Öppen Ridå

Alla inlägg den 26 februari 2020

Av Malin wiper - 26 februari 2020 13:30


                          

Skådespelaren Olof Thunberg har dött och det känns sorgligt än om han blev nästan 95 år. Han har betytt mycket för mig ända sen min barndom. Jag lyssnade på radioteater innan tv gjorde sitt intåg och då var ofta Olof Thunberg med och hans röst trollband verkligen. När sen televisionen gjorde sitt intåg så tittade jag på tv teater så fort det var nåt på tv:n och då var han ofta med. Jag har alltid gillat honom och han är tydligen lika snäll och fin som han sett ut. Han är far till Svante Thunberg och farfar till Greta och Beata Thunberg. Känner med hans familj


                                                                                                

                                        

Jag visste inte att han var född i Västerås som inte ligger långt från oss. Sen flyttade han till Stocholms län. Han var även regissör och har gått på både Calle Flygares teaterskola och även Dramatens elevskola. Därefter engagerades han vid Norrköpings stadsteater. Åren 1953-1956 gjorde han radioprogrammet Mannen i svart där han framförde olika slags spökhitorier och rysare. Han hade en slags lugnande stämning omkring sig som faschinerade mig. Det var en behaglig känsla             


Klicka här för att höra honom läsa Bamse. Klicka här för att läsa om allt han varit med i

 

          animated-flower-image-0077    

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I dag hade vi tänkt lämna in den stulna cykeln till polisen men den finns inte kvar längre så jag hoppas att det är ägaren som hittat den annars är den stulen igen eller nån annan som tänker lämna in den. Jag som högkänslig kände på mig detta redan i går då jag satt in sista inlägget. I dag har det blåst så sand har rykt omkring, cyklar har ramlat omkull och även skyltar in till butiker. Jag kommer nog inte ut nåt mer i dag på nån promenad för ljuset har triggat fram en jobbig huvudvärk eller också kommer det från nacken. Ha det bra och sköt om er

 

#Olof #Bamse #Cykeln

Av Malin wiper - 26 februari 2020 08:30


   

I går spårade vi ur fullständigt för vi gick tillbaka till Hallsta Café & Restaurang när vi senare såg att det var fettisdagen i går. Dom har enligt min man dom godaste semlorna. Jag har inte ätit semla på flera år och helt plötsligt blev jag så sugen efter vår långa promenad. Dom är inte torra som en del andra utan lättätna och saftiga. Deras mandelmassa gör dom själva efter ett eget recept

 

                                  


                                                           Becca Design 

  

Sammeltslena skummet på cappuccinon är ljuvligt gott. Vad vore livet utan njutning?.  

 

 

Det finns så många snygga trehjulingar för vuxna nu och här är en som stod utanför cafét. Märket är PFAU-TEC. Det var nog den dyraste cykeln jag sett för den kostar på rea 41.900 kr. 

 

 

Inne på en gård stod denna Suzuki Wagon R+ och jag hajjade verkligen till för det var länge sen jag såg en gul. Vi köpte en sån gul helt ny 2001. Det fanns ett begränsat antal med gula så när vi körde den så kollade folk och helst barn som vinkade varje gång. När vi hade haft den i ca 6 år så sprang en grävling ut på vägen utanför Gislaved och min man som körde då bromsade kraftigt och sen var det rakt in i ett räcke och bilen var pajad. Tur att han inte körde så fort och att vi inte blev skadade. Han väjde för djuret för det gör man ju automatiskt. Det blev bärgningsbil hem och sen fick vi hyra bil på försäkringen innan vi fick pengar till en ny och det blev samma märke fast en röd. Den sista vi hade var silverfärgad. Jag blev så nostalgisk då jag såg bilen för vi åkte så långa streckor med den både upp till Piteå och även till Skåne, danmark och många andra ställen.             


       

Det bästa med bilen är att den är hög, liten utanpå men mycket större inuti. Många blev förvånade då dom satt sig i våran bil för dom trodde det skulle vara trångt. Tyvärr så börjar dom att krångla efter 12-13.000 mil så då börjar detta med att byta ut delar och andra reparationer.


  

Sen dök vi på detta ekipage med en gullig hund som fått en egen plats på mattes rullator. det såg för härligt ut och trevliga matte sa att hunden heter Molly och är 13 år gammal. Jag har fotat henne förut men då visste inget om hunden


  

    

We are the champions-Queen med Karolina Protsenko. Skicklig ung tjej på violin


 

Den här synen gillar jag och en matta har grafiskt mönster, en fin trasmatta och en rund mumintrollet. Det såg så härligt ut

 

                                    


                                                                 Adlibris 

I går gjorde vi övningen "Brain control" igen och hade tänkt sätta upp belysningen ovanför diskbänken. Då såg vi att vi hade måst dra kabel en lång väg i köket och nu var köksfläkten i vägen så vi bestämde oss för att försöka hitta nåt annat alternativ till belysning. Om det finns nån batteridriven eller nån bred slinga eller dylikt. Det var synd för då fick vi inte bort punkt nr 2 på vår "att göra" lista men vi har fler punkter

 

 

I går började det snöa här men det höll inte på länge och blev inte så mycket. I dag har vi minus en grad och lite frostigt på gräsmattan. Det känns oroligt detta med coronaviruset som prider sig. Här i landet är politikerna så aningslösa så dom tror inte att det inte blir så allvarligt här, hur vet dom det när folk är ute och reser hela tiden och sen kommer hem. Inte ens den vanliga sjukvården räcker till längre så hur skall det bli om det händer nåt stort?. Kaos skulle jag tro. Nej nu får jag lägga ner och önska er en fin dag. Nu skall vi ut på vår första promenad      

 

 

#Hallsta #Fettisdagen #Trehjulingar #Suzuki #Molly #Matta #Coronaviruset

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards