Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 mars 2020

Av Malin wiper - 15 mars 2020 15:30


    

Supertramp med Dreamer från 1979. En grupp jag lyssnade på mycket under andra hälften av 1970-talet. När jag söker låtar på Youtube så dyker det alltid upp lite favoriter och jag blir nostalgisk och minnen dyker upp. När man hade folk hemma så var det alltid musik i bakrunden och ofta var man också upp och dansade på vardagsrumsgolvet, och hade även djupa diskussioner. Då var det inga mobiltelefoner eller datorer som störde utan man umgicks hela tiden. När jag tänker tillbaka så känns det lite sience ficktion för mig nu i denna tid vi befinner oss i, men man flyter in automatiskt i den tid man lever i.    


                                          

 

Supertramp är ett brittiskt pop/rockband som bildades 1969. Gruppen började sin musikaliska karriär inom progrocken. 1974 kom genombrottet med albumet Crime of the Century och låten "Dreamer", en av deras första framgångsrika låtar. Det var nu som Supertramp skapade sitt speciella sound. Rick Davis och Roger Hodgson blev ett starkt låtskrivarpar som kom att skapa några odödliga klassiker i mitten av och i slutet av 1970-talet. Från 1972–1988 var Dougie Thomson gruppens basist, och trummisen Bob Siebenberg och multiinstrumentalisten John Helliwell var medlemmar från 1973–1988. Källa Wikipedia. Klicka här för att läsa lite mer om Supertramp

 

                                   

 

Supertramp har bytt medlemmar genom åren och dom har varit aktiva sen 1969-1988, 1996-2002, 2010-2011, 2015 och fortfarande

 

 

Vi tog en promenad i dag och som ni ser är det grått och solfritt. Det är så lite folk ute så man undrar vart dom tagit vägen. Det gapar rätt tomt överallt och i butikerna är det samma sak.

 

 

Torrmjölk är slut överallt utom hos Hallstahammars Livs så vi köpte med oss en burk. Vi har int hamstra utan bara köpt till lite extra av en del saker. Vi köpte även tonfisk på burk och några barer. 

 

 

När vi varit ute och promenerat ett tag i det folktomma samhället så blev vi fikasugna och gick in på OKQ8 och tog oss varsin liten cappuccino 

 

  

Till detta valde jag en morotsmuffins och min man en kolamuffins. Vi satt där en stund innan vi vandrade hemåt igen. Jag har en grym bloggtorka nu..   men det blir så ibland när man inte upplevt så mycket. Min man fortsätter sin städning i lådor där han har sin datorplats/kontor. Jag har fått ihop 3 påsar till second hand och jag fattar inte att det aldrig tar slut för vi har så lite saker motför vi haft förut då vi hade ett stort förråd på vinden i förra lägenheten. Vi har sorterat bort så mycket så det borde snart vara tomt överallt. Jag skulle kunna tänka mig att bo i compakt living mina sista levnadsår då man bara fäller ut säng, bord och annat. 

 

      

Jag följer programserien Jills Veranda och i senaste avsnittet fick Jill besök av Amanda Werne (Snowgold). Här låten Old man som hon framför med Jill Johnson. Duktiga musikanter

 

                                    

Slowgold är ett artistnamn för Amanda Werne. Hon är en svensk musiker och låtskrivare. Slowgold har gett ut sex studioalbum. Nu avslutar jag med att säga: ha det bra och var rädda om er.


#Supertramp #Torrmjölk #Cappuccino #Veranda #Amanda 

Av Malin wiper - 15 mars 2020 10:15


                                       

 

  

Här kommer ytterligare några vinylsinglar EP som låg i backarna med skivor efter min sons pappa. Jag håller på att titta igenom allt och bestämma mig för vilka jag skall behålla och sen får min son ta tillbaka resten för det finns en samlare som är intresserad.

 

Vinyl EP:n ovan är med The Beatles och det var en av dom första utländska popgrupperna jag lyssnade på och gillade till tusen. Då bodde jag i Kniphammaren i Sundsvall och hade ett par gummistövlar som jag hade skrivit The Beatles på. Vi hade förut bott i Vinkeltået Sundsvallshem. Där fick jag en del kompisar bland annat Ingvor och hon var lite gymnastisk av sig så vi höll på med att hänga i lite ställningar på lekplatsen. Jag var ca 10-11 år och hon nåt år äldre. Jag har sökt henne på nätet men har inte hittat henne och hon kan ju dessutom ha ett annat efternamn nu,  

             

Klicka här för att höra låten Bad Boy som finns på vinylskivan. Det är en låt av Larry Williams så det är en cover från 1965 med The Beatles. Nu finns det bara två medlemmar kvar Paul McCartney och Ringo Starr och dom är solosångare och uppträder ofta i olika konstellationer

 

     

Jag väljer låten In my life från EP skivan. 

 

                   

Jag hittade två gamla minnesbilder på mig i ett fotoalbum. Jag hade stickat halsduken och baskern själv. Jag hade håret i tofsar och skulle vara lite tänkande och svår på första bilden. Bilderna är tagna i en fotoautomat och är från ca en bit in på 1960-talet. Min kompis Monica fotade sig också och jag tror det var på EPA en av dom första varuhusen i Sverige


 

Hittade sen i en av backarna en singel med The Rolling Stones. Den innehåller bara två låtar och då är den en singel. Dom är en av grupperna från min ungdom som jag också fortfarande gillar och följer. Dom håller igång sin musik och turnerande fortfarande och varför inte om man kan. Dom är mäkta populära i många yngre generationer också. Min tids musik är seg och lever vidare. Gruppen har varit aktiv sen 1962. Brian Jones som var med från början dog 1969 endast 27 år gammal. Bill Wyman var med till 1992. Klicka här för att se deras turneplan 2020/2021. Undrar hur det blir med den nu i Coronatider

 

       

Jag väljer låten Ruby Tuesday från singelskivan 

 

             

 

En bild jag tog 15 mars 2019 då vi åkte omkring med bilen lite överallt. En motorcykel tillverkade i laserskärning eller plåtarbete på en grind så läckert. Firman som huserar därinne heter Lindströms plåtslageri Kolbäck

                       

Jag fick skynda mig att sätta ihop ett inlägg för jag hade inget annat att skriva om just nu. Jag är lite slö, slapp men inte likgiltig. Vi har fått en del gjort hemma så det känns toppen. Nu skall vi ut i det nollgradiga blåsiga vädret. Nu är det så tyst i huset och utanför så man kan nästan höra en knappnål falla som det så fint heter. Jag skall nog testa..    . Klicka här för att se ett intressant klipp ang tyst rum. Ha nu en vilsam söndag mina kära besökare


#Beatles #Stones

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards