Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2020

Av Malin wiper - 16 februari 2020 15:15

    

Vi älskar att kunna hyra elbil hos Hallstahem i Hallstahammar. Vi hyr lägenheten hos Hallstahem och genom deras samarbete med uthyrningsföretaget Move About kan vi hyra deras Nissan Leaf elbil för ett mycket attraktivt pris. 


Move about finns på många fler ställen i landet så det går bra att hyra i t.ex Göteborg också. Elkostnaden är inbakad i priset och det går att köra mellan 25 och 30 mil på en laddning. Skatt, försäkring ingår också. 

 

                  animated-car-parts-image-0025              animated-car-parts-image-0025              animated-car-parts-image-0025              animated-car-parts-image-0025


Man slipper byta däck vår och höst. Ingen bilbesiktning att tänka på eller parkeringsplats när man lämnar tillbaka den. Vi brukar oftast hyra den i 5 timmar för 275 kr vilket blir billigare än att åka buss tor Västerås + stadsbuss. Vi har haft några Suzuki Wagon r+ sen år 2000 och det var billigt åka tills den började bli sliten. Efter 10000 mil börjar reparationerna. 


Att hitta rätt försäkringsbolag för oss var mycket besvärligare än det är nu för tiden. När man nu jämför bilförsäkring kan man gå till olika hemsidor på internet.  Likadant gör man när man skall köpa nya däck.  En kostnad som vi inte var beredda på var stenskott. Det är bra att kontrollera hur olika försäkringsbolag hanterar lagning eller byte av framruta. 

 

                                                                          

 

Reservdelar och bilutrustning har också många ställen på nätet där man kan jämföra priser kvalite och arbetskostnad. Hyrd p-plats var också en jobbig kostnad. 400 kr i månaden blir ju faktiskt nästan 6000 kr om året. Det har blivit jobbigt att köra längre sträckor nu när kroppen säger ifrån så vi använder mest bilen i närområdet, mest inom en 15 mils radie. Längre sträckor åker vi buss eller tåg men det är skönt att kunna hyra bil när man kommer fram.

 

                            

Söndag igen och nu är jag lite rastlös efter innedagen i går. I dag har vi hyrt elbilen och nyss kommit hem. Jag skulle blogga innan vi åkte ut men det har varit nåt fel här på bloggplatsen så jag har inte kunnat ta mig in på bloggen. Vi har handlat lite till mitt nya laptopbord på grund av att det är lite för långt och det går inte att höja.Vi köpte 4 hjul på IKEA och på Bauhaus en bräda att sätta under som förhöjning. Min man skall fixa till detta till veckan. Det regnar, blåser och är 6 grader varmt, mer vår än vinter nu. Ha nu en härlig söndag

 

 

 

#Bilförsäkring

Av Malin wiper - 15 februari 2020 13:00


 

Här följer lite fler bilder som jag tog på Åsby Hem & Trädgård från i går


 

Hjärtformad blandväxt på trälådan


 

En hylla full med kuddfodral som har djurmotiv, både hästar, hundar, katter och lite annat


 

En av kuddfodralen föreställde två katte r bakifrån och den var jättefin

 

                      animated-cat-image-0439          animated-cat-image-0439          animated-cat-image-0439          animated-cat-image-0439 

 

Mjukisdjur har dom massor av. Dessa på bilden har jag inte sett där förut


    

 

Nytt framför önskebrunnen

 

                           


  

Massor av vita drömfångare i olika storlekar

 

                      

Drömfångaren på bild ett är den vi har nu och är köpt på Små hjärteting, bild 2 den hade vi i vårt hus och hade köpt på High Chaparall. Bild 3 en drömfångare jag fick av min bloggvän Annelie. Den hade vi i våra två förra lägenheter men sen började den bli lite sliten som dom blir efter några år. Klicka på bilderna så blir dom större


 

Vilka häftiga genomskinliga stövlar för barn. Det finns färggranna sockar man köper till och då blir det en häftig effekt. Det är bara att byta sockar så har man vips nya stövlar. Vi vaknade inte förrens 08.30 i morse så jag antar att vi behövde sova ut lite. Jag hade en massa märkliga drömmar men inga mardrömmar. Det är 2 grader varmt, mulet och lite blåsigt. Vi bestämde oss för en morgonrockdag i dag. Ha en festlig lördag

 

 

                        animated-cat-image-0307Hjärtlig katthälsning från Malin

 

     

Terence Trent D'Arby med Sign your Name. Det är en låt som dök upp i mitt huvud. Den gillade jag för många år sedan och jag tycker den håller än. Han har bytt namn på senare år till Sananda Francesco Maitreya. Klicka här för att se varför. Det var 1987 han kom med sitt debutalbum och i det fanns just låten ovan och då vet jag ju själv när jag lyssnade på låten första gången. Han skulle uppträda i Göteborg 2014 men fick ställa in för det var för lågt publikintresse 



#Åsby #Kuddfodral #Kuddfodralen #Drömfångare #Stövlar #Sananda

Av Malin wiper - 15 februari 2020 08:00

 

Vi började dagen i går med en hjärtlig cappuccino på Hallsta Café & Restaurang. 


 

Vi delade på en focaccia som är vår favorit. Den kommer ut lite varm och supergod med oljan som dom gör själva

 

                             


                                                               Axonprofil 

 

Sen dyker då kompisgänget upp som träffas varje fredag 10.00 Jag har stött på dom en gång förut så klicka här för att komma in på det inlägget. Dom verkar ha så roligt ihop så man hör härliga skratt och dom pratar om allt och bara myser. Förra gången var dom fler så dom drog dom ihop en massa bord så alla rymdes. Jag glömde fråga när gruppen startade så det får jag göra en annan gång. Till vänster ser ni min man vid bordet bakom.



                         



 

Det är en härlig blandning av män och kvinnor. 


 

Mannen till höger heter Lasse och det är han som startade upp denna grupp. Han är därmed samordnare för kompisgänget.    

 

                

 

En bild från några närmast fönstret. Ingen bra bild för jag fotade mot ljuset men jag tar med den ändå

 

      

Denna låt passar bra in för den heter That's what friends are for. Dom som sjunger är Dionne Warwick, Elton John, Gladis knight &  Stevie Wonder . Önskar er nu en härlig lördag

                            


                                           

 

          


                                     Crosley Record Player


#Hallsta #Kompisgäng #Dionne

Av Malin wiper - 14 februari 2020 17:00


 

Vi tog en sväng in på Håkans Hembageri och jag fotade den fina och trevliga tjejen som vi handlade av. Tyvärr så var det lite för gula och mörka toner så jag satt in bilden i ett montage.


 

Dom hade hallonsemlor och dom var superfina och jag har aldrig sett såna förut. Antar att det är deras egna idé


 

Min man kunde inte motstå utan han köpte en till eftermiddagskaffet. Själv valde jag en princessbakelse med hjärta på toppen. När jag var barn så åt man semla i djuptallrik med varm mjölk och vi sa alltid fettisdagsbulle


 

Rosa dammsugare med fina vita hjärtan

 

                                                   

                                                                                                 Zazzle 

 

En marsipantårta med snygg dekoration. Det fanns många fler tårtor och stubbar men dom var inne i ett kylskåp


 

Kokostoppar i ny form. Min mamma bakade såna ofta då jag var barn och även senare. Då var dom toppiga och såg annorlunda ut och det var ingen choklad på. Kul när det hittas på lite nytt

 

Klicka här för att se hur kokostopparna såg ut som mamma bakade. Jag har själv bakat dom några gånger men det  var jättelänge sen


Kolla in så snyggt dom lagt mílanopinnarna. Det ser ut som ett berg

 

Oh! my love, my darling a longing for your touch. Nu har jag väl ändå spårat ur.. Det är några rader ur "vår" låt.   

 

 

Vi satt i köket på eftermiddagen och myste med våra bakverk. Jag valde en princessbakelse som var supergod och inte så söt. Den innehöll hallonsylt, grädde, vaniljsås och en fantastisk god marsipan. Min man sa att semlan smakade som en vanlig semla men med en extra syrlighet och en jättegod hallondoft.  

 

                                      animated-valentines-day-image-0407


        

David Bowie med Valentine's Day. Nu säger jag Hej! med hopp om att ni får en hjärtlig kväll

 

                                     


                                                      Gear4music

#Håkans #Semla #David

Av Malin wiper - 14 februari 2020 12:15


  

Äntligen en kvinna som har samma åsikter som mig vad gällande mycket. Hon heter Katrin Sundberg och kör just nu en föreställning som heter "Jag gör vad fan jag vill". Hon tycker precis som mig att allt handlar om ålder numera och vi är indelade i åldersfack och vi upplever också en segregering i och med att man skall anpassa sig till en viss grupp med samma ålder, gott och blandat är bäst tycker jag. Varför måste vi ha namn på allt varför kan man inte få vara en människa bara. Nu är jag ju själv en sån person som gör vad jag vill och har aldrig gått in i nåt fack för att jag åldrats. Man blir bara så trött..  

 

                                                            

                            Cloetta

Klicka här för att se hennes härliga t-shirt som blivit populär. Klicka här för att komma in där man kan beställa biljetter till föreställningen. 

 

    

Ett klipp från 2012   . Jag visste inte att hon var en sån bra komiker också

 

Katrin Sundberg besökte i morse TV 4 morgonsoffan. Katrin är född i Örebro och är en skådespelare, Koreograf, dansare, manusförfattare och regissör. Hon är verkligen en mångsysslare som tar för sig. Vilken kraft och styrka hon har och vi är bara människor var än vi befinner oss i livet

 

                            

                                          Hudvårdsgrossisten 

Vi har både varit ute och fikat i dag och sen köpt varsin alla hjärtans dags bakelse. Det blev lite urspårning men jag har ju läst att man kan äta allt men inte alltid..  . Jag skriver om detta i ett annat inlägg. Vädret är helt underbar i dag och solen strålar som bara den. Ha nu en fortsatt fin Alla hjärtans dag

 


#Katrin  

Av Malin wiper - 14 februari 2020 07:15


 

I dag är det alla hjärtans dag och man önskade att det fanns mer kärlek, medmänsklighet och empati i världen. Jag ser inte på alla hjärtans dag som bara nåt mellan ett älskande par utan att man är hjärtlig, vänlig mm mot sina medmänniskor och inte bara på denna dag.  Det har blivit så mycket hårdare och kallare i samhället så många far illa. Det är en stämning som nog alla känner av för det går inte att blunda för det kryper på oss. En vänlig handling, ett leende och hälsning betyder så mycket och kostar så lite. 


 

Hjärtans dag blomkruka jag såg på Åsby Hem & Trädgård. 

 

  

Dom här tulpanerna fick jag av min man förra året och jag bjöd honom sen på fika ute och mer behöver det inte vara


 

Vi får se vad vi hittar på en dag som denna. När det gäller kärlek så har jag fått massor sen jag träffade min man. Han ger mig kärlek, trygghet, värme och vi har så kul ihop och är nästan som sammanväxta efter alla år. Sen har jag en son som betyder jättemycket för mig och sedan vi kom närmare i avstånd så är det lättare att träffas. När vi hade vår egna bil så var det lättare att bara kvista över men vi skall ses snart igen.

 

   animated-heart-image-0167 

 

    

Broadway for Orlando- What the world needs now Is love. Ha en härlig dag mina hjärtegryn..     

 

Nu är Jills veranda  på SVT tillbaka med ännu en säsong. Jag såg avsnitt ett i går och dessa program håller verkligen kvaliten och jag längtar tills nästa avsnitt. Klicka här för att höra en av låtarna dom tog sig an


#Hjärtans #Broadway

Av Malin wiper - 13 februari 2020 14:30


 

I förmiddags tog vi gratisbussen Brukslinjen till Åsby för att besöka Åsby Hem & Trädgård. Efter att vi varit där ett tag så promenerade vi hem och det blev en härlig och stärkande promenad. Dom håller på att göra om på Åsby inför våren och dom har hunnit en bra bit. Jag fotade rätt mycket men allt ryms inte i detta inlägg så det kommer fler

 

 

Det första vi gjorde när vi kom dit var att besöka deras fina café för en fika. Vi tog varsin färsk tekaka som dom dekorerar så fint. 

 

 

I morgon 14/2 är det "djungelvecka" hos Åsby Hem & Trädgård. Hade vi vetat det så hade vi åkt dit i morgon istället men inget hindrar oss från att gå dit igen. Dom kommer även att ha massor med orchidéer och den ovan är en brudorkidé (ingår i det släktet)

 

         

         

      

  

  

Inne i ett av växthusen kan man skåda en drake som viftar med vingarna och öppnar sin långa käft emellanåt. Dom hittar alltid på nåt nytt så dom är väldigt kreativa och fantasifulla på Åsby

 

Här ett klipp jag filmade så ni får se hur draken ser ut och uppför sig. Klicka här för att lyssna på en gammal låte som heter Puff the magic dragon

 

        animated-dragon-image-0009                                        animated-dragon-image-0009

 

Det är ett underbart väder ute så vi skall gå ut på en promenad igen. Solen skiner, det känns lite vårigt i luften än om det är nån kallgrad nu. Ha nu en fortsatt fin dag och tack för att ni tittar in till mig.



#Åsby #Tekaka #Djungelvecka #Drake

Av Malin wiper - 13 februari 2020 08:30



                               

  

I går såg jag en film som heter Waves som är ett drama, romance, sport från 2019. För regin står Trey Edward Shults och i rollerna ser vi: Taylor Russell, Kelvin Harrison Jr, Alexa Demie, Bill Wise, David Garelik, Sterling K. Brown, Renée Elise Goldberry mfl

 

     animated-dividing-line-image-0259


Handlingen


"Waves" utspelar sig mot det livliga landskapet i södra Florida och följer en afroamerikansk förortsfamiljs episka, känslomässiga resa - ledd av en välmenande men dominerande pappa – där de upplever kärlek, förlåtelse och att komma varandra närmare efter en förlust.

 

     animated-dividing-line-image-0032

 

Recensionen

 

Jag såg filmen på grund av att den fått så högt betyg. När jag började titta så tänkte jag: det känns inte bra men jag höll ut och sen var jag fast. Allt var jättebra från skådespel, rollbesättning, foto, regi och musik. Filmen höll mig i sitt grepp och det blev en del tårar. Filmen var så välgjord och i vissa scener där musiken passade så bra in till fotot fick mig nästan i trans. Klicka här för att se en recension från MovieZine som jag verkligen kan skriva under på. Jag sammanfattar filmen precis som den recensenten gjort: Förförisk och förkrossande flodvåg av känslor, kan inte sägas bättre

 

Jag kan inte annat än ge filmen 5 tårar i betyg av 5 möjliga. Jag ser alltid helheten i en film

 

           

         

         Nu önskar jag er en lysande dag mina härliga besökare. Solen skiner och det är 3 grader kallt.



#Waves #Trey

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards