Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 januari 2020

Av Malin wiper - 1 januari 2020 14:45


 

Så här ser det nog ut lite överallt på nyårsdagen. Vi tog en promenad och sen gick vi till ICA och handlade lite. Jag visste inte att butikerna var öppna på nyårsdan. Jag njöt av att det var mindre folk så man slapp trängas. Matpiraten var öppen också men int Lidl.

 

 

Så här trött vaknade jag inte på nyårsdan så jag behövde inte köpa "hängbiljett"

 

 

När jag ser denna barncykel ligga framför en portuppgång så dök ett minne upp. Vi bodde då i Katrineholm på Läroverksgatan och jag hade en cykel av märket Fram King. Den cyklade jag på till och från arbetet varje dag och en dag då jag varit ute och handlat lite matvaror så ställde jag cykeln mot huväggen för att bara gå in med varorna innan jag ställde cykeln i cykelstället och låste. På den minuten jag var inne och la påsen på köksbordet så blev cykeln stulen..  .


               animated-bicycle-image-0060animated-bicycle-image-0060


Kom ihåg att  jag både blev jättearg och ledsen och sprang omkring utanför och sökte men den var spårlöst borta. Tänk att det kan gå så fort och jag saknaden efter denna perfekta cykel som passade mig som handen i handsken blev stor. Sen slog jag till med en bastant hållbar Skeppshult cykel som sen följde med när vi flyttade till Vaggeryd. Den hade jag rätt länge men efter att ländryggsproblemen dykt upp för ca 4 år sedan så kunde jag inte cykla längre och det sörjer jag. Jag har försökt men så fort jag sätter mig på en cykel och börjar trampa så får jag ont

 

      

Ett bildspel jag gjorde av cykelbilder jag fotat och lite nostalgi. Efter mitten på klippet så kommer en bild på mig och min dåvarande "Skeppshult" cykel. Jag kom från arbetet och stod med den framför vårt hus. Då hade jag min naturliga hårfärg. Klicka här för att komma in på ett inlägg med minnesbilder. Där kan man se baksidan av huset vi bodde i och en bild från vardagsrumsfönstret. Vi bodde i Katrineholm i 8 år och flyttade till Vaggeryd år 2000 och fick 17 fina år där

 

 

Det går att använda en cykel till mycket..  

 

 

Läste i Vi Bilägare att en klassisk budbil återupplivats men nu som elbil. Den ser häftig ut Morris JE

 

     

Ett litet klipp på bilen 

 

I dag tar vi det lugnt men skall ut på ytterligare en promenad efter vår sena lunch. Jag skall städa ett köksskåp i dag för det har samlats för mycket där. Sen skall jag bara slappa och se film eller nån serie. Hoppas ni har det bra mina härliga besökare. Tack för att ni tittar in och ha en fortsatt fin nyårsdag

 

                          

 

 

#Nyårsdagen #Minne #Skeppshult #Bildspel #Morris

Av Malin wiper - 1 januari 2020 10:45

 

Vi höll oss vaken till midnatt och även några timmar till. Vi skålade in det nya året med en päroncider vi köpt på ICA. Jag är så glad för det var bara ett litet fyrverkeri och vi har knappt hört nån smällare så folk har blivit väldigt restriktiva då det gäller sånt. 

 

                                                    animated-champagne-image-0010 

 

 

Jag filmade lite medans vi förberedde oss för nyårsskålen och hade även med mig laptopen till köket så vi kunde lyssna på tolvslaget från Skansen. Det var rätt bra i år och Lena Endre gjorde bra ifrån sig tycker jag. Tyvärr hade jag glömt att plocka bort saker och löparen på bordet hade jag vecklat ihop så det såg inget vidare ut. 


 

I går åt vi även Janssons frestelse och med receptet jag använde förr om åren så blev jansson precis som den skall vara


 

Visar här på tallriken hur jag vill ha en jansson, den skall ha färg och inte vara så blöt utan potatisen skall ha lite tuggmotstånd. Denna smakade mycket mer jansson än den vi hade på juldagen. Jag har korrigerat receptet lite så här kommer det:

 

Janssons frestelse 2 personer 440 kcal/person

 

Det här behöver du:

 

0,5 kg potatis

50 g ansjovis

100 g lök

1,5 dl kaffegrädde, eller hälften vanlig grädde och mjölk

1 msk ströbröd

 

Så här gör du:

 

Skala potatisen, skär den i stavar men inte så tjocka

Finfördela ansjovisen, spara spadet

Hacka löken. Varva potatis, ansjovis och lök i en smord form

Häll på grädde och ansjovisspad men var försiktig med spadet

så det inte blir för salt

Avsluta med ströbröd

 

Grädda i 225 g i ca 45 minuter. Dom sista 15 minuterna 

lägger vi över lite aluminiumfolie. 


 

Så här såg det ut julen 2018 och så skall det se ut på vintern. I april gick bilen ur tiden och vi hade svårt att vänja oss av med den men har man lagt ut 30.000 kr på 1,5 år så tordes vi inte köpa nån ny. Jag mådde så dåligt av att åka buss på grund av alla dofter. Jag blev lite deppad tills Hallstahem startade sin elbilspool. Då vände det och vi mår så mycket bättre. Nu tar vi en dag i taget och ser vad som händer.

 

            animated-snow-image-0094

 

Jag och min man har ett nyårslöfte och det är att fortsätta promenera så vi kan komma i form till sommaren. Jag har börjat snarka lite så jag måste ha ner vikten till en hälsosammare nivå. När vi flyttade till Vaggeryd 2000 då vägde jag 56 kg. Sen gick jag in i väggen och allt förändrades. Jag är i bättre form nu och det beror nog på att jag fick bort tumören i sköldkörteln och det var över 3 år sedan nu. Jag är glad så länge dom runt mig mår bra, gällande både familj och vänner. I går ringde jag min bloggläsare och numera vän Lena och vi brukar prata rätt länge för vi har alltid nåt att disskutera. Jag går in i det nya året med hopp om både lägre tonläge på nätet och att vi kan stoppa klimatförändringarna än om det är i sista sekunden. 

 

      

Diana Krall med What are you doing new year's eve 

 

Om en stund skall vi ge oss iväg ut för en längre promenad och det känns skönt för det är så ljus och fint ute nu. Jag önskar er nu en härlig början på 2020. Kram på er alla

 

                        animated-new-year-image-0041

 


#Midnatt #Janssons #Elbilspool #Nyårslöfte #Diana

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards