Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 februari 2020

Av Malin wiper - 7 februari 2020 20:20

 

I går när jag låste upp vårt postboxfack så låg det ett färgstarkt brev där. Öppnade kuvertet och såg detta vackra kort som visade sig komma från Pisan min bloggvän sen många år. Det var ett födelsedagskort och jag gissade på att hon skapat det själv, och det hade hon. Det är så fint så jag blev rörd och glad naturligtvis, Pisan är så mångkunnig och kreativ. Tusen tack gulliga fina Pisan. 


                     

                                       Reklampennan

 

       

 

Detta är huset där vårt bostadsbolag Hallstahem har sitt kontor. Det är så snygg arkitektur på det huset. Vi skall ner och hämta elbilen 09.30 som vi skall hyra av dom i dag. Vi har en del ärenden som skall uträttas. Nu har vi fått så många intresserade av sängen så min man sitter och svarar på  meddelanden som kommer hela tiden. Det kommer en person hit senare i dag som har bestämt sig för sängen. 

 

   

Jag hinner inte skriva mer just nu utan återkommer senare i dag. Jag önskar er mina härliga besökare en njutningsfull lördag. 

 

                             

 

     

Sveriges första tjejpopband Plommons var med i Talang i går. Dom blev mina favoriter som ung i och med att jag tyckte det var så kul att tjejer bildade eget band. Jag köpte till och med plommonfärgade byxor och en kavaj. Jag har nu i många år velat se dom live men har inte haft nån möjlighet. Dom är ofta ute på kryssare och spelar men även i Stockholm. Klicka här för att se hur Plommons såg ut när dom började spela. Klicka här för att se ett annat inlägg jag skrivit om Plommons

 

                           


Denna bild föreställer mig i början av 1970-talet då jag bodde med min sons pappa i hans mammas hus. Vi hade en liten vindsvåning. Jag hade smalrandiga manchesterbyxor i plommonfärg på bilden. Jag har varit smal ända tills jag blev utbränd och även fick reda på att hormonbalansen var fel i och med tumören i sköldkörteln. Bilden är lite urblekt för jag hade rätt mycket mörkare hår och väldigt blankt trots att jag aldrig hade några produkter i håret. Jag blev anlitad som mannekäng ett antal gånger men jag var för stel och blyg så jag satte stopp för detta senare. Det var inte riktigt min grej

 

#Födelsedagskort #Hallstahem #Plommons #Manchesterbyxor

Av Malin wiper - 7 februari 2020 19:00

       

Min son arbetar på Onedotzeroi Enköping och nu har han gjort ett nytt jobb och numera arbetar dom åt Enköpings Kommun. I detta klipp har han gjort allt från musik, film, bild och animeringar. Min son håller 

även på med CGI= Computer Generated ImageryJättefint och bra komponerat klipp som vanligt.   Ett arbete han gjort åt Stadsgården  


 

                        video cameras - GIFMANIA 

 

       

Min son tipsade mig om detta klipp ILM behind the magic. Fantastiskt häftigt klipp som ger gåshud. Vi är ju Star Wars diggare både min son och jag.

 

             

BB-8 en av mina favoritrobotar i Star Wars. Jag har en sån i form av kudde. Elgiganten har en sån robit i plåt. Sen har jag en robot som heter K-2SO som jag fått av min son. Ha nu en toppenfin fredagskväll


#Onedotzero #Stadsgården #ILM

Av Malin wiper - 7 februari 2020 15:00

 

Efter vår rätt långa promenad så gick vi in på Hallstahammars livs och köpte lite som fattades.


 

Här ser ni en av dom trevliga, glada och hjälpsamma killarna som arbetar där. Dom  har en väldigt fin ordning på alla varor så det är fräscht till tusen. Nu har vi faktiskt 4 matbutiker i Hallsta och alla verkar gå bra


 

Vi köpte jättefina bananer och två av denna ljusgröna squash som vi köpt förut av för den är så goda och smakrik. Vi brukar skiva och sen koka tillsammans med skivade moröttter, potatis, palsternacka, buljong och ibland även broccoli. Det blir jättegott. Sen köpte jag Johnsons baby oil som bara kostar 9.90 där. Jag använder den som olja till håret för alla andra oljor man köper till håret ute verkar vara parfymerade. Jag har rätt torrt hår eftersom jag har lite lockigt hår. Jag gnider in lite i händerna och drar igenom håret och då får man upp en lyster och får bort det torra. Sen jag slutat med alla dyra hårprodukter fulla med parfym så har mitt hår blivit mycket friskare så jag har kunnat spara ut håret lite. Jag har parfymfri spray och styling och jag har slutat att plattånga utan använder mig av självhäftande hårrullar

 

                     animated-shopping-cart-image-0014                                   animated-shopping-cart-image-0014

 

 

När vi sen promenerade lite i centrum så kom en man fram till oss och han hade en sån snygg keps med riktiga skinndetaljer. Det är en sån modell jag skulle vilja ha och jag hade många såna under 1960-1980-talet och nu är dom tillbaka igen. Fast då var det en lite större överdel och 1970-talsfärger som var väldigt färstarka. Klicka här för att se hur en sån keps kunde se ut på 1970-talet. Mannen hade bott i Hallsta i 4 år och före det i Stockholm på söder. Vi stod och pratade med honom ett bra tag och han hade öppnat en cykelreparationsverkstad i närheten. Det händer alltid nåt kul när man är ute och promenerar

 

 

Sen hörde vi en massa kajor som bråkade i närheten så jag tog fram kameran men det var inte lätt för dom var snabba

 

 

Kolla in vad grym denna ser ut..  

 

 

Det verkar ha fastnat nåt i klon 

 

  

 

Sen fotade vi varandra i solgasset

 

  

Min man vinkar till er.

 

  

Så här ser vår nya säng ut helt monterad och klar. Vi har inga gardiner i sovrummet både på grund av att vi vill få in så mycket ljus som möjligt och även att det är en balk som står ut. Därför har vi ljusslinga istället och även en bakom fönsterbrädans blommor och lampa. Vi fick ett bra tips av min syster i och med detta med huvudgaveln, här kommer det:

 

Sängen ser väldigt bra ut, verkar stabil!
Ett tips: Byt inte huvudgaveln utan gör en förlängning av den uppåt med en smal ribba på varje sida och ovanpå. Sen kan ni, som är så händiga, sy ett överdrag som ni trär över detta så ser det ut som en hel gavel. Blir nog både billigare och enklare än att byta huvudgaveln helt. Sen kan man ju variera överdraget utefter årstid och tvätta det :-). Tack syrran för tipset, så skall vi göra. Vi vill ju inte ha den fula fetfläcken ovanför våra huvuden. Den gamla sängen är nu utsatt till försäljning och vi har fått 5 st som är intresserade
 och många fler som varit inne och tittat på Marketplace

 

     

Här kommer nu lite härlig bluesmusik med Eric Bibb & Jean-Jacques Milteau

 

                       Ha nu en fortsatt fin fredag

 

 

#Livs #Bananer #Keps #Kajor #Solgasset #Huvudgaveln #Eric

Av Malin wiper - 7 februari 2020 10:00

 

Vi sov länge på grund av att nya sängen var så skön att ligga i. Det var ett pyssel och tidskrävande att göra iordning ribbotten för vi köpte en bättre och dyrare modell som heter Lönset IKEA . Här ser ni min man som trär i ribborna i nåt slags plastfodral. Efter det så skulle två band träs igenom och fästast med skruvar. Det tog extra lång tid eftersom vi båda måste vila mellan alla moment. Vi har ju båda knä och ryggskador så vi var rätt möra när vi gick och la oss. 


 

Här var båda klara att lägga ner på plåtbalkarna. Dom vita ribborna är lite mjukare och dom grå lite hårdare

 

     

 

Här ligger nu ribborna i sängen och sen la vi på två madrasser/man var ovanpå och när vi la oss på kvällen så kändes 20 cm bredare säng som ett hav. Det var lättare att vända sig i sängen för det var inte som att "hela havet stormade". Sen hade vi mellanrum mellan oss så vi slapp störa varandra på natten. Det var helt underbart att lägga sig och hela kroppen slappnade av. Vi kommer att byta ut huvudgaveln till nåt högre och snyggare så fort vi hittar en sån. Det är nämligen en stor fetfläck ovandör sänggaveln som var där när vi flyttade in så vi hade tänkt tapetsera om men istället hade vi en hög huvudgavel då. Varje längenhet vi haft dom sista 7 åren har vi fått tapetsera om i ett eller flera rum. Fast vi har inte behövt betala för tapeterna men gjort arbetet på grund av att vi har fått vänta så länge annars. Det värsta är att när man har en ny säng så vill man ha både överkast och kuddar nya men det får vi ta en sak i taget och köpa kontant. Klicka här för att se hur madrasserna ser ut

 

        

Så här såg sängen ut i vår förra lägenhet i Vaggeryd. Den sängstommen kunde vi inte ha kvar på grund av att man slog sig på benen som stack ut och var sylvassa. Jag slog i knät och när det läkte så fick jag ett långt ärr där. Då hade vi även andra sängbord, lampor, gardiner mm                                

 

Nu är klockan redan 09.00 när jag skriver detta så jag hinner inte mer just nu för vi måste ut och promenera. Vädret ser fint och soligt ut. Jag återkommer så fort jag kan och har bilder färdiga. Sköt om er och ha det så bra

 

                   

     

Madonna med La Isla Bonita. Jag gillar dom äldre låtarna med henne 

 

                 


#Ribbotten #Madonna

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards