på i några år. Och nu är det som sagt dags igen… Diskografi Singel

 

                            

 

Det regnar för fullt här och är grått och trist men nu är det lika bra att pigga upp sig med en promenad. Ha det bra och sköt om er.

 

 

En bild på mig hur jag såg ut på den tiden jag besökte Club GoGo 

 

#GoGo #Jonny 

Av Malin wiper - 3 mars 2020 13:15

 

Björks buss (Flexlinjen) hämtade upp min man i förmiddags för färd mot Vårdcentralen och Fysioterapin ang hans knän. Han haltade sig till bussen så det tog sin tid. Jag promenerade ner till centrum för att handla lite och även se om dom hade handsprit kvar på Apoteket Hjärtat. Det var helt slut så jag borde nog ha köpt såna förut. Vi har en liten halvfull hemma och en lite större som vi tagit lite ur. När jag sen kollade på nätet så är all handsprit slut på alla ställen. Det kommer hem mer så småningom så det gäller att bevaka.

 

         


                                   Artros org 

När jag handlat klart så gick jag över till Vårdcentralen för att vänta på min man men nån där hade sköjt sina kläder i Comfort sköljmedel så jag blev dålig direkt och måste gå ut därifrån. Nu är min man hemma efter att ha blivit undersökt och det är hans artros som ställer till det sa Fysioterapeuten. När benet är precis i låst läge och skall till att röra sig i belastning så är det skrovlig yta. Han har fått rörelser för att träna bort detta. Det är värre för honom att gå nerför trappor så det tar sin tid. Han skall träna 4 gånger/dag tills det blir bättre. Min man var väldigt nöjd med Björks buss flexlinjen, trevlig chaufför både dit och tillbaka så det var väldigt smidigt. Han var även nöjd med Fysioterapeuten

 

 

Lite kul och annorlunda med en dörr placerad på detta vis

 

 

Jag såg en bil med lysande gula fälgar

 

    

Joni Mitchell med Big Yellow Taxi. Jag ser rätt många taxibilar som är gula här i vår närhet

 

          

                   via GIPHY

 

En minibil som dök upp på en parkering. Det blir mer och mer vanligt med minibilar och mopedbilar

 

      

Det regnar är grått och trist just nu ute. Det verkar vara fullmåne nu för jag är så tung i huvudet, nedstämd och trött. Jag har gått en promenad så det får räcka i dag. Ha det bra och sköt om er..  

 

 

#Björks #Artros #Joni #Comfort

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards