Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2020

Av Malin wiper - 5 januari 2020 17:00

 

För några dagar sen så blåste det nästan storm här så granen på Hammartorget hade börjat luta. Dom hade spärrat av för säkerthets skulle så ingen olycka skulle hända

 

          animated-tree-image-0014                       animated-tree-image-0014                         animated-tree-image-0014

 

En närbild på hur det såg ut där den var fäst i marken.

 

 

När vi var ner till centrum i dag så hade dom fått upp granen i rakt läge igen men avspärrningen var kvar för säkerhets skull. Granen skall nog snart fraktas bort ändå

 

 

Såg en vit cykel med vit cykelkorg och kände helt plötsligt lite vinter- och snökänsla

 

 

Den hade en blomstermålning på ramen och det såg så snyggt ut

 

 

En fågelholk så snyggt hängande utanför ett hus. Den har jag fotat förut men för ca 2 år sedan.

 

                    animated-bird-image-0539                                             animated-bird-image-0539

 

 

På en stenmur framför ett hus låg denna sten som var så fint målad. Det låg två till där också men tar bara med en

 

 

Vi gick förbi ett ställe där en cykel som hade bra lås men ändå blivit misshandlad. Det är för trist när inget får vara ifred från såna som förstör egendom. Det finns många nu som tar upp sina cyklar i lägenheten men det funkar ju inte för alla.

 

 

Hjulet är helt förstört och det måste mycket kraft till för att förstöra det så.                  

 

 

Stänkskärmen baktill är inte nån rolig syn heller. I och med detta så kom vi i samtal med ett jättetrevligt par som gick bakom oss. Vi stod och pratade om skadegörelse och lite annat innan vi gick åt skilda håll. 

 

 

Efter ett tag blev vi kaffesugna och gick in på vårt OKQ8 för en fika. Jättegott kaffebröd. Morotsmuffins och en smörgås med ost och skinka som min man fick lite uppvärmd. Dom är supertrevliga på macken allihopa. Nu skall vi emellertid spara in på fika ute ett tag framöver för vi har lite planer. 

 

                                                                        

 

 

När vi sen gick hem mellan husen så och gick förbi där dom håller på att avsluta stambyte och renovering så såg jag denna syn. Ett flak stod framför ett cykelställ men det såg ut som att cyklarna stod på flaket

 

        

 

Det har varit rätt tyst och folktomt ute i dag. Jag har städat i köksskåp och tagit ett skåp/dag och snart är jag färdig och det känns toppen att ha lagomt många saker och det är rent och fint. I och med nacke och rygg så måste jag göra allt på sikt och man kan inte bara sätta sig ner och tro att man blir bra utan man måste ändå röra på sig men göra det på rätt sätt. Jag sitter 30 minuter vid datorn och sen går jag ut och går, efter det kan jag pyssla hemma en stund och sen till datorn igen och efter det lite avslappning till musik osv. Ha nu en fortsatt bra söndag och sköt om er. 

 

      

Jag hittade detta nostalgiklipp på Youtube. Ett hemmagjort minnesklipp över Jacques Tati. Där får man se många veteranbilar och lite kul saker. Jacques Tati var en fransk mimik, filmskapare, skådespelare, författare och regissör. Han dog 1982 i en ålder av 75 år. Jag har sett en del av hans filmer. Klicka här för att läsa lite mer om honom

 

                                                                               


 

 

 

#Granen #Cykel #Fågelholk #Stänkskärmen #OKQ8 #Flak #Jacques

Av Malin wiper - 5 januari 2020 12:45


 

I fredags då vi var in till Västerås så besökte vi även Myrornas Second hand. Det första jag såg var denna roliga lilla kofta på barnavdelningen. Den verkar vara virkad. Vi köpte ingenting utan gick bara omkring och spanade


 

Jag fotade lite av det som stod på hyllor lite längre upp på väggarna. Dom är så bra på att arrangera olika klädesplagg med lite annat runtomkring.


 

Ett gammalt syskrin stod framför retroavdelningen

 

 

Helt plötsligt hittade jag en bild på en av alla nåldynor jag tillverkat när jag var ute på google. För det mesta använde jag kaffekoppar men även skrin. Klicka här för att se lite fler nåldynor men jag har ingen själv utan gav bort dom. Jag har material kvar om jag vill ha en egen. Dom tovade nålsvamparna hade en bloggvän till mig tillverkat och dom var superfina. Jag köpte material såsom skrin, kaffekoppar mm på second hand. Klicka här för att se lite fler av mina nåldynor. Klicka här för att se ännu fler en bit ner på ett inlägg


 

Här har dom satt passande skor till klädkombinationen och nåt slags fat på höger sida


 

Pepitarutigt till jeans och ett par höga svarta stövlar med klack


       

Aj!, Aj! Kapten..  En klädkombination i marint tema


        

Min man visade en kobra han hittat men det var inget orginal och kostade endast 75 kr men vi motstod frestelsen. Jag har nyss gett bort min Diabelle telefon till min son och den köpte jag på 1980-talet. Tyckte det var lika bra han fick den nu för vi har ingen plats för saker och har mycket mindre med hyllor i denna lägenhet. Till telefonen hade jag även sparat bruksanvisningen som var helt oförstörd.

 

                                             

Klicka här för att se vart vi hade min diabelle då vi bodde på Storgatan i Vaggeryd 2012-2014. Klicka här för att se vart Diabellen stod i vår förra lägenhet i Vaggeryd. Då hade vi en möblerbar hall. Klicka här för att se en telefon vi haft som har liknande form som Diabelle men i modernare stuk

 

Klicka här för att se riktigt gamla telefoner

 

  

En vit skjorta på herravdelningen och en slips lite slarvigt mysigt slängd över halsen

                                                                        animated-sewing-image-0016


Apropå nostalgi så såg jag en dokumentär på svt play i går. Den heter eight days a week och handlar om The Beatles. Den går på svt tills 22 januari. Jag gillade dokumentären till tusen som fick mig att drömma tillbaka och tänka på allt roligt man haft till deras musik och det man såg på tv och läste om gruppen. Jag har även sett deras filmer på bio. Den första låten jag hörde med dom var "She loves you" (1963) och jag hade skrivit "The Beatles" på mina stövlar med touch. Det är otroligt att alla deras låtar blivit hits. Kan varmt rekommendera denna dokumentär

 

                                               animated-the-beatles-image-0075 

 

Nu har vi tagit vår första promenad i dag och det kändes härligt för vi har några minusgrader och soligt. Vi skall gå en sväng till i dag det funkar bra för både rygg och nacke. Jag har ständiga besvär från min nackskada men jag har lärt mig många knep under åren för att underlätta men ibland eskalerar besvären som det gjort nu ett tag men nu har det stillat sig lite och då blir jag så glad och uppåt igen. I dag är det trettondagsafton och vi skall ta bort alla jusaker. Hoppas ni har en fin söndag kära ni som tittar in.

 

     

Jag väljer låten Strawberry Fields forever med The Beatles på grund av att jag både gillar låten och videon. Dom hade sån härlig humor och utvecklades hela tiden. Strawberry Fields Forever är en Beatleslåt från 1967 som är skriven av John Lennon, Paul McCartney står med som upphovsman till låten, men Lennon gjorde i storr låten själv. Låten brukar ses som en stor höjdpunkt inom den psykedeliska musiken. Den var även med i filmerna Sgt, Pepper's Lonely Heart Club Band, I Am Sam och Across the Universe. Jag kom ihåg när min sons pappa och jag var på en club i Köpenhamn (genomresa) där man dansade till psykedelisk musik och på en stor bioduk fladdrade det omkring psykedeliska mönster. Senare på kvällen så blev det en bluesclub av stället så vi stannade kvar och lyssnade. 

 

 

#Myrornas #Syskrin #Nåldynor #Pepitarutigt #Marint #Skjorta #Beatles

Av Malin wiper - 5 januari 2020 09:00

                    

  

Min man gjorde en skinksås häromdan av överbliven skinka  för vi har så mycket som ligger som vi vill bli av med innan vi köper nytt. Vi använde oss av burken ovan med tomatsås som vi köpte hos Haga Vintage Rosa Huset i Bernshammar. Nathalie Lorichs som driver stället är ett proffs på Italienska produkter. Klicka här för att se när vi var dit 23 november 2019. Såsen heter Cosí Com´è Datterino rosso Intero In Succo


Sås: 

Gör tomatsås av en burk konserverade små tomater, chili, timjan, svartpeppar. Mixas ihop.
 
 
Vi håller på att äta upp all pasta vi samlat på oss och till denna tomatsås använde min man resten av denna durumsvetepastas som heter De Cecco 
 
Så här gör man:

Smält smör i stor panna på medelvärme. Lägg i Löken, fräs 2 min. lägg i morotsstavar och palsternacksstavar och fräs i 5 min. Lägg i finskuren skinka och fräs lite till. Tillsätt en halv dl grädde. Häll över såsen och rör om. Låt puttra på svag värme till morotsstavarna är efter behag. hyvla i 4-5 skivor cheddarost och låt smälta ner. En nypa socker rörs ned i såsen. Servera.
 
                       
 
                                                                  Stilsäkert.se 
 
Sen är det bara att äta och njuta. 
 
       
Italian Dinner- Coocing Music. Klicka här för att se ett roligt klipp från 1983. Mycket har hänt sen dess och 1980-talet känns verkligen nostalgi så tiden har rusat iväg.   
 
                  
                     Buona giornata. Betyder ha en fin dag på Italienska
 
Av Malin wiper - 4 januari 2020 12:45

 

Nu börjar vi få komplett i den lilla nyrenoverade toaletten. Min man är mest i badrummet och han har mer saker där och även i det toalettskåpet. Jag har tagit till mig den mindre toaletten så jag har fått göra vad jag vill där. Med små medel har jag nu nästan blivit klar med allt som skall vara där. Det ser snyggare ut irl

 

                              

 

Klicka här för att se vart jag köpte tidningsstället under hyllan. Det är egentligen för broschyrer på kontor men det funkar bra med 3-4 tidningar i. Vi använde bara en del av två för det räckte gott och väl

 

        

Så här såg toaletten ut innan reparation. Sen fick vi både nytt golv, toalettstol, tvättställ mm. Klicka på bilderna så blir dom större


 

Flying Tiger Erikslund köpte jag denna toalettborste som bara kostade 50 kr och är jättefin

 

                              


                                                                                                 Golvpoolen 

 

Allt detta inklusive hyllan har jag också köpt på Flying Tiger. Dessa muggar och burk är i samma serie som toalettborsten. Muggarna och burken kostade ca 20 kr/st 

                                  

 

Flying Tiger köpte jag även denna trälåda och den kostade 30 kr. Burken till höger har jag även köpt där och jag har för mig att den kostade 20 kr. Muggen till vänste har jag köpt på Magasin 11 över nätet. Den var på rea för ca 25 kr. Den har jag stora ögonsköljsbehållare i. Med små medel kan man få till det rätt ombonat och mysigt. 

 

 

Jag köpte även denna lilla plåtburk för 10 kr. Den har jag för mina mellanrumsborstar och det ryms även två borsthuvuden till eltandborsten. Det är en kryddburk men det är mycket som man även kan ha till andra funktioner. 

 

   

Det blir lite kortare inlägg nu ett tag på grund av nackbesvären. Är lite bättre i dag för jag sitter kortare stunder vid datorn och då har jag nackkragen på mig. Jag blev även mer avslappnad efter en längre promenad vi gjorde på förmiddagen. Vi har nu sol, rätt vindstilla och nollgradigt. Ha en fortsatt fin lördag mina härliga bloggbesökare

 


Häftigt legobygge men fruktansvärt irriterande för en "högkänslig"..    

 

 

#Toaletten #Toalettborste #Flying #Trälåda #Plåtburk #Legobygge 

Av Malin wiper - 4 januari 2020 08:45

 

I går tog vi en fika på Brynolf Bagare på Erikslund. Vi har varit dit en gång förut och blev nöjda. Trevlig personal och bra fikabröd. Vi har även varit några gånger på Brynolf Bagare i Västerås som är ett lite mindre café. Vad jag kan utläsa av hemsidan så finns det 3 caféer i kedjan

 

Klicka här för att se när vi var till Brynolf Bagare i Västerås 24 augusti. 


 

Jag tog en cappuccino som var jättegod med lite cacao ovanpå


                                           


                                                Kaffeskedar med musiktema från Ali Express

 

Jag valde en smörgås med ost och min man med ost och skinka. Dom var jättefärska och fina


 

Ett bord fullt med godsaker som man kan köpa med sig. Dom har ytterligare ett bord vid ingången där det finns mycket att välja på


 

En trappa upp finns det fler cafébord och nästa gång vi går dit så skall jag kolla in den avdelningen också


 

Deras punchrullar (dammsugare) ser fantastiska ut med ett konstnärligt uttryck

 

                             


                                     Städbutiken

 

En tårta som ser ut som en virkad påse fylld med godsaker. Det var lite svårt att fota genom rutan. 


                                


                                          Slickepott från Pufz

 

En chokladdröm med chokladflarn slingrade på toppen

 

 

En fruktig tårta med mandelspån. Den måste vara nyttig och inte en enda kalori..  


 

Här ser ni den fina elbilen från Hallstahems elbilspool som räddade oss när vår bil gick sönder. Den är härlig att åka i och man slipper bekymmer med skatt, försäkring, underhåll mm. Det känns som vår räddning att denna elbilspoll kom till i och med att vi inte törs köpa bil just nu då vi råkade så illa ut med vår förra bil


 

Nu önskar jag er en härlig lördag vad ni än skall hitta på. Vi kommer att ta det rätt lugnt i och med mina nackbesvär. Jag ser ut som "Tummelisa" på bilden men i verkligehten är jag mycket längre. Det blir promenader och lite fix hemma. Sköt om er och ha det så bra

 

Headerbilden längst upp i bloggen ser ut som om jag fotat på sommaren eller tidig höst. Så är inte fallet utan den tog jag i går när solen kom fram vid 14.00-tiden Så nån vinter känns det inte som vi får

 

     

Sanslöst vacker soundtrack från filmen The Godfather. Framförs här av The Danish National  Symphony Orchestra. Jag får gåshud och tonen är både dramatisk, melankolisk och sanslöst vackert. Jag har hela filmboxen av The Godfather och har sett om den otaliga gånger. Den är så otroligt välspelad, välregisserad och har fantastiska skådespelare 

 

   animated-music-image-0236  


#Brynolf #Cappuccino #Punchrullar #Tårta #Elbilspool #Dnaish

Av Malin wiper - 3 januari 2020 14:45

 

Nu halkade jag in på ett bananskal..   efter en trevlig dag med elbilen. Vi kunde inte vara ute så länge som vi tänkt för jag fick ett yrselanfall i Västerås och var tvungen att stå stilla en stund och luta mig mot min man. Jag har en period med större problem från min nackskada. Vi fick lämna tillbaka elbilen tidigare och jag kan bara sitta korta stunder vid datorn och variera mellan nackkrage och icegelépåse. Nu skall jag ta det lugnt och kolla på en film jag köpte på second hand. Vi både fikade och åt ute men det skriver jag om i ett annat inlägg

 

                     animated-banana-image-0025           animated-banana-image-0025           animated-banana-image-0025           animated-banana-image-0025           animated-banana-image-0025 

 

Klicka här för att se när jag gjorde banansushi 2015

 

 

När vi var på väg in på gamla vägen för att åka till Erikslunds Shoppingcenter så föll min blick på denna läckra Ford Galaxie från 1963. Den var inne för reparation på verkstan i närheten

 

       

 

Här satt den rejält fast

 

                                                                              

 

     

 

                


                                               Jari Mäki Oy

 

Så här ser den ut baktill

 

  

På samma parkering fanns denna svarta Ford Mustang men jag hittade inget årtal på nätet.

 

                        


                                                                   Ford 

 

En lite nyare bil som också skall få sig en "Make over"

 

    

Här kommer en Frank Sinatra cover med Shawn James. Låten heter That's life. Shawn James är född i Chicago, USA och ären amerikansk  blues-, folk & soulmusiker. Han är känd för sitt soloarbete och uppträder med sitt band The Shapeshifters

 

                        

 

#Bananskal #Galaxi #Mustang #Shawn

Av Malin wiper - 3 januari 2020 08:00


 

I går öppnade Hallsta Café & Restaurang igen efter jul- och nyårsdagarna. Vi blev så sugna på vår favorit focaccia med skinka och ost. Dom är egentligen dubbla med en pinne emellan men det blir för mycket för oss så vi delar upp den 

                                

                                                                                           

                          

 

Här ser ni vårt bostadsbolag Hallstahems kontor. Det ligger i ett väldigt fint hus


 

En gammal fin cykel stod lutad mot en vägg i centrum. 


 

Så snyggt det blev när dom la på asfalt och grus bakom detta hus. Klicka här för att se när jag skrev om detta då dom höll på för fullt


 

Jag zoomade in en kråka flera gånger och den såg ut i minen som att den tänkte: Är du inte klar snart? jag börjar ledsna på detta fotograferande

 

                          


 

Jag fick zooma rätt mycket för att få denna bild här för kråkan var rätt långt borta. Jag har 30X optikal zoom

 

     

Winter has come- From the album "Music for the Game of the Throns". Framförs här så mäktigt av The City of Prague Philharmonic Orchestra


 

Den här gräsmattan som ligger bakom sista huset i vårt bostadsområde är rätt stor. Tyvärr så har nån haft med sig fyrverkeripjäser och sen inte tagit bort skräpet efter sig. Runtomkring låg använda raketer och annat skräp. Hur tänker folk egentligen? hur svårt kan det vara?. 


 

Nån har hemkört men inte bortkört..  . Eller så är det nån som bara rullat omkring med kundvagnen och bara ställt den där. Jag saknar ord för det är så onödigt

 

 

Nu har stambyte och renovering kommit till dom sista husen i området. Man fick välja mellan dusch och badkar och vi tog dusch. Det var ett tag sen vi hade ersättningslägenhet nu och mycket har förbättrats sen dess och mer blir det

 

                            


Duschmunstycke i form av en retro mikrofon från Magic Store

     

Ett kul klipp där en man förvandlar en gammal telefon till en mikrofon

 

   

Condé Nast 

Vi får se om jag hinner in nåt mer i dag för vi har hyrt elbilen hos Hallstahem rätt tidigt. Sköt om er och ha en fantastiskt fin fredag 

 

 

#Focaccia #Hallstahem #Cykel #Kajan #City #Fyrverkeripjäser #Varuvagnen #Renovering

Av Malin wiper - 2 januari 2020 17:00

    

Jag köpte en film på second hand för ett tag sen men har inte sett den förrens i går. Den heter Revolutionary Road. Jag blev fullständigt knockad och tagen av filmen som är ett romantiskt drama från 2008. För regin står Sam Medes och i rollerna ser vi: Kate Winslet, Leonardo DiCaprio

 

Handlingen

 

Vi får följa det passionerade parets liv i Connecticuts förort när de bestämmer sig för att riskera allt för att förverkliga sina drömmar. De är beredda att bryta upp från vardagen, men klarar de av påfrestningarna som blir en följd av deras beslut?

 

                                   


                                                                            Vanelo 

 

Recension

 

I denna film visar verkligen huvudrollsinnehavarna vart skåpet skall stå. Kate Winslet och Leonardio DiCaprio spelar så sanslöst bra och inlevelsefullt så jag kunde inte slita mig ens för en liten paus. Jag har lätt för att leva mig in i en sån film och jag tycker den kändes som ett mellanting mellan film och teater . Kate och Leonardo dominerade fullständigt. Det känns som att dom inte spelar utan var dessa personer och det var en fröjd att se och få uppleva. Det är en film med många känslostormar och ett djup som påverkade mig. Jag har hört talas om filmen så jag förstår inte att jag inte sett den förut. Den utspelade sig i 1950-talsmiljö och jag ger en eloge till uppbyggnaden av scener där man fick se veteranbilar och miljöer från den tiden. Stor eloge även till regissören, kostym, smink och filmningen

 

Jag ger filmen 5 veteranbilar i betyg av 5 möjliga 

 

animated-car-image-0325animated-car-image-0325animated-car-image-0325animated-car-image-0325animated-car-image-0325

 

      

Trailern till filmen. DiCaprio och Kate Winsley fick en Golden Globe Awards för bästa skådespelare-Motion Pickture Drama för denna film och det var dom verkligen värda. Filmen nominerades till ytterligare tre Golden Globes, fyra BAFTA och tre Academy Awards, inklusive en Bästa biroll till Michael Shannon . Klicka här för att se massor av gamla filmkameror.

 

 

Ha nu en härlig kväll med ev en bra film och lite gott att äta


#Revolutionary #Sam

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards