Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 februari 2020

Av Malin wiper - 24 februari 2020 18:00

  

En liten bild på elbilen och männen innan vi åkte hem från Köping i lördags.

 

              

Trävolvo

  

  

Min man lagade lunch och den bestod av stekta kycklingskivor som han hade marinerat före, ris, currysås med morötter och purjolök, vinbärsgele och tomater som vi köpt på ICA som heter "pickolino" dom är extra söta och goda

 

  

Så här såg det ut och smakade jättegott. Min man lagar för det mesta maten så jag dukar och diskar. Han gillar att laga mat men jag får smaka av för jag har bättre smaksinne och känner minsta detalj

 

                          


                           Frapp

 

Nu har jag sett denna cykel 3 gånger och den har flyttats runt lite. Nu kan man tro att det bara är att lämna in den till polisen men så enkelt är det inte numera. Det finns ingen polisstation här som tar emot cykar. Jag har ingen bil nu och skulle jag ha en så måste jag då frakta in den till polisstationen i Västerås och jag tror inte dom tar emot cyklar heller, kanske anmälningar men då måste jag frakta hem cykeln under tiden och vart skall jag få plats med den. Det ligger cyklar lite överallt så det skulle behövas en lastbil då och det har jag ingen tillgång till. Därför är det bra att det finns ett ställe på fb när det gäller cyklarna här i Hallstahammar. Det heter "Stulna cyklar och mopeder" i Hallstahammar. 

 

                          


                                                                              Woody 

När vi bodde i Vaggeryd så hittade vi en stulen cykel då vi var ute och promenerade på små vägar. Vi ringde polisen men dom kunde inte ta emot den men däremot en anmälan. Vi hade då eget hus så vi kunde ta hem cykeln och efter ett tag så dök det upp en kvinna som mist sin cykel och hon kunde beskriva den i detalj. Det var så roligt att se hennes glädje för cykeln var rätt ny. Jag har faktiskt lyckats med en cykel som jag satt in på fb sidan och en person hörde av sig och kunde hämta cykeln, det var roligt. Även en katt har vi och en annan tjej anmält försvunnen och den kom också tillrätta. Min man hittade även ett USB minne i trappen och efterlyste ägaren och han hörde av sig och blev jätteglad för det var många fina minnesbiler på minnet

 

      

Det här är min drömcykel med gåband eftersom jag inte kan cykla på vanlig cykel längre. Jag har visat rätt många klipp på dessa men gör det igen. Tyvärr är det ingen agent som köpt in dom till Sverige och skall man skicka efter en så kostar dom ca 40.000 kr. Den går under namnet Loplift

 

           

          via GIPHY 

 

 

#Elbilen #Trävolvo #Kycklingskivor #Loplift  

Av Malin wiper - 24 februari 2020 12:15


 

Här följer lite fler bilder från i lördags då vi var till Köping. Det är väldigt fint på denna plats framför Köpingsån. Där kan man sitta på vår och sommar och titta ut över vattnet. 

 

                                                     

 

Så här ser det ut från ena sidan 

 

 

På andra sidan ån finns en liten parkoas med ett fågelbad som har en ståtlig skulptur i mitten

 

 

Där har dom även en liten minilekpark med en sån där karusell som fanns förr. Då blir jag alltid sugen på att stiga upp där och bli snurrad runt. Den snurrar av sig själv men svågern hjäpte till så det snurrade lite mer..  

 

 

Dom har behållit många av dom gamla stenhusen i Köping och det tycker jag dom gjort rätt i för det behövs en blandning av arkitektur från förr till nu.

 

 

I ett annat stenhus ligger ett skomakeri och den har kvar en gammal fin skylt

 

 

I samma hus ligger en barber shop som har ett namn som passar in "Gentlemen barber shop".

 

 

Detta ställe ser lockande och festligt ut. Nament är 10 Coctails Café & Lounge. Klicka här för att se en scen ur filmen Cocktail

 

                      animated-cocktail-image-0012                                          animated-cocktail-image-0012          

 

Dom har även en snygg skylt

 

 

Den här innegården har många år på nacken men så läcker med dörren så högt upp. Antagligen lyfter man upp grejer där eller har gjort

 

 

Sen har vi då deras teater som nu används till annat också

 

 

Den går numera under namnet Teater Forum IOGT-NTO

 

 

Det här mysiga anrika Cafét har vi fikat på ett antal gånger. Det heter Café Saga 


Klicka här för att se när vi var dit i mars 2017 

 

 

Köpings Biograf Royal med sin snygga neonskylt

 

                                         

 

Denna bil låg bakom oss i Köping och sen googlade jag Teatertropos. Dom startade 1999 och spelar i dag föreställningar över hela sverige. Klicka här för att läsa mer om denna teater. Nästan allt i detta inlägg har jag fotat förut men det var länge sen nu.

 

     

Häftigt klipp. Ford Taunus 2,0 L vs Citroen CX 2000. Vi har nu avverkat vår första promenad och lunchen hägrar och sen skall vi göra den där övningen som gör att man blir motiverad. Så vi får se om vi får upp våra brandvarnare i dag. Klicka här för att läsa inlägget om Brain Control. Ute är det sol och vindstilla, helt underbart väder. Ha det bra och sköt om er

 

                         

Klicka här för att läsa nåt vansinnigt. Dom borde sättas att tvätta allt dom klottrat på, inga bra förebilder för sina barn dessa vuxna män. 

 

 

#Köping #Parkoas #Karusell #Stenhusen #Skomakeri #Coctails #Forum #Saga #Royal #Teatertropos #Ford

Av Malin wiper - 24 februari 2020 07:15

 

När svågern kom i lördags så hade vi dukat upp för en fika men inte med kaffebröd för det tog vi senare på dagen. Nu blev det olika slags matbröd och pålägg. Vi satt rätt länge och pratade och myste innan vi bestämde oss för att hyra elbilen och åka till Köping. Dit har vi inte varit på säkert ett år.

 

 

Här är vi framme i Köping och det både blåste och regnade men vi gav oss inte utan promenerade omkring i stan innan vi gick in och kollade i butiker. TV programmet "I en annan del av Köping" spelades ju in i Köping

 

  

En fontän och lite annat i Köping som jag filmade 2018

 

 

Jag ville gå in i Ågången galleria som är lite speciell med en lång smal gång med olika butiker, café, lekplats mm. Tyvärr såg jag att dom lagt ner flera butiker men Caféet fanns kvar men en inredningsbutik hade utförsäljning. Dom flesta verkar åka till Köpcentrum numera så det blir lite tunnsått i mindre städer och små kommuner tyvärr

 

 

Såna är fina gult lysande bänkar finns det lite överallt där.

 

 

När man gått en bit så dyker denna trärundel upp med blommor i en rund öppning. Det finns en klädbutik till vänster och även en väskbutik

 

 

Efter det så fick männen ställa upp på en lekbild. Kolla in min mans mössa..  den har reflextrådar i sig och är köpt på fd Garnstugan när dom hade utförsäljning. Jag har ju skrivit ett antal gånger om denna ålderssegregering och att man känner sig ung fast man är gammal, så här ser ni beviset..  

 

 

Jag ville ju också leka..  

 

          

 

Här ligger Nya Konditoriet men sen vi flyttade till Västmanland så har har det funnits 2 andra caféer där dessförinnan. Nu hade vi fikat hemma och var jättemätta så fikade inte ute.

 

 

En häftig annorlunda skulptur står där framför fiket. Den är skapad av Ernst Neizvestny och heter elektronisk profet i brons, den skapades 1984. Konstnären föddes 1925 och dog 2016. Ernst var en rysk amerikansk skulptör av judiskt ursprung. Klicka här om ni vill läsa mer om honom. 

 

Klicka här för att se en annan skulptur han skapat 

 

                              Fortsättning följer......................................

 

 

Avlutar med en fin rondell i Köping och önskar er samtidigt en givande början på den nya veckan

    

Johnny Cash med General Lee. Klicka här för att se vilken läcker bil jag såg i Köping 2018 

 

#Köping #Ågången #Leka #Ernst #Johnny

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards